سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
مجله ویستا

نقش یهودیان در صنعت هرزه نگاری آمریكا


نقش یهودیان در صنعت هرزه نگاری آمریكا

نویسنده در این مقاله به نقش یهودیان در صنعت فیلم های هرزه می پردازد و دو گروه تولیدكننده فیلم های هرزه و بازیگران چنین فیلم هایی را عمدتاً یهودی می داند وی همچنین در این نوشتار به انگیزه های یهودیان از دخالت در این صنعت پرده برمی دارد و منافع مادی را تنها یكی از این انگیزه ها می داند

نویسنده در این مقاله به نقش یهودیان در صنعت فیلم‌های هرزه می‌پردازد و دو گروه تولیدكننده فیلم‌های هرزه و بازیگران چنین فیلم‌هایی را عمدتاً یهودی می‌داند. وی همچنین در این نوشتار به انگیزه‌های یهودیان از دخالت در این صنعت پرده برمی‌دارد و منافع مادی را تنها یكی از این انگیزه‌ها می‌داند. و می‌گوید، این گروه از یهودیان، پرچمدار انقلاب جنسی دهه۱۹۶۰ بودند. به عقیده نگارنده، هرزه‌نگاری ترجمانی از طغیان علیه معیارها و زندگی منضبط مبتنی بر آموزه‌های تورات است.

داستانی كه كمتر به آن پرداخته شده است، مربوط به یهودیان و نقش آنان در صنعت فیلم‌های هرزه است كه خویشاوند بدنام هالیوود شمرده می‌شوند. شاید ترجیح دهیم وانمود كنیم كه چنین چیزی وجود ندارد، ولی این واقعیتی است كه یهودیان سكولار، نقش بیش از حدی در سراسر صنعت فیلم‌های هرزه در آمریكا ایفا كرده‌اند(و هنوز هم ایفا می‌كنند). دخالت یهودیان در پورنوگرافی در ایالات متحده، دارای تاریخ و پیشینه‌ی طولانی است، همان‌گونه كه در تبدیل یك خرده فرهنگ حاشیه‌ای به چیزی كه یك عنصر سازنده اساسی مربوط به آمریكاست، دخیل بوده‌اند.

فعالیت یهودیان در صنعت پورنوگرافی (هرزه‌نگاری) در قالب دو گروه تولیدكنندگان و فروشندگان محصولات پورنوگرافی و بازیگران فیلم‌های سكسی صورت می‌گیرد. هر چند یهودیان تنها دو درصد از جمعیت آمریكا را تشكیل می‌دهند، ولی در پورنوگرافی برجسته و سرشناس بوده‌اند.

بسیاری از دلالان و معامله‌گران هنر و ادبیات شهوانی در تجارت كتاب بین سال‌های ۱۹۴۰-۱۸۹۰ یهودیان مهاجری بودند كه دارای ریشه و اصل و نسب آلمانی بودند. به گفته جی‌ای گرتزمن، (نویسنده كتابی درباره این موضوع): «یهودیان در پخش و انتشار كالانتیانا [ادبیات داستانی و ترانه‌ها و لطیفه‌هایی با درون مایه‌های مستهجن]، رمان‌های جنسی، مجله‌ها و نوشته‌های بازاری سكسی، و... برجسته و مشهور بوده‌اند.»

معروف‌ترین و بدنام‌ترین تولیدكننده و فروشنده محصولات هرزه‌نگاری در دوران پس از جنگ، روبی استورمن (والت دیسنی صنعت پورنوگرافی) بود. براساس گزارش وزارت دادگستری آمریكا، استورمن در سراسر دهه ۱۹۷۰، كنترل بیشتر محصولات هرزه‌نگاری رایج در آمریكا را در دست داشته است. استورمن كه در ۱۹۲۴ متولد شد، در كلولند (شرق نیویورك) بزرگ شد. وی در آغاز، مجلات و داستان‌های فكاهی مصور می‌فروخت؛ وی هنگامی كه پی برد كه تولید و فروش مجلات سكسی، بیست برابر كتاب‌های فكاهی درآمد دارد، منحصراً به هرزه‌نگاری پرداخت و تا عناوین خاص، فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود را راه‌اندازی كرد. در پایان دهه۱۹۶۰، استورمن به عنوان بزرگ‌ترین پخش‌كننده مجلات مستهجن مطرح بود و در اواسط دهه ۱۹۷۰، دارنده بیش از ۲۰۰ فروشگاه كتاب مستهجن بود. استورمن همچنین شكل‌های نوینی از اتاقك‌های سنتی شهر فرنگ (نوعاً یك اتاق تاریك با یك تلویزیون رنگی كوچك كه در آن تماشاگر می‌تواند فیلم‌های ویدیویی مستهجن را تماشا كند) را عرضه كرد. گفته شده است كه استورمن تنها كنترل صنعت سرگرمی‌ هرزه‌نگاری را در دست نداشت. بلكه شخص وی به معنای كل این صنعت بود. سرانجام وی به علت فرار از پرداخت مالیات و جرایم دیگر محكوم و مجرم شناخته شد و در سال ۱۹۹۷ در زندان با بدنامی و بی‌آبرویی در گذشت. پسرش دیوید، به كسب و كار خانوادگی ادامه داد. نمونه مجسم و امروزی استورمن، یك یهودی ۴۳ ساله اهل كلولند است كه نام وی استیون هیرچ است و «دونالد ترومپ صنعت پورنوگرافی» توصیف شده است. برقراركننده پیوند و ارتباط میان این دو نفر، فرد، پدر استیو، بود كه كارگزار بورس و جانشین استورمن به شمار می‌آمد. امروزه هیرچ گروه «وی وید اینترتینمنت» كه مایكروسافت جهان پورنوگرافی نامیده شده و تولیدكننده بیشترین فیلم‌های«سكسی» در آمریكاست، اداره می‌كند. تخصص وی، واردكردن فنون بازاریابی مربوط به جریان غالب و اصلی حرفه پورنوگرافی بود. در حقیقت، وی وید، شبیه به سامانه استودیوی هالیوود در دهه‌های ۱۹۳۰و ۱۹۴۰ می‌باشد؛ به ویژه در مورد قراردادهای انحصاری با ستارگان سكس پیشه‌ای كه از سوی هیرچ به مزدوری گرفته شده و سازمان‌دهی می‌شوند. وی وید موضوع یك شوی تلویزیونی در مورد پشت صحنه فیلمی بود كه به تازگی از شبكه چهار پخش شد:

« دختران و پسران زیباروی یهودی»

بیشتر بازیگران پیشتاز مرد و نیز شمار قابل ملاحظه‌ای از ستارگان زن در فیلم‌های مستهجن دهه‌های ۱۹۷۰و ۱۹۸۰ را یهودیان به خود اختصاص داده‌اند.

●به دنبال یك دلار

یهودیان در صنعت پورنوگرافی به همان دلایلی وارد شدند كه همكیشان آنان در هالیوود وارد شده بودند. آنان بیشتر به این دلیل جذب این صنعت شدند كه این صنعت آنان را پذیرفت. زیرا هنوز موانع محدودكننده، آن چنان كه آنان با این موانع در بسیاری از حوزه‌های دیگر زندگی آمریكایی مواجه بودند، ایجاد نشده بود. در صنعت هرزه‌نگاری، علیه یهودیان هیچ‌گونه تبعیضی وجود نداشت. در اوایل سده بیستم، یك سرمایه‌گذار برای شروع كسب و كار فیلم، نیازمند مبالغ زیادی پول نبود؛ سینما یك هوس و مد روز گذرا و ناپایدار درنظر گرفته می‌شد. در كسب و كار پورنوگرافی نیز شروع به كار آسان بود. برای نشان دادن فیلم‌های ویژه مردان یا لوپس، همه چیزهایی كه یك نفر لازم داشت: سالن سینما و چند صندلی بود. یهودیان كه وابستگی به وضع موجود نداشتند و چیزی برای از دست دادن (در اثر نوآوری خود) نداشتند، آماده تجربه روش‌های نوین انجام كسب و كار بودند. كرترمن این موضوع را چنین توضیح می‌دهد: «یهودیان، هنگامی كه خود را محروم از یك عرصه و حوزه‌كار و تلاش یافتند، به حرفه‌ای روی آورند كه احساس كردند، سرانجام می‌توانند با همكاری هم‌قطاران خود و با كوشش جمعی، رشد و ترقی كنند... یهودیان مدت‌های مدیدی سرشت، خلق و خو، قریحه و استعداد دلالان و واسطه‌ها را پرورش و گسترش داده‌اند. آنان به این توانایی‌ها افتخار و مباهات می­كنند.»

سرگرمی و نمایش فیلم‌های مستهجن نیازمند چیزی بود كه یهودیان به وفور از آن برخوردار بودند: «Chutzpah» (بی‌شرمی، پررویی، بی‌حیایی و وقاحت). یهودیان اولیه‌ای كه تولیدكننده محصولات هرزه‌نگاری بودند، نابغه‌های بازاریابی و سرمایه‌گذاران و كارآفرینان جاه‌طلب و بلندپروازی بودند كه ایستادگی، پایداری، سرسختی، فراست و اعتماد به نفس بی‌پایان آنان، باعث موفقیت‌های چشم‌گیرشان شد.

البته شمار زیادی از یهودیان شاغل در هرزه‌نگاری، بیشتر با انگیزه و اشتیاق كسب سود به این صنعت روی آورده بودند. درست همان‌گونه كه همتایان آنان در هالیوود، یك كارخانه رویایی برای آمریكاییان و پرده سفیدی كه بر روی آن تصاویر و پندارهای یهودیان ثروتمند و منتفذ آمریكا نمایش داده می‌شد، تهیه كرده بودند. غول‌ها و سلاطین پورنوگرافی هم در زمینه درك میل و سلیقه همگانی، استعداد و قریحه خود را نشان دادند. چه راهی بهتر از فراهم ساختن جوهره و خمیره مایه رویاها و توهمات، از طریق صنعت سرگرمی و نمایش فیلم‌های مستهجن وجود داشت؟ بازیگران به خاطر پول به اعمال منافی عفت عمومی می‌پرداختند. به نظر فاكسمن كه كارگردان یكی از مؤسسات تولید فیلم‌های مستهجن است: «یهودیانی كه وارد صنعت هرزه‌نگاری شدند، همان‌كاری را كردند كه افرادی كه به دنبال رویای آمریكایی بودند، انجام داده‌اند.»

نویسنده: ناتان آبرامز

پی‌نوشت‌ها:

۱-Nathan Abrams ؛ مدرس تاریخ آمریكای نوین در دانشگاه آبردین است. وی به تازگی نگارش كتابی را درباره‌ی نومحافظه­كاری در ایالات متحده به پایان رسانده است.

منبع:Jewish quarterly.org

منبع:‌ ماهنامه سیاحت غرب، شماره ۳۳


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.