شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
اسلام و آزادی بیان
از منظر اسلام حفظ حقوق انسانها امری واجب و بایسته است و هر آنچه مانع پاسداشت آن و در نتیجه تنزل کرامت انسانی شود، مردود و ناشایسته است. از این رهگذر، اسلام، اصل آزادی را یکی از بدیهیترین حقوق انسانها دانسته و بر رعایت آن پای فشرده و تسلیم و انقیاد آدمیزادگان را بجز در برابر خداوند یکتا، امری بسیار ناپسند و نکوهیده برشمرده است. پیرو چنین دیدگاهی، آزادی بیان نیز که از سوی دانشوران اسلام، حریهالرای، خوانده شده، به مثابه یکی از مظاهر برجسته حریت انسان، مورد تائید افزون اسلام قرار گرفته است. باوجود این، اسلام آزادی مطلق بیان را برنتابیده و برای آن محدودیتهایی قائل شده است.
به عنوان نمونه، آزادی بیان در اسلام حریم خصوصی افراد را شامل نمیشود و اگر بیان گفتاری سبب فاش شدن اسرار و رسوایی و بیآبرویی فرد یا افرادی شود، اسلام آن را امری مذموم و نادرست خوانده است. ممنوعیت توهین و همچنین هتک حرمت انسانها نیز از جمله محدودیتهایی است که اسلام برای آزادی بیان قائل شده است. البته مواردی دیگر نیز میتوان به دو مورد یادشده افزود که ناگفته پیدا است بیان همه آنها خود مثنوی هفتاد من کاغذی را میطلبد و این مختصر را مجالی برای تشریح و تبیین کامل آنها فراهم نیست.
شوربختانه، در درازنای تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، حکومتهایی چون خلافتهای اموی و عباسی و... که به اصطلاح لقب اسلامی را یدک میکشیدهاند و شمار فراوانی از عالمان وابسته به حکومتهای این چنینی، برخلاف اصول مسلم اسلام توجهی به این مهم نداشته و بکرات آزادی بیان را قربانی مصالح سیاسی و مطامع فردی خویش نمودهاند. این نکته موجب شده است برخی پژوهشگران ناآگاه به اصول اسلامی و تعداد بسیاری از دشمنان اسلام، دستاویزی بیابند تا اسلام را آیینی مخالف با کرامت انسانی و سرکوبگر آزادیهای فردی جلوه دهند.
با تمام این اوصاف، نگاهی دقیق به سیره پیامبر اکرم(ص) و روش امامان دوازدهگانه شیعه(ع)، که آنان را میتوان تجسم اسلام راستین پنداشت، هویدا میسازد که اطلاق چنین صفات و ویژگیهایی به اسلام تا چه حد فاقد دستمایهها و پشتوانههای علمی و نظری است. برابر با تاریخ، این بزرگواران، همواره به سخن مخالفان و منتقدان، حتی اگر مبتنی بر مطالب توهینآمیز و الفاظ رکیک بود، گوش فرامیدادند و تنها تلاش میکردند با رویی خوش پاسخی مستدل و درخور ارائه دهند. حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار(ص)، نه فقط خود از مقابله خشونتآمیز با مخالفان رویگردان بودند، بلکه یاران خویش را از هرگونه ایذا و آزار آنان باز میداشتند.
صفحات تاریخ مملو و لبریز از روایتهایی است که بر درستی گفتار فوق گواهی میدهد. از آن جمله میتوان به روش امام علی(ع) پس از رخ نمودن ماجرای خوارج اشاره داشت. اسناد و منابع معتبر تاریخی بازگوکننده آن است که حضرت علی(ع)، خوارج را هیچگاه به دلیل باورها و گفتمانهایشان مورد تعقیب قرار نداد و حتی حقوق آنان از بیتالمال را نیز قطع ننمود. حسن سلوک امام(ع) در برابر خوارج تا بهآن اندازه بود که خوارج از بدگویی امام(ع) حتی در حضور ایشان هم پروا نداشتند و امام تنها زمانی ناگزیر از برخورد قهرآمیز با آنان شد که خوارج خود دست به شمشیر بردند.
گفتوگوهای پیامبر(ص) با مسیحیان نجران که جریان مباهله آن رخ داد، مباحثات گسترده امام جعفر صادق(ع) با دهریان و همچنین دانشمندان اهل کتاب و حضور فعال امامان رضا(ع)،جواد(ع) و هادی(ع)، در مجالس مناظره با دانشمندان فرق گوناگون اسلامی و البته اندیشمندان پیرو ادیان مختلف، گواههای دیگری بر آن مهم است که از منظر اسلام آزادی بیان تا چه اندازه محترم و پسندیده است.
امیر نعمتی لیمائی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست