پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
تلمود چیست
اگر كتاب مقدس سنگ زاویه و شالوده یهودیت باشد، تلمود(۱) ستون اصلی آن خواهد بود كه از فراز بنیادها سربرآورده، كل بنا و عمارت معنوی و عقلانی یهودیت را پشتیبانی میكند. تلمود از بسیاری جهات، مهمترین كتاب در فرهنگ یهودی و ستون فقرات خلاقیت و حیات ملی آن است. هیچ كتابی نمیتوان یافت كه بهاندازه تلمود، برنظریه و عمل زندگی یهودی، شكلدهی به محتوا و مضامین معنوی آن و ایفای نقش راهنمای رفتار، تأثیر داشته باشد. قوم یهودی همیشه به خوبی میدانسته است كه ماندگاری و بالندگی او در مطالعه تلمود است و دشمنان یهودیت نیز این واقعیت را دریافتهاند. این كتاب با بیاحترامیها، ناسزاها و افتراهای زیادی روبهرو شد و در قرون وسطی، بارها در شعلههای آتش سوخت؛ این اواخر نیز همان توهینها نسبت به آن روا داشته میشود. هر از چندی، مطالعه تلمود ممنوع میشده است؛ زیرا كاملاً آشكار بوده كه اگر جامعه یهودی از مطالعه این اثر باز ایستد دیگر امیدی به ماندگاری نخواهد داشت.
تعریف رسمی تلمود عبارت است از: خلاصهای از شریعت شفاهی كه پس از قرنها تلاش عالمانه دانشمندان مقیم فلسطین و بابل، در آغاز قرون وسطی (با تفاسیر جدید) به بار نشسته است. تلمود از دو بخش اصلی تشكیل میشود: میشنا(۲)، كتابی حاوی هَلاخا (شریعت) كه به زبان عبری نوشته شده است؛ و تفسیر میشنا معروف به تلمود (یا گِمارا(۳))، كه معنای خاص آن خلاصهای از بحث و تبیین میشنا به زبان نامأنوس آرامی - عبری است.
اما این توضیح، برخلاف ظاهرش كه درست به نظر میرسد، گمراهكننده و غیردقیق است. تلمود گنجینه هزاران ساله حكمت و خرد یهودی است و شریعت شفاهی كه به قدمت و اهمیت شریعت نوشته (تورات) است، در آن تجلی مییابد. تلمود مجموعهای شامل شریعت، حكایت و فلسفه است؛ آمیزهای از منطق بینظیر و واقعبینی زیركانه، تاریخ و علم تجربی، و حكایتها و فكاهیها. این كتاب جُنگی است از مطالب ضد و نقیض: چارچوب آن منظم و منطقی است؛ هر واژه و اصطلاحی در آن، مورد تدوین دقیق و موشكافانه قرار گرفته و قرنها پس از كار اصلی گردآوری، به انجام رسیده است. با این حال، همچنان بر تداعی آزاد، همانند رمانهای جدید كه سیلان ذهن و تسلسل خاطرات در آن موج میزند بر پیوند خوردن اندیشههای گوناگون استوار است. اگر چه موضوع اصلی تلمود تفسیر و شرح كتاب شریعت است، با این حال، اثری هنری است كه از قانونگذاری و كاربرد عملی آن فراتر میرود. تلمود با آن كه تا زمان حاضر، منبع اولیه شریعت یهود است، نمیتوان آن را به تنهایی مرجعی برای صدور حكم شرعی دانست.
تلمود با مسائل انتزاعی و كاملاً غیرواقعی، با همان شیوه برخورد با معمولیترین وقایع در زندگی روزمره روبهرو میشود. در عین حال، در پرهیز از اصطلاحات انتزاعی موفق است. با آن كه مبتنی بر اصول سنت و انتقال حجّیت از نسلی به نسل دیگر است، اشتیاق آن به طرح سؤال و بازاندیشی درعهد ودیدگاههای مسلّم وپذیرفته شده و یافتن علل اساسی، بینظیر است. در روش بحث تلاش میكند تا به باریكبینیهای ریاضی نزدیك شود؛ با این حال از كاربرد نمادهای ریاضی یا منطقی میپرهیزد.
بهترین راه برای شناخت و درك تلمود، تحلیل اهداف نویسندگان و گردآورندگان آن است. هزاران دانشمندی كه عمر خویش را در مجادله و گفتوگو در صدها مركز كوچك و بزرگ آموزشی صرف كردند، چه هدفی داشتند؟ پاسخ این پرسش را باید در نام این اثر یافت: تلمود، یعنی مطالعه و یادگیری. تلمود تجسّم مفهوم بلند میصوایِ تلمود تورا(۴)، تكلیف شرعی یادگیری و مطالعه تورات، دانشاندوزی و خردورزی است، تحصیلی كه خود، هدف تلمود و پاداش آن است. در این باره یكی از حكیمان تلمودی كه از او چیزی جز نام و این كلمه قصار برای ما باقی نیست، گفته است:
آن را بارها و بارها زیر و رو كنید؛ چون همه چیز در تورات آمده است. آن را در زندگی لحاظ كنید و با آن، پا به سن بگذارید و هیچگاه آن را به كنار ننهید؛ چون هیچ ارزش بالاتری وجود ندارد.
بیتردید، مطالعه تورات اهداف عملی بیشماری را تأمین میكند، ولی منظور اصلی اینها نیست. مطالعه وابسته به درجه اهمیت یا قابلیت اجرایی مسائل موردبحث نیست. هدف اصلی و عمده آن، خود یادگیری است. همچنین شناخت تورات نیز به معنای مراعات احكام آن نیست، بلكه خود غایت و هدف است. این بدان معنا نیست كه تلمود به ارزشهای نهفته در مباحث و دستمایههایی كه به مطالعه آنها میپردازد بیتوجه است. برعكس، با تأكید بسیار بیان شده است كه آن كس كه به مطالعه تورات بپردازد اما به آموختههای خود عمل نكند، كاش هرگز متولد نشده بود. شیوه زندگی و رفتار یك دانشمند حقیقی الگوی زندهای برای دیگران است. اما این بخشی از جهانبینی عمومی تلمود است. برای طلبهای كه به تعمق در متون میپردازد، تحصیل پایانی جز شناخت ندارد. هر موضوعی كه با تورات، یا آن نوع زندگیای كه در تورات ترسیم شده است، رابطه داشته باشد ارزش بررسی و تحلیل را دارد و همواره برای دستیابی به درونمایه موضوع تلاش شده است. در فرایند مطالعه، هرگز این پرسش مطرح نمیشود كه آیا این تحلیلها فایده عملی دارند یا خیر؟ ما اغلب در تلمود با مجادلههای طولانی و پرحرارتی روبه رو هستیم كه درباره مسائل گوناگون، به بررسی ساختار روش و تبیین نتایجی كه از آن به دست میآید، میپردازد. دانشمندان تمامی این تلاشها را انجام دادند با اینكه میدانستند كه خودِ منبع مطرود شده است و از هیچگونه اهمیت تشریعیای برخوردار نیست. این رویكرد همچنین روشن میسازد كه چرا ما در تلمود بحثهایی را میبینیم كه به مسائل گذشته دور مربوط میشوند و طرح دوباره آنها بعید مینماید.
البته گاهی اتفاق میافتد كه مسائل و مباحثی كه زمانی بیاهمیت و نامربوط تلقی میشوند، در زمان دیگری اهمیت كاربردی پیدا میكنند. این امر در حیطه علوم محض، پدیدهای عادی است؛ اما برای طلبه تلمود این تحول اثر چندانی ندارد؛ چرا كه یگانه هدف او از همان آغاز، حل مسائل نظری و كشف حقیقت است.
در ظاهر، تلمود در امتداد مرزهای یك رساله قانونی تدوین شده است و بسیاری از مردم به خطا، ماهیت آن را شرعی میشمارند. تلمود موضوعهایی را كه با آنها سروكار دارد، یعنی هَلاخای اصلی، آیات كتاب مقدس یا سنتهایی را كه از حكیمان منتقل شدهاند، پدیدهای طبیعی و اجزاء واقعیتی عینی تلقی میكند. وقتی كه كسی با طبیعت رابطه برقرار میسازد، نمیتواند ادعا كند كه فلان موضوع برای او جذّابیت یا ارزش دقت كردن ندارد. البته موضوعها از نظر اهمیت، سلسله مراتبی دارند، اما همه آنها در این كه وجود دارند و باید به آنها توجه شود، یكسانند. هنگامی كه یك حكیم تلمودی به بررسی سنتی كهن میپرداخت، آن را بیش از هر چیز یك واقعیت میپنداشت و الزامآور بودن یا نبودن آن برایش تفاوت نمیكرد، بلكه این امر جزئی از دنیای او بود و نمیشد از آن غفلت كرد. این عالمان وقتی كه از یك نظریه یا منبع مطرود بحث میكردند، همان موضعی را داشتند كه یك دانشمند علوم تجربی به هنگام تفكر درباره جانداری دارد كه به خاطر ناتوانیاش در سازگاری با شرایط متغیر، منقرض شده است. به عبارت دیگر، هرچند چنین جانداری ناكام مانده و از گردونه هستی خارج شده است، این امر از ارزش مطالعاتی آن نزد دانشمند علوم تجربی نمیكاهد.
۱) seyr
۲) Mishnah
۳) Geara
۴) mitzvat seyr Torah
۵) house
۶) Shammai
۷) Hillel
۸) living God
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست