چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
تاریخچه مقام ابراهیم (علیه السلام)
مقام ابراهیم یکی از «آیات بینات» الهی است و نماز طواف نزد مقام، دارای فلسفه عمیق اعتقادی، اجتماعی و تاریخی است و به همین دلیل در فقه اسلامی به ویژه فقه امامیه، نماز طواف در حج و عمره جز پشت مقام ابراهیم یا نزدیک آن پذیرفته نیست؛ چنانکه آیه کریمه: وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلّیً...(۱) بیانگر است و روایات نیز به تبیین و تشریح آن پرداخته و فقهای عظام بدان فتوا دادهاند. در این نوشتار نگرشی گذرا داریم به پیشینه این سنگ تاریخی و فلسفه نمازِ طواف در جوار مقام و پارهای احکام و دیدگاههای فقهی آن.
مقام و ریشه تاریخی آن
مقام (به فتح میم) در لغت به معنای محل قیام و جایِ ایستادن است و در اینجا مقصود همان سنگی است که ابراهیم خلیل (علیهالسلام) هنگام بنای کعبه بر آن ایستاد و با دستیاری اسماعیل (علیهالسلام) عَلَم کعبه را برافراشتند و به روایتی، سنگی که حضرت ابراهیم پس از بنای کعبه بر آن ایستاد و آهنگ حج داد و مردم را فراخواند تا به طواف بیت عتیق بیایند و هنگام ایستادن اثر پای او بر آن سنگ نقش بست.
آثار و اسناد تاریخی نشان میدهد که مقام ابراهیم در تاریخ پیشینهای گسستناپذیر دارد. جناب ابوطالب عموی گرامی پیغمبر (صلیاللهعلیهوآله) در شعری به این موضوع اشاره کرده و میگوید:
و موطیءُ ابراهیم فی الصخر رطبهٔ علی قدمیه حافیاً غیر ناعل
«اثر پای ابراهیم در این سنگ پابرجاست آنگاه که با پاهای برهنه و بدون کفش بر آن ایستاد.»
از برخی روایات استفاده میشود که مقام ابراهیم (علیهالسلام) از سنگهای بهشتی است؛ مانند «حجرالأسود» و «حَجَر بنیاسرائیل» و در برخی روایات آمده است که چون آدم (علیهالسلام) به بنای کعبه مأمور شد، کوه ابوقبیس صدا زد: «ای آدم، امانتی نزد من است، یکی حجرالأسود و دیگری مقام ابراهیم و آدم آن دو را گرفت و در موضع خود در دیوار کعبه نهاد.»
مشخصات مقام
مقام ابراهیم، آنگونه که توصیف کردهاند، سنگی است از نوع مرمر، به رنگ سفید مایل به زردی و سرخی، به شکل مکعب، با مساحت حدود یک ذراع در یک ذراع (حدود ۴۰ × ۴۰ سانتیمتر و یا ۳۶ × ۳۶ سانتیمتر) با ارتفاع بیست سانتیمتر که با پوشش از ورق طلای خالص اطراف آن بسته شده و جای دو پا در وسط آن دیده میشود که بر اثر تماس دست زائران، اثر دقیق پاها و انگشتان آن مشخص نیست و تنها دو حفره بر جای مانده است.
این سنگ بر پایهای از سنگ مرمر با قطر ۳۶ سانتیمتر قرار گرفته و با اتصالاتی از طلا بدان مهار گردیده است. مقام در داخل مقصورهای از شیشه، از نوع کریستال قرار گرفته و بالای آن قبهای کوچک است و هلالی بر فراز آن نصب گردیده است. ارتفاع این بنا از کف زمین به سه متر بالغ میگردد. مقام در ضلع شرقی کعبه، تقریباً مقابل درِ کعبه مستقر است و کسی که رو به مقام بایستد کعبه و درِ خانه را پیش روی دارد. مقام ابراهیم علیهالسلام مورد توجه و احترام عمومی زائران از هر فرقه و مذهب میباشد. هر چند در مورد نماز پشت مقام اختلاف نظریههای فقهی وجود دارد.
پیشینه مقام ابراهیم (علیه السلام)
هر یک از مشاعر و مناسک حج را پیشینهای است که نشان میدهد رمز و راز این مشاعر و مناسک، فراتر از آن چیزی است که در بدو امر جلب نظر میکند؛ از اینرو خداوند حج را مشتمل بر «آیات بینات» خوانده است: فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِیمَ...(۲) از جمله این آیات روشن و روشنگر، مقام ابراهیم است که تخصیص به ذکر داده شده. مقام هر چند به ظاهر بیش از قطعه سنگی نیست که اثر پای انسانی بر آن نقش بسته است، اما از نظر تاریخی این سنگ ویژگی خاص دارد و از آن مهمتر بُعد معنوی آن است که با این آیات نمادین تبیین میگردد.
نقطه آغازینِ مقام، چنانکه در روایتی از امام صادق علیهالسلام نقل شده، بدینگونه است: «هنگامی که خداوند به ابراهیم وحی کرد اعلام حج کند، سنگی را که جای پای ابراهیم بر آن است، گرفت و در کنار خانه کعبه، درست مقابل موضع کنونی مقام نهاد و بر آن ایستاد و با صدای بلند فرمان الهی را اعلام نمود و همین که ابراهیم لب به سخن گشود، آن سنگ تحمل وی را نداشت و دو پای او در آن فرو رفت. سپس ابراهیم پای خود را به سختی از آن سنگ بیرون کشید. با مرور زمان، وقتی ازدحام مردم موجب مشقت و زحمت زائران بیت شد، آن سنگ را از جای پیشین به محل کنونی (با فاصله ۲۶ ذراع و نیم، تقریباً سیزده متر، از خانه کعبه) منتقل کردند تا مطاف برای زائران خلوت شود و بدینگونه بود تا خداوند حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآله) را به رسالت برانگیخت و آن حضرت مقام را به همان محلی برگرداند که ابراهیم نهاده بود و بدینگونه بود تا پیامبر رحلت نمود و در زمان ابوبکر و اوایل خلافت عمر نیز بدین منوال بود تا این که عمر دستور داد به جهت ازدحام زائران مقام به جای قبلی برگردانده شود... .»(۳)
از برخی روایات استفاده میشود که مقام ابراهیم (علیهالسلام) از سنگهای بهشتی است؛ مانند «حجرالأسود» و «حَجَر بنیاسرائیل»(۴) و در برخی روایات آمده است که چون آدم (علیهالسلام) به بنای کعبه مأمور شد، کوه ابوقبیس صدا زد: «ای آدم، امانتی نزد من است، یکی حجرالأسود و دیگری مقام ابراهیم و آدم آن دو را گرفت و در موضع خود در دیوار کعبه نهاد.»(۵)
پینوشتها:
۱. بقره: ۱۲۵ .
۲. آلعمران: ۹۷ .
۳. عللالشرایع، ص۴۲۳ .
۴ . تفسیر عیاشی، به نقل از مقاله میقات عربی، شماره ۹، ص۱۹۲ .
۵ . میقات عربی، همان، از قصصالأنبیای قطب راوندی.
فراوری توسط مهری هدهدی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست