سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
آثار تبعیض در امت اسلامی
![آثار تبعیض در امت اسلامی](/web/imgs/16/96/4juni1.jpeg)
در هر جامعه ای برخی از امتیازات طبقاتی موجب می شود تا شخص گرفتار کارها و اموری شود که ناخواسته او را به سمت تبعیض و تمییزنژادی و طبقاتی سوق می دهد. بارها اتفاق افتاده که تنها به سبب تفاوت ماشین و لباس و امتیازات مادی یک شخصی، از گناه وی در گذشته و انسان بی نوا و بی پوششی را صرفاً بخاطر نداشتن سر و وضعی شیک و یا نداشتن امکانات و نفوذ و پارتی، کیفر داده اند.
بر طبق روایات، اموری را که قرآن دربارأ جامعأ یهود گزارش می کند عیناً و به همان شکل در امت اسلام اتفاق می افتد و آنان همان راهی را می روند که یهودیان رفته اند. در حقیقت گزارش قرآن از یهودیان و حوادث آن تنها یک گزارش تاریخی و یا برای عبرت و پندآموزی نیست بلکه می توان آن را اخبار و پیش گویی از آینده ای دانست که امت اسلام دچار آن می شود.
تبعیض در اجرای قوانین
از جمله اموری که جوامع یهودی گرفتار آن بود، تبعیض در اجرای قوانین و مجازات های آن بوده است. با اجرای تبعیض آمیز است که قوانین تنها درباره افراد پست جامعه و طبقات بی امتیاز اجتماعی اجرا می شود و حتی تشدید مجازات تنها شامل این گروه از افراد جامعه می گردد اما نسبت به طبقات عالی اجتماعی به سبب امتیازاتی که به جهت قدرت و ثروت به دست آورده اند و در مقام اشرافیت قرار گرفته اند هیچ گونه مجازاتی اعمال نمی شود و یا در حق آنان تخفیف مجازات به شکل نقدی و مانند آن صورت می گیرد، مالیات ها نادیده گرفته شده و اجرای حدود و تعزیرات نسبت به آنان به شکل تبدیل به مجازات نقدی انجام می شود.
روزی شخصی نزد امام صادق(ع) عرض کرد: خداوند در قرآن، مقلدان قوم یهود را مذمت کرده است، حال چه فرقی میان عوام و جاهلان یهود با عوام و جاهلان امت اسلام است با توجه به این که هر دو گروه از علمای خویش تقلید می کردند و می کنند؟
از جمله امور مبتلا به جوامع یهودی تبعیض در اجرای قوانین و مجازات های آن بوده است.
حضرت امام صادق(ع) فرمود: مقلدان یهود می دیدند که علمای آنان به وسیله رشوه، احکام خداوند را تغییر می دهند و حلال خدا را حرام می کنند و با گرفتن پول، حد زنای محصن (همسردار) برای اشراف و ثروتمندان صد تازیانه قرار می دهند و برای فقیران و بینوایان همان حکم خدا را که قتل است جاری می کنند، لذا خداوند چنین مقلدانی را مذمت و نکوهش می کند. اگر مسلمانان نیز ببینند که علمای ایشان با گرفتن پول، احکام خداوند را تغییر می دهند و هم چنان از آنان تقلید کنند آنان نیز مشمول همان مذمت و سرزنش خداوند می شوند. اما اگر دیدند که علمایشان به علم خود عمل می کنند در این صورت مقلدان اسلام مورد مذمت و نکوهش نخواهند بود.
براساس این حدیث و دیگر احادیثی که در این باره وارد شده می بایست هشدار داد به کسانی که در کشور اسلامی شیوه یهودیان را در پیش می گیرند و به فروش احکام مشغول هستند و برای اهل قدرت و ثروت، تخفیف مجازات و برای بینوایان و توده مردم تشدید مجازات را اجرا می کنند.
کریم مولایی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست