چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

استراتژی توسعه‌ سازمانی


استراتژی توسعه‌ی سازمانی به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌هایی مربوط می‌شود که برای «افزایش اثربخشی عملکرد سازمان» طراحی می شود. این استراتژی شامل استراتژی‌هایی برای طراحی …

استراتژی توسعه‌ی سازمانی به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌هایی مربوط می‌شود که برای «افزایش اثربخشی عملکرد سازمان» طراحی می شود. این استراتژی شامل استراتژی‌هایی برای طراحی فرایندهای سازمانی و برنامه های توسعه‌ی سازمانی جهت تغییر شکل سازمانی و مدیریت گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است.

استراتژی‌های توسعه‌ی سازمانی با فرآیندها، ساختار و سیستم‌ها سروکار دارند. این استراتژی‌ها به نحوه‌ی انجام کارها و نوع کارهایی که باید انجام شوند می پردازند. به این ترتیب در طراحی استراتژی‌های توسعه‌ی سازمانی دست کم باید دست به طراحی و تدوین سه استراتژی زیر زد: استراتژی افزایش اثربخشی سازمان، استراتژی بهبود فرآیندهای سازمان و استراتژی تحول سازمان.

در تحول سازمانی - توسط محققی به نام «بکهارد» - چهار نوع استراتژی شناسایی و معرفی شده است. او در زمینه‌ی مدیریت تغییر جزو پژوهشگران پرآوازه بود.

ـ تغییر در آنچه سازمان را به حرکت در می آورد. مثلاْ تغییر دیدگاه از تولید محوری به بازار محوری.

ـ تغییر بنیادی در روابط میان بخش‌های سازمان. مثلاْ تمرکز زدایی.

ـ تغییر اساسی در روش‌های انجام کار. مثلاْ معرفی تکنولوژی‌های جدید نظیر تولید یکپارچه‌ی مکانیزه.

ـ تغییر فرهنگی در هنجارها و ارزش ها. مثلاْ تشویق فرهنگ مشتری محور.

اکنون این پرسش مطرح است که نقش واحد منابع انسانی در تحول سازمانی چیست؟ واحد منابع انسانی نقشی استراتژیک در طراحی و اجرای استراتژی تحول بر عهده دارد. این واحد می تواند به تجزیه و تحلیل و شناسایی مسایل مربوط به کارکنان پرداخته و آن دسته از موضوعات مربوط به منابع انسانی که نقشی قابل توجه در موفقیت استراتژی دارند را مشخص و برجسته نماید.

http://www.p-r.blogfa.com