شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
راه دستیابی به زندگی شاد
دستیابی به زندگی شاد قرین آرامش از آرزوها و آمال هر انسان در زندگی خود است. انسانها همواره همه تلاش های مادی خود را به کار می بندند که به این حالت دست پیدا کنند. دریغ از اینکه در کنار تلاش مادی شبانهروزی اصول بسیار مهم دیگری وجود دارد که تا انسان آنها را در زندگی خود پیاده نکند به این مهم دست نمییابد. روایات اهل بیت انسانها را در رسیدن به این مسیر یاری کرده و رهنمون هایی را برای همه آدمیان بیان فرموده اند. لذا در این مجال بر آن آمدهایم که سفارشات و توانمندی هایی که در مسیر رسیدن به این هدف را بیان کرده اند را تبیین نماییم.۱ـ از توانمندیهای انسان که ثمره رشد آن در زندگی انسانها دستیابی به زندگی شاد همراه با آرامش میباشد قناعت است.
هنگامیکه فرد به آنچه در زندگی در اختیار دارد، بسنده کرده و زندگی خود را با توجه به امکانات موجود سامان دهد، سختیهای بسیاری را از سر میگذراند و از فعالیتهای طاقت فرسا، نگرانی از کمبودها، اظهار نیاز به دیگران و ... آزاد میشود؛ از این رو امام علی (علیه السلام) راحتی و آرامش را نتیجه قناعت به شمار آوردهاند و میفرماید: «ثَمرةُ القَناعةُ الراحَة» (شرح ابن أبی الحدید بر نهج البلاغه ،ج ۲۰، ص ۲۹۶)ترجمه: آرامش نتیجه قناعت است.اکتفا کردن انسانها به امکانات موجود بسیاری از نگرانیها را از آدمی دور میسازد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) قناعت را عین راحتی دانسته و فرمودهاند: «الْقَنَاعَةُ رَاحَة» (مجلسی، محمد باقر ج ۷۴، ص ۱۸۳)ترجمه: قناعت راحتی است.۲ـ در روایات و همچنین در متون روانشناسی خُلق نیکو از توانمندیهایی است که آن را عامل طهارت زندگی و نشاط آن برای انسانها ذکر کردهاند. چنان که امام صادق (علیه السلام) میفرماید:«لَا عَیْشَ أَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ الْخُلُق»(همان، ج ۷۵، ص ۳۴۸)ترجمه: هیچ زندگانیای گواراتر از زندگانی آمیخته با حُسن خلق نیست.خُلق نیکو برای انسان زندگی سعادتمندانهای قرین آرامش را تأمین میکند. رسول خدا در این زمینه میفرماید: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی حُسْنِ الْخُلُقِ لَعَلِمَ أَنَّهُ مُحْتَاجٌ أَنْ یَکُونَ لَهُ خُلُقٌ حَسَنٌ»(همان، ج ۱۰، ص ۳۶۹)ترجمه: اگر انسان به پیامدهای خوش اخلاقی آگاه باشد، به خُلق خوش احساس نیاز میکند.۲ـ یکی دیگر از عوامل رسیدن به آرامش و رهایی از اضطراب حُسن ظن در زندگی انسانها است.
ایجاد سوء ظن در زندگی انسانها عامل اضطراب است. پیدایش این حالات باعث میشود تعادل روحی شخص از بین رفته و فرد دچار تنش میشود. او حرکات و رفتارهای دیگران را زیر نظر میگیرد تا با گمان بد خود آنها را تفسیر کند. به دلیل اضطراب حاصل از بدگمانی، شخص در مقابله با حوادث، ضعیف و ناتوان میشود و آرامش خود را از دست میدهد. از آنجا که بدگمان، گفتار و کردار دیگران را با اهداف و اغراض زشت آلوده میبیند و نمیتواند آنان را خالی از غرضورزی تصور کند، همواره در رنج و عذاب روحی به سر میبرد و از این طریق شخصیت و زندگی او دچار اختلال میشود. این بیماری در میان روانشناسان به پارانوئید معروف است.(ایروین جی و دیگران, روان شناسی مرضی, ج ۱, ص ۵۱۰) بر اساس این بیماری، شخص بدگمان افکار تنش زا را در روان خود انبار میکند و در نتیجه این ذخیره سازی زندگی مملو از تنش و ناآرامی برای خود رقم میزند.امام علی (علیه السلام) میفرماید: «مَنْ لَمْ یُحْسِنْ ظَنَّهُ اسْتَوْحَشَ مِنْ کُلِ أَحَدٍ». (شرح آقا جمال خوانساری، ج ۵، ص ۴۴۲)ترجمه: کسی که گمانش نیکو نباشد و به دیگران بدگمان باشد، از هر کس وحشت میکند.امام صادق (علیه السلام) از قول پیامبر (صلی الله علیه و آله) میفرماید: «أَحْسِنُوا ظُنُونَکُمْ بِإِخْوَانِکُمْ تَغْتَنِمُوا بِهَا صَفَاءَ الْقَلْبِ وَ نَمَاءَ الطَّبْعِ».نوری، حسین، ج ۹، ص ۱۴۵؛ ترجمه: به برادران خویش گمان نیک ببرید تا به این وسیله غنیمت ببرید صفای قلب و پاکی باطن را برای خویش.بر همین معنا، در نامه امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر نیز تأکید شده است: «حُسْنُ الظَّنِّ بِرَعِیَّتِکَ فَإِنَّ حُسْنَ الظَّنِّ یَقْطَعُ عَنْکَ نَصَباً طَوِیلًا».(نهج البلاغه، نامه ۵۳ )ترجمه: پس رفتار تو چنان باید، که خوش گمانی رعیت برایت فراهم آید، که این رنج دراز را از تو میزداید.۳ـ از جمله شاخصهای مهم و توانمندیهای انسان که نتیجه رشد آن رسیدن به آرامش میباشد، صبر و شکیبایی در زندگی و پایداری در برابر مشکلات است.
به طوری که در برابر آنها سست نشوند و از هم نپاشند و دچار یأس نگردند. خداوند بزرگ در بسیاری از آیات قرآن کریم ما را به صبر و شکیبایی سفارش فرموده است، از جمله در آیات زیر:(یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ.) بقره/ ۱۵۳: ای کسانیکه ایمان آوردهاید، از شکیبایی و نماز یاری جویید؛ زیرا خدا با شکیبایان است.یا اینکه در آیهای دیگر آمده است:(لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ مِنَ الَّذینَ أَشْرَکُوا أَذیً کَثیراً وَ إِنْ تَصبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ.) آل عمران/ ۱۸۶ ترجمه: قطعاً در مالها و جانهایتان آزموده خواهید شد، و از کسانی که پیش از شما به آنان کتاب داده شده و [نیز] از کسانی که به شِرک گراییدهاند، [سخنان دل]آزار بسیاری خواهید شنید، و[لی] اگر صبر کنید و پرهیزگاری نمایید، این [ایستادگی] حاکی از عزم استوار [شما] در کارهاست.
همچنین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) همواره به یارانش میآموخت که بیماریها یا صدماتی که به آنان میرسد، در واقع آزمایش الهی است تا از این رهگذر بر درجات آنها بیفزاید و گناهانشان را بزداید و برایشان ثواب بنویسد. این آموزه نبوی، عادت صبر و پایداری در برابر سختیهای زندگی و تحمل مصایب آن را، با آرامش و رضایت خاطر و روحیه تسلیم در برابر قضای الهی در آنان تقویت میکند. (نجاتی، محمد عثمان، حدیث و روانشناسی، ص ۲۹۰).
فاطمه زین الدینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست