چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
نگاهی گذرا به موسیقی متن در سینمای ایران
اگر بهطور اتفاقی فیلمی ویدیویی از سینمای پیش از انقلاب به دستتان رسیده باشد، با تماشای آن به این نکته پی میبرید که بسیاری از حرفههای سینمایی که امروز نامشان را در تیتراژ فیلمهای سینمای ایران میبینیم در آن دوره مهجور و کمرنگ بودهاند.
ساخت موسیقی متن فیلم یکی از آن حرفههایی است که پس از ناطق شدن سینما هنرمندان بسیاری را به تاریخ سینما معرفی کرد و سبب شد مخاطب بیشتری به سوی سینما روانه شود. مخاطبان جدیتر با شنیدن موسیقی متن فیلم مورد علاقهشان به یاد تصاویر نوستالژیک آن میافتند اما در تاریخ سینمای ایران با کمال تأسف و با وجود موسیقیدانان بزرگ، این رشته - موسیقی متن - کمتر مورد توجه قرار گرفته است - آنگاه که قطعات میکسشدهی زندهیاد «مرتضی حنانه» را روی فیلمهای پس از انقلاب میبینیم و میشنویم از این همه بیتوجهی دلگیر میشویم.
اسامی موسیقیدانان پیش از انقلاب که موسیقی متن فیلمها را میساختند، بسیار اندک است؛ شاهد این مدعا کتابهای مختلف تاریخ سینمای ایران است که شاید یک صفحه از فهرست و نمایهی آنها مربوط به موسیقی متن باشد، چهرههای درخشانی در دههی ۵۰ به ساختن موسیقی متن گرایش مییابند همانند «شیدا قراچهداغی» برای «رگبار» (بهرام بیضایی، ۱۳۵۱)، «هرمز فرهت» برای «آرامش در حضور دیگران» (ناصر تقوایی، نمایش در ۱۳۵۲)، «لوریس چکناواریان» برای «تنگسیر» (امیر نادری، ۱۳۵۴) و «اسفندیار منفردزاده» برای «گوزنها» (مسعود کیمیایی، ۱۳۵۵) و کماکان آثاری معدود و خاطرهانگیز را از خود بهجا میگذارند.
پس از انقلاب موسیقی متن مجالی برای ظهور ستارگانی چون «مجید انتظامی»، زندهیاد «بابک بیات»، «فریدون شهبازیان»، «کامبیز روشنروان»، «احمد پژمان» و ... میشود که بهراستی موسیقیدانان مؤلفی هستند اما هنوز استفادهی صحیح از موسیقی متن را آنگونه که در آثار برتر سینمای جهان به خاطر داریم در سینمای ایران نمیبینیم و نمیشنویم. در دههی۶۰ «فریدون ناصری» با ساختن موسیقی متن «ناخدا خورشید» (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵) باعث میگردد موسیقی متن فیلم اعتباری تازه بیابد. در دههی ۷۰ «حسین علیزاده» با ساختن موسیقی متن فیلم «گبه» (محسن مخملباف، ۱۳۷۴) موسیقی ملی را به فیلم الحاق میکند و زادبوم خویش را با نوای موسیقیاش به دنیا میشناساند اما آن چه در انتها باید از آن سخن گفت، ظهور آهنگسازانی است که نویدبخش اوجگیری ساخت موسیقی با ارزش و کیفیت جهانی در سینمای ایران هستند. «مهرداد پالیزبان» با ساخت موسیقی نامتعارف بر فیلم «نفس عمیق» (پرویز شهبازی، ۱۳۸۲) از این دسته است. استفاده از ساز دودوک در سینما بیشتر الهامبخش غم و حرمان است اما استفادهی هشیارانهی آهنگساز از این ساز بر تصاویر هم ریتمی مفرح دارد و هم حالتی حزنانگیز را القا میکند. این دوگانگی و حسآمیزی شاخصهی آثار هنرمندان بزرگی همچون «برنارد هرمن» است؛ به یاد آورید موسیقی متن فیلم «راننده تاکسی» (مارتین اسکورسیزی، ۱۹۷۶) را که دارای خاصیتی اینچنینی است.
برای لذت بردن از موسیقی متن این فیلمها، که امروزه به سهولت و با کیفیت عالی در دسترس است، دوباره به تماشای آنها بنشینید.
امین علیکُردی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست