دوشنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 10 June, 2024
بازار روز شعر
بازی ها و ترفندهای دنیای تبلیغات تجاری برای بازاریابی و فروش و تاثیرگذاری بر پسند و انتخاب مشتریان، شرایط روانی خاصی را بر انسان امروز تحمیل کرده است که به نظر می رسد بر دیگر جنبه های زندگی نیز حاکم شده است؛ از جمله در نقد ادبی و داوری درباره شعر، نشانه هایی از آن فضای روانی خاص دیده می شود که زمینه ساز بسیاری از تصورات نادرست است. در چند یادداشت پی درپی درباره این نشانه ها و تصورات نادرست حاصل از آنها تأملاتی خواهم داشت.
هر محصول صنعتی و تجاری که تازه به بازار آمده از محصول قبلی بهتر و کارآمدتر است و انسان موفق کسی است که از محصولات جدید استفاده کند یا اگر نمی تواند، لااقل درباره آنها اطلاعات کافی داشته باشد تا در بحث ها ومفاخره ها از دیگران پیشی بگیرد.
بنابراین هر شعر یا نظریه ادبی و جریان شعری که تازه به بازار آمده، از آثار قبلی ارزشمندتر است و با ورود محصول جدید، شعرها و نوشته ها و نظریه های قبلی کهنه و ناکارآمد می شود. هرکس که از این متاع تازه با خبر است، هوشمندتر و شاعرتر و منتقدتر است و باید بشتابیم که از قافله جا نمانیم.
شعرهایی که پنج یا ده سال پیش منتشر شده اند، امروز دیگر به کار نمی آیند و شاعر باید هر روز شعری جدید بسراید و هر سال مجموعه ای جدید به بازار بیاورد و دراین نوآوری روزانه و سالانه مراقب باشد که از جریانات روز عقب نماند. او همانطور که ناگزیر است مرتب سیستم عامل و برنامه های کامپیوترش را به روز کند، باید مرتب اندیشه و عاطفه و تخیل و شعر خود را به روز کند و پابه پای پسند مشتریان بازار حرکت کند. خوانندگان و علاقه مندان شعر نیز باید همواره در جریان تحولات روز باشند و بدانند که مجموعه شعر مثل تقویم است که باید هرسال نو بشود و تقویم پارینه ناید به کار!
در محافل ادبی بسیار شنیده ام که فضل فروشان شتابزده فرموده اند که: آقا، این جورشعر گفتن مربوط به دهه شصت و هفتاد است و ما الان در دهه هشتاد هستیم. شعر این دهه باید این مشخصات را داشته باشد که من می گویم!
این گونه اظهارنظر درباره شعر دقیقا مانند اظهارنظرهای نوجوانانی است که برای تفاخر و ابراز وجود از مدل تلفن همراه و موی سر و کیف و کفش یکدیگر سخن می گویند و با حرارت تمام می خواهند ثابت کنند که از آخرین تغییرات بازار خبر دارند. نه تنها آخرین تغییرات بازار ایران بلکه از جدیدترین مدل گوشی تلفن و لپ تاپ که در آلمان و فرانسه و ایتالیا و آمریکا به بازار آمده است. همان گونه که برخی از شاعران و منتقدان ادبی با شور و هیجان، اطلاعات به روز شده خود را از محصولات جدید بازار شعر و نظریه ادبی دراین سوی و آن سوی جهان به رخ می کشند و با ساده انگاری تصور می کنند که تمام شاعران جهان باید با تحولات بازار هماهنگ باشند، به گونه ای که از تمام شعرهای دنیا یک آهنگ به گوش برسد؛ همان گونه که هر کس در هرگوشه جهان وقتی تلفن همراه خود را روشن می کند، از آن یک آهنگ آشنا به گوش می رسد.
اسماعیل امینی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان ایران شورای نگهبان ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی علی لاریجانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ دولت
شهرداری تهران تهران هواشناسی محیط زیست آتش سوزی پلیس قتل کلاهبرداری قوه قضاییه آموزش و پرورش وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
سایپا قیمت طلا خودرو دولت سیزدهم همستر کامبت قیمت دلار قیمت خودرو بورس ایران خودرو بازار خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی
محمدعلی بهمنی سینمای ایران شهید رسانه ملی تلویزیون تئاتر سریال پیمان جبلی سینما بیمارستان کتاب شهادت
دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ماهواره کارشناسی ارشد تحقیقات و فناوری
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین اسرائیل روسیه جنگ غزه آمریکا نوار غزه حماس ترکیه چین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال کشتی فرنگی لیگ برتر تیم ملی فوتبال ایران بازی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال جواد نکونام والیبال رئال مادرید
هوش مصنوعی سامسونگ اپل سازمان فضایی ایران ناسا همستر کمبات بازی تلگرامی نخبگان
قهوه سازمان غذا و دارو چاقی مغز سکته مغزی دیابت فشار خون فشار خون بالا بارداری