پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
یک متن چند لایه
![یک متن چند لایه](/web/imgs/16/96/4gguw1.jpeg)
راز ماهی طلایی آکواریوم آقای ژان
هدف از خلق و اجرای تئاتر، انتقال مفاهیمی به تماشاگر است که احساسات و تجربیاتی از شادی محض تا برانگیختن عواطف و احساسات را در او برمیانگیزاند. نظامهای زبانی، تصویری و شنیداری نظامهایی دلالتی هستند که کارگردان توسط آنها فرآیند ارتباط با مخاطب را به وجود میآورد.
در نمایش«راز ماهی طلایی آکواریوم آقای ژان» نوشته ملیحه مرادی جعفری که این روزها با کارگردانی احمد ایرانیخواه روی صحنه است، نظامهای چندگانه ارتباطی برای تولید معانی به کار گرفته میشود.
در این نمایش میبینیم که تقطیع ۵ اپیزودی متن، ۵شکل اجرایی با فضا، زمان، مکان، شخصیت نمایشی، رویداد نمایشی و زبان کاملا متفاوت را شکل میدهد.
وقتی از ملیحه مرادی جعفری، نویسنده نمایشنامه از ضرورت بخشبندی (اپیزودیک) کردن متن میپرسم، او پاسخ میدهد: در حرکت آغازین میدانستم که با یک داستان و یک ایده نمیتوانم همه آنچه در پی آن هستم را به سرمنزل مقصود برسانم. پس چندین روایت را نوشتم و از بین آنها ۶ یا ۷ طرح نظر من و آقای ایرانیخواه را به عنوان کارگردان جذب خود ساخت. با عنایت به اینکه طرح کلی اولیه از آن آقای ایرانیخواه بود و اجرای نمایش قرار بود به صورت تجربی محقق شود، در نهایت ۵ اپیزود که با شاخصهای اندیشهای و اجرایی ما سازگارتر بود، انتخاب شد.
در ساختار اپیزودیک، داستان هر بخش از دیگر قسمتها جداست ولی حلقه اتصال معنایی بین آنها وجود دارد. در نمایش «راز ماهی طلایی آکواریوم آقای ژان» نیز با این که اپیزودها ماهیتهایی مستقل دارند، اما در کنار هم یک کل را به وجود آوردهاند و نقطه اتصال و ارتباط معنایی آنها ساز کرناست. در واقع نهاد مایه (تم) کلی تمام اپیزودها رسیدن به حقیقت درونی است که در دورههای تاریخی مختلف رنگ و بوی خاص خود را دارد و مثل نوای کرنا اصیل و مقدس است. مرادی جعفری در این ارتباط میگوید: «خلق ایده اولیه نمایش «راز ماهی طلایی آکواریوم آقای ژان» با پژوهش و تحقیق روی ساز کرنا آغاز شد. در واقع صبغههای تاریخی موسیقایی و ارزشی این ساز مورد توجه ما قرار گرفت و بعد از جمعبندی به سمت روایت سازی گام برداشتیم. کرنا وسیله کشف آن چیزی است که در قلبها و درونیات شخصیتها نهفته است. در این میان اگرچه هر بخش مضمونی متفاوت دارد، اما در همه آنها در واقع زیر سایه عشق و ایمان به عنوان تم اصلی قرار میگیرند.
نکته دیگر این متن، زبان متفاوت بخشهای گوناگون آن است که کارکردهای متنوعی نیز مییابد. نویسنده نمایشنامه در این باره میگوید: هایدگر گفته زبان حرف میزند نه انسان، انسان تنها آنجا حرف میزند که با زبان همراه باشد. در این راستا مخاطب نمایش ما هم با ۵ زبان متفاوت روبهرو میشود. در اپیزود اول زبان استعاری است. در بخش دوم بشدت روایت محور میشود. در اپیزود سوم زبان موسیقی و زبان مخفی شخصیتها به کار رفته است. در بخش چهارم زبان فرانسه میشود و در اپیزود پنجم زبان کارکرد تاریخی پیدا میکند.
با توجه به آنچه آمد، نمایشنامه «راز ماهی طلایی آکواریوم آقای ژان» را میتوان از آن دست متنهایی دانست که تکنیکهای اجرایی را هم در دل خود جای داده و شیوه به روی صحنه رفتن اثر را نیز شکل میدهد. از سوی دیگر از آنجا که این نمایشنامه در سطوح گوناگون با تماشاگر خود ارتباط برقرار میکند، آن را میتوان گل صد برگی دانست که هر لایه آن، لایهای دیگر در پس خود دارد.
زهرا فولادوند
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست