چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

پیامبر اسلام گوهر یگانه آفرینش


پیامبر اسلام گوهر یگانه آفرینش

پیرامون ابعاد شخصیتی برترین موجود عالم پیامبر اسلام ص کتاب ها و مقالات فراوانی به رشته تحریر درآمده است که هدف آن شناساندن مقام والا وپرارزش آن حضرت می باشد

پیرامون ابعاد شخصیتی برترین موجود عالم پیامبر اسلام (ص) کتاب ها و مقالات فراوانی به رشته تحریر درآمده است که هدف آن شناساندن مقام والا وپرارزش آن حضرت می باشد. نوشتار حاضر به دنبال همین هدف بوده و در آن سعی شده است تا با نگاهی متفاوت به آیات قرآن کریم و مقایسه نوع خطابه های خداوند متعال نسبت به پیامبران دیگر و پیامبر اعظم(ص)، به بخشی از امتیازات و ویژگی های متمایز پیامبر اعظم(ص) اشاره کند. اینک مطلب را با هم ازنظر می گذرانیم:

۱) حضرت آدم(ع) از خداوند متعال مغفرت را طلب می کند؛ (وان لم تغفرلنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین: اگر ما را نبخشی و بر ما رحم نکنی، از زیان کاران خواهیم بود. اعراف/۲۳)

ولی خدا به پیامبر اعظم(ص) مژده مغفرت می دهد! (لیغفرلک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر- تا خداوند گناهان گذشته و آینده ای را که به تو نسبت می دادند ببخشد. فتح/۲).

۲) حضرت نوح(ع) از خداوند درخواست نابودی دشمنانش را می کند؛ (رب لاتذر فی الارض من الکافرین دیارا: پروردگارا هیچ یک از کافران را بر روی زمین باقی مگذار- نوح/۲۶) اما به پیامبر اعظم پیشاپیش مژده مصونیت از شر دشمنان داده می شود؛ (انا کفیناک المستهزئین: ما شر استهزاء کنندگان را از تو دفع خواهیم کرد. حجر/۹۵).

۳) یکی از پیامبرانی که نامش در قرآن آمده ابراهیم(ع) است. در آیات مختلف قرآن با عبارات کم نظیری از وی تجلیل شده است. با این حال مقایسه برخی از آیات درمورد ایشان و آیاتی که در مورد مشابه درباره پیامبراعظم(ص) آمده است نشان دهنده توجه ویژه خداوند متعال به حضرت رسول اکرم(ص) است که ذیلاً به برخی از موارد یافت شده اشاره می گردد:

الف) ابراهیم(ع) از خداوند درخواست می کند تا در روز قیامت خوار و رسوا نگردد! (ولاتخزنی یوم یبعثون- و در آن روز که مردم برانگیخته می شوند، مرا شرمنده و رسوا مکن! شعراء ۸۷) اما به پیامبر اعظم(ص) وعده عدم خزی در روز قیامت داده می شود؛ (یوم لایخزی الله النبی: روزی که خداوند پیامبر را خوار ورسوا نمی کند! تحریم/۸)

ب) حضرت ابراهیم(ع) از خداوند متعال طهارت ذریه خود را طلب می کند (و اجنبنی و نبی- أن نعبد الاصنام: پروردگارا! من و فرزندانم را از پرستش بت ها دور نگاه دار! ابراهیم/۳۵) ولی به پیامبر اعظم(ص) گفته می شود: خداوند اراده کرده است تا ذریه ات را طاهر و پاک گرداند! (انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً- احزاب/۳۳)

ج) حضرت ابراهیم(ع) از خدای متعال درخواست می کند که وارث بهشت شود؛ (واجعلنی من ورثه جنه النعیم: مرا از وارثان بهشت پرنعمت قرار بده! شعراء/۵۸) اما به پیامبر اعظم(ص) وعده بهشت داده می شود!! (والاخره خیرلک- ضحی/۴)

۴) یکی از پیامبران ذکر شده در قرآن کریم حضرت لوط(ع) است او از خداوند طلب یاری کرده و می فرماید: (قال رب انصرنی علی القوم المفسدین: لوط عرض کرد: پروردگارا مرا در برابر این قوم فاسد یاری فرما! عنکبوت/۰۳) ولی به پیامبر اعظم(ص) وعده یاری و مژده نصرت داده می شود! (وینصرک الله نصراً عزیزاً: و پیروزی شکست ناپذیری نصیب تو کند. فتح/ ۳)

۵) حضرت شعیب از خداوند فتح و پیروزی بر دشمنانش را طلب می کند (ربنا افتح بیننا و بین قومنا بالحق وأنت خیرالفاتحین: پروردگارا میان ما و قوم ما به حق داوری کن که تو بهترین داورانی. اعراف/۹۸)

ولی در مقابل به پیامبر اعظم(ص) وعده و مژده پیروزی داده می شود (انا فتحنالک فتحاً مبیناً- ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم ساختیم. فتح/۱)

۶) یکی از پیامبرانی که بارها نامش در قرآن ذکر شده است موسی(ع) است. تا آنجا که بخش زیادی از آیات قرآن کریم پیرامون شخصیت او قوم و قبیله بنی اسرائیل، فرعون و... می باشد. با اینهمه با مقایسه آیات پیرامون حضرت موسی(ع) و پیامبر گرامی اسلام نکاتی به دست می آید که نشانگر عطایای خاص خداوند متعال به پیامبر اعظم(ص) است. که ذیلا به برخی موارد یافت شده اشاره می گردد:

الف) حضرت موسی(ع) از خداوند درخواست می کند که کارها را بر او آسان کند (ویسر لی امری: و کارم را برایم آسان گردان- طه/۶۲) ولی به پیامبر اعظم(ص) مژده آسان شدن کارهایش داده می شود! (فسنیسره للیسری: ما او را در مسیر آسانی قرار می دهیم! لیل/۷)

ب) حضرت موسی از خداوند متعال «شرح صدر» را درخواست می کند (رب الشرح لی صدری: پروردگارا! سینه ام را گشاده کن. طه/۵۲) در مقابل به پیامبر اعظم(ص) پیشاپیش «شرح صدر» عنایت می شود! (ألم نشرح لک صدرک: آیا ما سینه تو را گشاده نساختیم؟! الشرح/۱)

ج) حضرت موسی وقتی از خداوند علم را درخواست نمود به حضرت خضر حواله داده شد (هل أتبعک علی أن تعلمن مما علمت رشداً: موسی به خضر گفت: آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده و مایه رشد و صلاح است به من بیاموزی؟! کهف/ ۶۶) در مقابل وقتی به پیامبر اعظم(ص) می رسد می فرماید: از خداوند علم را درخواست کن!!! (قل رب زدنی علماً: بگو: پروردگارا! علم مرا افزون کن) طه/۴۱۱

د) خداوند در مورد موسی(ع) می فرماید: (ولما جاء موسی لمیقاتنا: هنگامی که موسی به میعادگاه ما آمد. اعراف/ ۳۴۱)

ولی به پیامبر اعظم(ص) می فرماید: (سبحان الذی اسری بعبده لیلا... پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سیر داد. اسراء/۱) تفاوت: موسی به میقات ما آمد- خداوند پیامبر اعظم(ص) را به میقات برد!!

هـ) خداوند به موسی(ع) گفت: (اخرج قومک من الظلمات الی النور: قومت را از ظلمات به سوی نور بیرون آور- ابراهیم/۵) ولی به پیامبر اعظم(ص) فرمود: (لتخرج الناس من الظلمات الی النور تا مردم را از تاریکیها به سوی روشنایی آوری- ابراهیم/ ۱) به موسی می فرماید: قوم خودت را از ظلمات خارج کن نه باقی مردم را، ولی به پیامبر اعظم(ص) می فرماید: باید کل بشر را در تمام طول تاریخ از ظلمات نجات دهی!! و فرق است بین «قوم» - گروهی خاص در یک زمان - و «ناس» - که همه مردم در طول تاریخ هستند.

۷) در قرآن «یا موسی»، «یا ابراهیم» و «یا نوح» هست ولی «یا احمد» و «یا محمد» نیست! بلکه در جای جای قرآنش هر وقتی می خواهد پیامبر اعظم(ص) را خطاب کند می فرماید: «یا ایها النبی» و «یا ایها الرسول» و این نشانه کمال محبت و نهایت احترام به جایگاه و مقام پیامبر اعظم(ص) در میان پیامبران الهی است!!

۸) خداوند در دو جا فرمود که: این دو کار را انجام می دهم فقط به این خاطر که تو راضی شوی!!

الف) «فلنولینک قبله ترضها؛ قبله را تغییر می دهیم تا راضی شوی! بقره/۴۴۱)

ب) (ولسوف یعطیک ربک فترضی؛ و به زودی پروردگارت آن قدر به تو عطا کند که خشنود شوی! ضحی/۵)

یعنی: آنقدر در روز قیامت شفاعت کن تا خودت راضی شوی!!! و این فقط مختص پیامبر اعظم(ص) است و لا غیر.

۹) تنها پیامبری است که خداوند، دو تا از نامهایش را در قرآن کریم برای حضرتش بکار برد!!!

(حریص علیکم بالمؤمنین رؤوف الرحیم؛ پیامبر اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است. توبه / ۸۲۱) رؤوف و رحیم دو اسم از اسماءالهی هستند که در این آیه آن را در وصف رسول خویش بکار برد و در غیر شخص او، چنین چیزی در قرآن کریم وجود ندارد!

۱۰) در میان تمام انسانها و مخلوقات و پیامبران الهی حضرت محمد(ص) تنها پیامبری است که به اندازه ای به خدا نزدیک شد که نه قبل از او و نه بعد از او هیچکس به چنین قرب و نزدیکی نائل نشده و نمی شود!! (قاب قوسین أو أدنی؛ تا آنکه فاصله میان او (با پیامبر) به اندازه فاصله دو کمان یا کمتر بود. نجم/۹)

۱۱) تنها پیامبری است که ریز ریز زندگی اش، حتی تک تک اعضای بدن او در قرآن ذکر شده است! (جمالت وجهک بقره/۴۴۱)، (زبانت! لسانک قیامت/۶۱)، (چشمانت! عینیک حجر/۸۸)، (دستانت! یدک اسراء/۹۲)، (سینه ات، صدرک شرح/۱)، (پیراهنت! ثیابک مدثر /۴) (نسائک، بناتک، قریتک، و...)

هیچ پیغمبری اینقدر ریز ریز جزئیات زندگی اش در قرآن نیامده است و فقط اختصاص به پیامبر اعظم(ص) دارد!

۱۲) فقط در مورد پیامبر اعظم(ص) در قرآن آمده است که: تو برای همه هستی رحمت هستی! و در مورد هیچ پیغمبری، چنین تعبیری نیامده است!! (و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین. انبیاء/۷۰۱)

دقت بفرمائید! خداوند نفرمود؛ رحمه للناس بلکه فرمود: رحمه للعالمین. تو برای یک زمان خاص رحمت نیستی بلکه برای تمام طول اعصار و برای تمام تاریخ بشریت رحمت هستی!!!

۱۳) پیامبر اسلام(ص) پیامبری است که خداوند در مورد او می فرماید: (ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین امنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما: خدا و فرشته گان بر پیامبر(ص) درود می فرستند ای کسانی که ایمان آورده اید، بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم (فرمان او) باشید احزاب/ ۶۵)

«یصلون» فعل مضارع است و برای استمرار است یعنی خداوند و ملائکه دائما و پیوسته بر پیغمبر اعظم(ص) صلوات می فرستند.

این مسئله فقط اختصاص به پیامبر اعظم داشته و در مورد هیچیک از پیامبران الهی نیامده است!

حسین ابراهیم نژاد

بی شک موارد ذکر شده در این مقاله ناقص، فقط اندکی بود از هزاران نکته نابی که در مورد پیامبراعظم(ص)، در جای جای قرآن کریم آمده است.



همچنین مشاهده کنید