یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
آثار فردی و اجتماعی ایمان
ایمان آثار فردی و درونی، و اجتماعی و برونی بسیاری دارد كه در اینجا به برخی از آنها اشاره میكنیم:
● آثار فردی ایمان
▪ لذت معنوی و انبساط روحی:
ایمان در وجود انسان، لذتی وصف ناپذیر ایجاد میكند البته هر مرتبه از ایمان با چنین لذتی همراه نیست. لذات انسان در عالم دنیا دو دسته است:
الف) لذاتی كه اعضا و جوارح ظاهری از ارتباط با عالم ماده كسب میكنند. چشم از دیدن زیباییها، گوش از شنیدن صدای خوش و شامه از رایحه دل انگیز لذت میبرد.
ب) لذاتی كه مادی نیستند و ابزار و آلاتشان نیز اعضای محسوس نیست. مانند لذت شهرت و مقام، احساس موفقیت و در بعد انسانی خدمت به همنوع. گاه دلبستگی به خدا و رسول (ص) و اولیای الهی به مرتبهای میرسد كه در انسان لذت شعف انگیز و ویژهای پدید میآورد. این لذت با لذتهای بالا متفاوت است. میان لذتهای مادی و معنوی از دو جهت اختلاف است:
۱) لذات معنوی قویتر و ژرفتر از لذایذ مادی هستند.
۲) لذتهای معنوی پایدارترند.
در روایات از این لذات گاهی به «طعم ایمان یا حلاوت ایمان» تعبیر كردهاند و این البته از باب تشبیه معقول به محسوس است و الا حقیقت آن، فوق این معانی است.
طعم و شیرینی ناشی از ایمان برای هر كسی قابل ادراك نیست. این لذت از آن كسانی است كه هم به لحاظ درونی و نفسانی و هم به لحاظ اعمال بیرونی شرایط خاصی دارند.
امام صادق (ع) فرمودهاند:
حرام علی قلوبكم ان تعرف حلاوهٔ الایمان حتی تزهد فی الدنیا [۱]
بر دلهای شما درك حلاوت ایمان حرام شده است مگر آنكه نسبت به دنیا زهد بورزید.
زهد امری درونی است. در روایتی دیگر، نمونهای از اعمال بیرونی ذكر شده است:
قال علی علیه السلام: لا یجد عبد طعم الایمان حتی یترك الكذب، هزله و جده. [۲] بنده طعم ایمان را نمیچشد مگر آنكه از دروغ، به صورت شوخی و جدیش احتراز كند.
اما ما چرا طعم ایمان را نمیچشیم؟ پاسخ، یك كلمه است: «دلبستگی به دنیا!» و كسی كه حلاوت ایمان را درك كرد، با گرایش به دنیا به تدریج طعم ایمان در ذائقهاش محو میشود . نمونه این افراد مؤمنانی هستند كه با پوشش شرعی، به نحو گستردهای به خواستههای نفسانی پاسخ میدهند. رسول الله (ص) فرمودند:
من كان اكثر همه میل الشهوات نزع من قلبه حلاوهٔ الایمان
كسی كه بیشترین همتش اطفای شهوات است، حلاوت ایمان از دلش كنده میشود.
از ظاهر روایت میتوان دریافت كه «میل به شهوات» ناظر به امر حرام نیست، شهوات حلال نیز درك طعم ایمان را از بین میبرد. آنكه وقتش در اغلب موارد صرف خوشگذرانیهای حلال و مباح میشود، در نهایت نعمت درك طعم و لذت معنویات را از كف میدهد.
▪ تغییر نگرش:
انسانی كه به مراتبی از ایمان دست مییابد، نگرش به اشیا و اشخاص با نگرش اهل دنیا متفاوت میشود. نفع و ضرر در نزد او غیر آن است كه در نزد اهل دنیا است. اهل دنیا، رسیدن به class="aa">
ان من حقیقهٔ الایمان ان تؤثر الحق، و ان اضرك، علی الباطل و ان نفعك [۳] بدرستیكه از حقیقت ایمان آن است كه مقدم بداری حق را بر باطل اگر حق تو را ضرر رساند و باطل تو را نفع رساند.
امیر المؤمنین (ع) فرمود:
لا یجد عبد طعم الایمان حتی یعلم. . . و أن الضار النافع هو الله عز و جل [۴]
مؤمن طعم ایمان را نمیچشد. . . به درستی كه ضار و نافع را حضرت حق تعالی بداند.
▪ آرامش روح:
آنگاه كه مؤمن به درجهای از ایمان واصل شد، تكالیف و دستورهای محبوب را با قلبی مطمئن انجام داد، به آرامش روحی خاصی دست مییابد. قرآن شریف میفرماید:
«هو الذی انزل السكینهٔ فی قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم و لله جنود السماوات و الأرض و كان الله علیما حكیما». [۵]
اوست كسی كه آرامش را در قلوب مؤمنان نازل فرمود، برای آنكه ایمانی بر ایمانشان بیفزاید و برای خداست سپاه آسمانها و زمین، و خداوند، علیم و حكیم است.
مفسران درباره «سكینه» بحث كردهاند كه آیا سكینه غیر از روح ایمان است كه خداوند مؤمن را به سبب آن روح تأیید میكند؟ در سوره مجادله آمده است: «لا تجد قوما یؤمنون بالله و الیوم الآخر یوادون من حاد الله و رسوله و لو كان آباءهم او ابناءهم او اخوانهم او عشیرتهم، اولئك كتب فی قلوبهم الایمان و ایدهم بروح منه» [۶].
نمییابی كسانی را كه خدا و روز واپسین را باور كردهاند، دوست داشته باشند كسانی را كه با خدا و رسول او دشمنی میورزند، هر چند آنان پدران یا فرزندان یا برادران یا عشیره آنها باشند، اینان كسانیاند كه خدا بر دلهایشان ایمان را رقم زده و به روحی از خود تاییدشان فرموده است.
مطابق این آیه، روح، غیر از ایمان است. خداوند در قلوب مؤمنان ایمان را نگاشت و آن را تأیید كرد به روحی از ناحیه خودش كه روح ایمانی است. عدهای گفتهاند سكینه، خلق جدیدی است در قلب مؤمن، این روح جدید، آرامش بخش دل مؤمنان است. در آیه شریفه قبلی فرمود:
لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم.
معلوم میشود كه این آرامش از سنخ ایمان است. این معنا، در روایات متعدد تأكید شده است . از امام صادق (ع) درباره سكینه پرسیدند. فرمود:
السكینهٔ الایمان [۷].
معلوم میشود كه سكینه ایمان را محكم میكند به طوری كه اضطرابی باقی نمیماند. ذیل آیه قبلی آمده بود:
«و لله جنود السماوات و الارض و كان الله علیما حكیما» [۸]. این قسمت آیه، با قسمت قبلی چه نسبتی دارد؟ (سپاه آسمانها و زمین از آن خداست و خداوند علیم و حكیم است)
جنود، به گروهی گویند كه با یكدیگر پیوندی خاص دارند و هدف واحدی دارند. برخی گفتهاند لشكریان آسمانها و زمین مؤید مومن میشوند. این سخن درست است لكن مقصود قرآن بالاتر از این معناست. هر انسانی مجموعهای از عوالم وجود است، از ناسوت تا لاهوت. عوالم ارضی و سماوی یا عوالم سفلی و علوی. مقصود از «و لله جنود السماوات و الارض» ، اشاره به این مطلب است كه «ای انسان تو معجونی از همه عوالم وجود هستی، و برای هر یك از این عوالم با جنود خود در نسبت با ایمان سكینهای است» . عالم عقلی سكینهای متناسب با خود دارد، و عالم روح و قلب و نفس نیز هر یك سكینه متناسب با عالم خویش دارند. مؤمنی كه در مرتبهای عالی از ایمان قرار دارد در طریق ادای تكالیف الهی نه عقلش انحراف پیدا میكند و نه در تشخیص دچار اشتباه میشود و نه قلبش و نه حتی اعصابش دچار كژی و كاستی میگردد. چون در همه مراتب وجود خود سپاهیانی دارد. «جنود السماوات و الارض» الهی به سراسر وجود انسان مؤمن، آرامش و امنیت میبخشد.
▪ رضامندی از حق و خود مقصر انگاری:
مؤمن در مراتب بالای ایمان، هر آنچه به او میرسد را خیر و به صلاح خویش میبیند. در طریقت، هر چه پیش سالك آید خیر اوست. این اثر، حاصل بینش عمیق
مؤمن در نسبت میان خالق و مخلوق است. در این مسیر اگر نقصی دید متوجه خویش میداند و اگر كمالی مشاهده كرد به خالق بر میگرداند. به عبارت دیگر، مؤمن در حوادث و سوانح، همواره خویش را محاكمه میكند كه چه كردهام كه ثمرهاش چنین شد؟ نه اینكه چرا او با من چنین كرد.
مؤمن همواره با نظر سوء به نفسش نگاه میكند و نظر حسن به خدای متعال دارد. رسول خدا (ص) فرمود:
اعلموا عباد الله إن المؤمن لا یمسی و لا یصبح الا و نفسه مظنون عنده. [۹]
بدانید بندگان خدا كه مؤمن شب را به صبح و صبح را به شب نمیآورد مگر آنكه در باره نفسش بدگمان باشد.
در اینجا اشكالی رخ مینماید. گاهی اعمال مؤمن زیباست اما ثمرهای به دنبال ندارد. یعنی وعده الهی را درباره آن عمل متحقق نمیبیند. در این موارد آیا مؤمن باز حسن ظن به خدا و سوء ظن به خود دارد؟ پاسخ مثبت است. زیرا بسیاری از اعمال ما حسن «فعلی» دارد اما چون حسن فاعلی ندارد نا تمام است. ممكن است از بشر اعمال نیك صادر شود اما بی بهره از حسن فاعلی باشد، شرط قبولی اعمال خلوص نیت است. اخلاص نیت از مراحلی است كه بسیار ظریف و خطیر است و شیطان، در این مرحله حساس و مراقب است و در صدد بر هم زدن نیت خالصانه است .
علی (ع) میفرماید:
لن یستكمل العبد حقیقهٔ الایمان حتی یؤثر دینه علی شهوته و لن یهلك حتی یؤثر شهوته علی دینه. [۱۰]
بنده حقیقت ایمان را به كمال نمیرساند مگر آنكه دینش را بر شهوتش مقدمكند. و هلاك نمیشود مگر آنكه شهوات را بر دینش مقدم سازد.
در روایات، استقامت مؤمن در دین را فوق تحمل كوه تصویر كردهاند چون كوه را میتوان كند، اما بر ایمان مؤمن نمیتوان نقصان وارد كرد.
المؤمن نفسه اصلب [ من جبل [۱۱] ]
نفس مؤمن [ از كوه ] سختتر است.
روایات دیگری، مؤمن را از «زبر الحدید» یعنی پارههای آهن سختتر دانسته است. چون پارههای آهن را میتوان در اثر حرارت نرم كرد اما دین مؤمن را نمیتوان سست نمود.
قال الصادق علیه السلام: إن المؤمن اشد من زبر الحدید ان زبر الحدید اذا دخل النار تغیر و إن المؤمن لو قتل ثم نشر ثم قتل لم یتغیر قلبه. [۱۲]
مؤمن از پارههای آهن سختتر است زیرا پارههای آهن بر اثر حرارت تغییر میكند اما اگر مؤمن را بكشند و زنده كنند و باز بكشند، دلش عوض نمیشود.
پینوشتها:
[۱]. مشكاهٔ الانوار فی غرر الاخبار، ص ۱۱۶، نور الثقلین، ج ۵، ص ۸۳.
[۲]. وسائل، ج ۱۲، ص ۲۵۰ بحار/ج ۷۸/ص۲۵۲.
[۳]. خصال شیخ صدوق، ص۵۳.
[۴]. وسایل، ج ۱۵، ص۲۰۱.
[۵]. سوره فتح، آیه۴.
[۶]. سوره مجادله، آیه۲۲.
[۷]. معانی الاخبار باب معنی سكینه ص۲۸۴.
[۸]. سوره فتح، آیه۴.
[۹]. بحار الانوار، ج ۷۰، ص۷۸.
[۱۰]. همان، ج ۷۸، ص۸۱.
[۱۱]. همان، ج ۶۷، ص۳۰۴.
[۱۲]. همان.
[۱۳]. همان، ص۳۰۵.
[۱۴]. با اندك تفاوت: مشكاهٔ الانوار ص۱۱.
[۱۵]. وسایل، ج ۱۶، ص۷۰.
[۱۶]. سوره حجرات، آیه۷.
[۱۷]. وسایل، ج ۱۶، ص۱۸۰.
[۱۸]. همان.
[۱۹]. سوره مجادله، آیه۲۲.
[۲۰]. بحار الانوار، ج ۶۹، ص۲۳۶.
[۲۱]. همان، ج ۷۴، ص۲۳۳.
[۲۲]. وسایل، ج ۱۶، ص۲۷۱.
[۲۳]. بحار الانوار، ج ۲، ص۸۸.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست