چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
هوندای پرکار
آیا میدانید هوندا در سال۱۹۲۲ پس از استخدام در شركت آرت شوكای به مدت یك سال چه كارمیكرد؟
خوب تعجب نكنید، سوئی چیرو به مدت یك سال از كوچكترین فرزند مالك شركت آرت شوكای وهمسر وی مراقبت میكرد.
البته ما این را قبلا نگفتیم كه سوئی چیرو را زیاد ضایع نكنیم، اما تصور كنید اگر شما جای آن بچه كوچك بودید الان چه احساسی داشتید!
و اما هوندای موتور سوار، درست است سوئی چیرو نیز برای مدتی در مسابقات موتورسواری شركت میكرد. با وجود علاقه شدید سوئی چیرو این دوره بسیار كوتاه و عاری از هرگونه موفقیتی بود.
او معمولا با موتورسیكلتهای ساخت خودكه حاصل تجربیات شركت آرت شوكای و تجهیزات كهنه موتورهای اسقاطی بودند، در این مسابقات شركت میكرد. سوئی چیرو در یكی از همین مسابقات در سال ۱۹۳۶ به شدت مصدوم شد و پس از آن تلاش كرد تا فرصت قهرمانی را برای سایر جوانها فراهم كند.
● اولین باری كه سوئی چیرو به راحتی گریست:
كسب مقام در مسابقات Tourist Trophy، در سال ۱۹۶۱ با موتورسیكلتهای تولید كارخانجات هوندا، موفقیتهایی نبودند كه بتوان ساده از كنار آنها گذشت.
سوئی چیرو در این سری از مسابقات حضور داشته و خود از نزدیك شاهد پیروزی تیم مسابقات كارخانجات هوندا بود. سوئی چیرو از این لحظات به عنوان لحظاتی وصف ناشدنی یاد كرد و در خاطرات خود گفته است: «تلاش و تحمل سختیها از همان كودكی در زندگی من نقش اساسی داشتهاند و من همیشه سختكوش بودهام.
من برای از پیش برداشتن موانع و ناملایمات تلاش میكردم و هیچ وقت به چشمهایم اجازه خیس شدن نمیدادم. این موضوع باعث شده بود كه من خیلی سخت گریه كنم و خوشحالی و یا ناراحتیهایم را با هر چیز به جز اشكهایم برملا سازم، اما در آن لحظات من هیچ مقاومتی نمیتوانستم از خود نشان بدهم من میگریستم و تنها نیازم این بود كه تمام كارمندان كارخانجات هوندا را یك به یك در آغوش بگیرم، كسانی كه در این موفقیت حتی بیشتر از من نقش داشتند.
(مجربترین موتورسواران، سوار هوندا میشوند) این جمله معروفترین شعار تبلیغاتی كارخانجات هوندا است كه منجر به فروش چشمگیر این موتور در كشور آمریكا در اواخر دهه ۱۹۵۰ شد. در همان زمان، هوندا به طور رسمی اعلام كرد كه كارخانجات موتورسیكلتسازی وی در آینده نزدیك تمام رقبای خود را پشتسر گذاشته و بازارهای جهانی را از آن خود خواهد كرد.
پیشبینی وی از دید بسیاری از صاحبنظران یك بولوف تبلیغاتی و از سوی برخی دیگر غیرمنطقی و ایدههای بلندنظرانه رئیس یك شركت تازه به دوران رسیده میآمدتاریخچه كارخانجات موتورسازی هوندا به تولد مردی باز میگردد كه از كودكی رویای موتور را در سر میپروراند؛ عشق موتوری كه در ۱۷ نوامبر ۱۹۰۶ در یاما هیگاشی ژاپن متولد شد.
عزم راسخ و روح ریسكپذیر سوئی چیرو هوندا ریشه در دوران كودكی او داشت. وی در خانوادهای متوسط متولد شد و تحت نظر پدری آهنگر پرورش یافت. جیهی هوندا مرد آهنگری بود كه در مواقع لزوم به كارهایی نظیر دندانپزشكی نیز اقدام میكرد.
جی هی ارزش كار سخت، تلاش و اراده را از همان كودكی به فرزندش آموخت و سوئی چیرو به زودی صیقل دادن لبههای برنده ابزار آلات كشاورزی و ساختن اسباببازیهای ساده برای خود را آموخت. كار كردن در آهنگری پدر باعث كثیف بودن دائمی صورت و دستهای او میشد و به همین خاطر همكلاسیهایش او را روباه دماغ سیاه صدا میكردند.
عشق موتور از همان كودكی در خون او بود و یكی از بزرگترین سرگرمیهای وی، تماشای موتور كوچكی بود كه به منظور تامین نیروی محركه كارخانه برنجكوبی مجاور منزل آنها به كار میرفت. سر و صدای موتور برای همگان سرسامآور و برای سوئی چیرو سحرانگیز بود. سوئی چیرو ساعتها در مقابل كارخانه برنج كوبی به سر و صدای موتور گوش میداد و به رویای بزرگ خود یعنی كسب مقام و شهرت جهانی در مسابقات موتورسواری میاندیشید.
● شركت آرت شوكای:
در سال ۱۹۲۲، هوندای ۱۵ ساله بدون هیچگونه تحصیلات فنی به عنوان شاگرد تعمیر كار به استخدام شركت تعمیرات اتومبیل آرت شوكای درآمد. كار سوئی چیرو در آن بازه زمانی بر ماشینهای مسابقه آرت دایملر متمركز بود.
ساكی باها را راننده مسابقات ماشینسواری برای اولین بار با ماشین آرت دایملر در مسابقات رالی Tsurumi شركت كرد و توانست مقام اول را كسب كند. فردی كه به عنوان مكانیك وی را همراهی میكرد سوئی چیروی ۱۷ ساله بود. هوندا به منظور افزایش دانش فنی و پرورش استعدادهای ذاتی خود در آموزشگاه فنی ثبتنام و به كسب تخصص لازم در زمینه موتور و خودروسازی پرداخت.
نیاز به ساخت بخشهای پیشرفته ماشینهای آرت دایملر مهمترین محرك سوئی چیرو در مراحل بعدی كار بود.در سال ۱۹۲۸ هوندای جوان به اصرار رئیس خود به افتتاح و اداره یكی از شعب شركت آرت شوكای در هاماماتسو اقدام كرد. بدینترتیب وی توانست گامهای اولیه در زمینه كارآفرینی و نوآفرینی را به طور مستقل و بدون هیچ سرمایه مالی هنگفت بردارد.
علاقه به وسایل نقلیه موتوری، اراده آهنین، تلاش روزافزون و استعداد خدادادی مهمترین عواملی بودند كه در كسب موفقیتها و غلبه بر ناكامیها وی را یاری میكردند.
هوندا با تكیه بر دانش جدید فنی و تجربیات كذشته به ساخت و تولید رینگهای پیستون پرداخت. اگرچه تولیدات اولیه این محصول، كیفیت لازم را نداشته و با استانداردهای معمول مطابقت نمیكرد، اما سوئی چیرو دست از تلاش برنداشت و به منظور گسترش تحقیقات و پرورش خلاقیت و نوآوری گروهی موسسه تحقیقاتی فنی هوندا را پایهگذاری كرد.
● تحقق رویای بزرگ:
كارخانجات موتورسازی هوندا با مسوولیت محدود در سپتامبر ۱۹۴۸ در هاماماتسو افتتاح شد كه بزودی جایگاه مناسبی را در ساخت و تولید موتورسیكلت كسب كرد.در ابتدا شركت، موتورهای بنزینی كوچك و كار كرده را خریداری كرده و پس از بازسازی بر روی دوچرخه نصب میكرد و بدینترتیب وسایل نقلیه سبكی را در اختیار كارگران ژاپنی میگذاشت.
موتورسیكلت مدلC به عنوان نخستین تولید كارخانجات هوندا به زودی وارد بازار شد. عرضه نسبتا موفقیتآمیز این موتور تلاش و جدیت هوندا و كاركنان وی را برای عرضه مدل جدیدتر افزایش داد.موتورسیكلت مدل D با نام رویای D به زودی جای موتورهای مدل C را در بازار پر كرد. نامگذاری هوشمندانه این موتور توجه تمام ژاپنیها را به خود جلب كرد.
رویای D، تحقق رویای بزرگ هوندا، كاركنان و كارگران كارخانه و حتی جامعه ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بود. مهمترین ویژگیهای مدل جدید موتورسیكلتهای هوندا ارزان بودن، مصرف بهینه سوخت و اولویت در كیفیت بود اینها باعث محبوبیت روزافزون این كالا در جامعه ژاپن شد و آن را در صدر پر فروشترین موتورهای ژاپن قرار داد.
پنج سال پس از ركود اقتصادی اوایل دهه ۱۹۵۰، كارخانجات هوندا توانستند جایگاه بهترین تولیدكننده در كشور ژاپن را از آن خود كنند و در صدر پرفروشترین موتورسیكلتها قرار گیرند، اما این جایگاه نمیتوانست جوابگوی سوئی چیروی بلندنظر باشد. سوئی چیرو تنها به یك نقطه چشم داشت و آن نیز كسب جایگاههای جهانی در تولید موتورسیكلت بود.
● عرصه جدید موفقیتهای سوئی چیرو :
هوندا باور داشت كه كمپانیها و شركتهای ژاپنی میتوانند از دستورالعملهای مبتنی بر تجارت آمریكایی و تكیه بر سود شخصی بهرهمند شده و موفقیتهای بیشتری را كسب كنند.سوئی چیرو در سال ۱۹۵۹ به تحقیقاتی همهجانبه در جهت شناسایی و كشف پتانسیلهای خارجی اقدام كرد.
بهرغم تلاش و توصیههای كارشناسان اقتصادی، هوندا كشور آمریكا را برای سرمایهگذاری انتخاب كرد. توصیههای كارشناسان اقتصادی مبنی بر فروش پایین موتورسیكلت در آمریكا و دلایلی از این قبیل نتوانستند هوندا را از تصمیم خود منصرف كنند.
هوندا با استناد به بازارهای روبه رشد آمریكایی و ورود آنها به بازارهای جهانی و مشورت با مشاور مورد اعتمادش فوجی ساوا، كارخانجات آمریكایی موتورسیكلت هوندا AHMC را بطور رسمی به عموم مردم آمریكا معرفی میكرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست