دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
اوضاع سیاسی عصر امام زین العابدین علیه السلام
امام سجاد علیه السلام با آن كه در بدترین شرایط زمانی میزیست و از سوی حاكمان جور، زیر شدیدترین فشارها به سر میبرد، طی سی و پنج سال امامت خویش، در گسترش ایمان و پایداری و در احیای اسلام ناب محمّدی و سیره جّد بزرگوارش منحصر به فرد بود. محققان مسلمان، عصر امام سجاد علیه السلام را به لحاظ سیاسی و فرهنگی، تاریكترین دوران میدانند و از آن، به دوره سقوط فرهنگ اسلام یاد میكنند.(۱)
●حاكمان عصر امام سجاد علیه السلام
الف) یزید بن معاویه
چهار سال نخست امامت امام سجاد علیه السلام همزمان با حكومت یزید بن معاویه است. چهره واقعی یزید بر كسی پوشیده نیست. او نخستین حاكم اسلامی است كه نزد همگان شراب میخورد و دربار خلافت را به عشرتكده تبدیل كرده بود. او آشكارا به كارهای زشت و خلاف عفت میپرداخت؛ در وصف شراب، شعر میسرود و حتی برای سرودههای در وصف شراب و هرزهگوییهای شهوتانگیز، انعام میداد.(۲)
او در اولین سال از حكومتش «امام حسین علیه السلام» فرزند پاك رسول خدا صلی الله علیه وآله را با بیرحمی تمام كشت و عترت پیامبر صلی الله علیه و آله را به عنوان اسیر در شهرها گرداند. یزید در سال آخر سلطنت چهار ساله خود، ساكنان «مدینه» را قتل عام نمود و دست به پستترین جنایات بشری آلود. او حتی در آخرین روزهای حكومتش به «مكه» هجوم بُرد و خانه خدا را در آتش سوزاند.(۳) مسعودی مینویسد:
یزید با مردم به گونه «فرعون» عمل مینمود و حتی رفتار فرعون از او بهتر بود.(۴)
حجّاج در ریختن خون شیعیان و منسوبان به آنان حرص بسیار داشت. او شیعیان زیادی از جمله: كمیل بن زیاد نخعی، میثم تمّار، غلام حضرت علی علیه السلام و رشید هجری را به شهادت رساند. زندانهای حجّاج پر بود از شیعیان و بی گناهان، كه گاه به جای طعام به آنان آب سرگین و آهك و نمك میخورانیدند.
ب) عبدالله بن زبیر
پس از یزید، عبدالله پسر زبیر، بر حجاز دست یافت. او مردی زاهدنما، تندخو، بیرحم، بخیل و بسیار ریاست خواه بود.(۵) حس ریاستطلبی او چنان بود كه برادر خود «عمرو بن زبیر» را كشت.(۶)
وی نسبت به بنیهاشم بسیار سختگیر بود و میگفت: چهل سال است كه كینه «بنی هاشم» را در دل پنهان داشتهام و امروز میخواهم انتقام بگیرم.
او «عبدالله بن عباس» را به طائف تبعید نمود و «محمد حنفیه»، عبدالله بن عباس و ۲۴ نفر از بنیهاشم را در حجره زمزم (درّهای در مكه) زندانی كرد، هیزم فراوان در اطراف آنان چید و قسم یاد كرد كه اگر بیعت نكنند، آنها را خواهد سوزاند. «محمد حنفیه» از «مختار بن ابوعبیده ثقفی» كمك خواست و مختار گروهی از سواران خود را به همراه چهار صد درهم به یاریشان فرستاد، و بدینسان نجات یافتند.(۷)
«عبدالله بن زبیر» نام «آل محمد صلی الله علیه و آله» را از صلوات برداشت و چون مورد اعتراض قرار گرفت، پاسخ داد: محمد صلی الله علیه و آله فرستاده خداست، اما خاندان بدی دارد و چون در صلوات نام آنان برده میشود، به حالت غرور گردن بر میفرازند.(۸ )
«عبدالله» بسیاری از سنتهای رسول خدا صلی الله علیه و آله را از بین برد.
ج) عبدالملك بن مروان
بیشترین دوره امامت امام سجاد علیه السلام با دوران حكومت«عبدالملك بن مروان» همزمان بود. در دشمنی مروان و خاندان او نسبت به بنیهاشم، به ویژه فرزندان پاك «امیرالمؤمنین علیهالسلام» جای بحث و استدلال نیست. در زیارت عاشورا، كه از مهمترین سرمایههای معنوی شیعه در زمینه زیارت به شمار میآید، «آل مروان» در كنار «آل زیاد» لعن شدهاند. در بخشی دیگر از «زیارت عاشورا» میخوانیم:
«فَرِحَتْ بِهِ آلُ زیادٍ وَ آلُ مَروانَ بِقَتْلِهِمُ الحُسَین صَلواتُ اللهُ عَلیهِ؛ خاندان زیاد و خاندان مروان افرادی بودند كه از شهادت امام حسین علیه السلام مسرور و شادمان شدند.»
«عبدالملك» پسر مروان بود؛ او مانند پدرش نسبت به خاندان پیغمبر صلی الله علیه و آله و پیروان آنان، كینه دیرینه داشت. از آنجا كه بیشتر شیعیان علی علیه السلام در«كوفه» میزیستند، وقتی «عبدالملك» بر عراق دست یافت، حكومت آنجا را به حَجّاج بن یوسف ثقفی - كه دشمنترین كارگزار وی نسبت به شیعیان بود - سپرد. حجّاج نیز در ریختن خون شیعیان و منسوبان به آنان حرص بسیار داشت. او شیعیان زیادی از جمله: كمیل بن زیاد نخعی، میثم تمّار، غلام حضرت علی علیه السلام و رشید هجری را به شهادت رساند. زندانهای حجّاج پر بود از شیعیان و بیگناهان، كه گاه به جای طعام به آنان آب سرگین و آهك و نمك میخورانیدند.(۹)
حجاج در مدت بیست سالی كه بر عراق حكومت كرد، یكصد و بیست هزار نفر را كشت و نزدیك به همین رقم در زندانهای بی سرپناه، از زن و مرد به صورت مخلوط زیر شكنجه داشت، كه یك سوم آنان بدون لباس و عریان بودند. بدین گونه میبینیم عصر امامت حضرت سجاد علیه السلام به لحاظ سختی و چیرگی دشمنان، نسبت به دورههای دیگر، منحصر به فرد بوده است.
حجّاج بنده سرسپرده خاندان اموی بود. او در این سرسپردگی تا بدانجا پیش رفت كه مقام عبدالملك مروان را، برتر از رسول خدا صلی الله علیه و آله میشمرد.(۱۰) حجّاج پیش از عراق دو سال حاكم «مدینه» بود و با آن كه از سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله جز نامی نمانده بود، با بی رحمی به مبارزه با آنچه او «اثر محمد صلی الله علیه و آله» میخواند، پرداخت. وی ضمن توهین به قبر و منبر و مسجد آن حضرت، به منظور خوار كردن گروهی از صحابه چون «جابر بن عبدالله انصاری»، «سهل ساعدی» و «انس بن مالك» ، بر گردن آنها(۱۱) - و یا مانند اهل ذمّه بر دستشان - (۱۲) با آهن داغ، مُهر نهاد.
او روزی هم كه از مدینه بیرون میرفت، گفت: خدا را سپاس میگویم كه از این شهر بیرون میروم. این شهر از همه جا پلیدتر، و مردم آن از همه مردم بدبوتر و با امیرالمؤمنین دغل كارترند. در این شهر جز پاره چوبی نیست كه آن را منبر پیغمبر صلی الله علیه و آله میگویند، و استخوان پوسیدهای كه بدان پناه میبرند.(۱۳)
حجاج در مدت بیست سالی كه بر عراق حكومت كرد، یكصد و بیست هزار نفر را كشت و نزدیك به همین رقم در زندانهای بی سرپناه، از زن و مرد به صورت مخلوط زیر شكنجه داشت، كه یك سوم آنان بدون لباس و عریان بودند.(۱۴) بدین گونه میبینیم عصر امامت حضرت سجاد علیه السلام به لحاظ سختی و چیرگی دشمنان، نسبت به دورههای دیگر، منحصر به فرد بوده است. امام صادق علیه السلام میفرماید:
«پس از شهادت حسین بن علی علیه السلام، مردم از دور خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله پراكنده شدند جز سه نفر: ابو خالد كابلی، یحیی بن امالطویل و جبیر بن مطعم؛ و سپس افرادی به آنها افزوده شدند.»(۱۵)
●عصر بی تفاوتی عمومی
شیخ طوسی به نقل از روایتی گفته است كه: حجّاج، دست و پای یحیی بن امّطویل را به جرم پیروی از امام سجاد علیه السلام برید و او را به شهادت رساند.(۱۶) به هر حال، دوران امام سجاد علیه السلام از چنان وضعیتی برخوردار است كه مسعودی مینویسد:
علی بن الحسینعلیه السلام امامت را به طور پنهانی و با تقیه شدید و به دورانی بس دشوار عهده دار شد.(۱۷)
در عصر امام سجاد علیه السلام علاوه بر شكنجه، كشتار و اختناق، ارزشهای اسلامی نیز به نازلترین حدّ خود رسیده بود. تنها نام اسلام باقی مانده بود، كه آن هم به جهت جلب قدرت و نان، نام برده میشد و كسی را رغبت بر دانستن دستورات آن نبود.
محمد بن مسلم بن شهاب زهری میگوید:
«در شام نزد انس بن مالك رفتم. او را گریان دیدم. وقتی علت را پرسیدم، گفت: از همه آنچه از اسلام فرا گرفتم، تنها نماز مانده بود كه به آن دل خوش بودم، و اكنون آن نیز از بین رفته است.»(۱۸)
مسائل اسلامی آنچنان به ورطه نابودی سپرده شده بود كه برخی میگویند:
در عصر امام سجاد علیه السلام مردم حتی نماز خواندن را نمیدانستند و از اصول حج و دیگر دستورات دینی بی خبر بودند.(۱۹)
بدیهی است كه وقتی «بنی هاشم»؛ یعنی نزدیكان رسول خدا صلی الله علیه و آله، آن هم در شهر «مدینه» از انجام سادهترین دستورات دینی مثل نماز، بی اطلاع باشند، حال دیگران معلوم خواهد بود!
شیخ طوسی به نقل از روایتی گفته است كه: حجّاج، دست و پای یحیی بن امّطویل را به جرم پیروی از امام سجاد علیه السلام برید و او را به شهادت رساند. به هر حال، دوران امام سجاد علیه السلام از چنان وضعیتی برخوردار است كه مسعودی مینویسد:
علی بن الحسینعلیه السلام امامت را به طور پنهانی و با تقیه شدید و به دورانی بس دشوار عهده دار شد.
●عصر سقوط ارزشها
در چنین زمانی كه تبلیغات دستگاه قدرتمند بنیامیه بر ضدّ خاندان پیغمبر صلی الله علیه و آله ادامه داشت و از بروز فضایل آنان جلوگیری میشد، شخصیت امام سجاد در دانش و تقوا نزد همگان معروف بود و نیز حضرت سكینه علیهاالسلام دختر امام حسین علیه السلام نیز در ادب و علوم منقول و معقول زبانزد، (۲۰) و در میان همگان به «عقیله قریش» معروف بود.(۲۱)
فضای فرهنگی جامعه به گونهای بود كه «حسن بصری» میگوید:
اگر پیغمبرصلی الله علیه و آله دوباره باز گردد، از میان آنچه تعلیم داده است، جز «قبله» را نخواهد شناخت.(۲۲)
صدای غنا و لهو و لعب در همه كوچههای مدینه شنیده میشد. عمر بن ابی ربیعه مخزومی، كه شاعری لهوگو و معروف بود، بر بالین زنان زیباروی عرب در مدینه حاضر میشد، با آنان به نَرد عشق میپرداخت. اشعاری در وصف اندام آنان میسرود و پس از چند روز، آن سرودهها نقل مجالس بود و وی از این راه ثروت عظیمی به دست آورد.(۲۳)
محیط مدینه به گونهای بود كه نه عالمان مفاسد را ناروا میشمردند و نه زاهدان از آن جلوگیری میكردند.(۲۴)
امام سجاد علیه السلام درباره وضع خود میفرماید:
روزگار ما در میان قوم خود، چون روزگار بنی اسرائیل در میان فرعونیان است كه پسران را میكشتند و دختران را زنده به گور میكردند. امروز وضع بر ما به قدری تنگ و دشوار است كه مردم به سبب ناسزاگویی به بزرگ و سالار ما، بر فراز منبرها به دشمنان ما تقرّب میجویند.(۲۵)
●تلاش امام برای احیای اسلام
با آگاهی از این عصر است كه باید از «فعالیتهای فرهنگی امام سجاد علیه السلام» به عنوان هنری بزرگ و معجزهای شگرف یاد نمود. حضرت در چنین شرایط دشواری تلاش فرهنگی خود را بر روی دو موضوع متمركز مینماید
الف) بیان مسائل اسلامی
آن حضرت با زبان دعا و مناجات، كه بسیاری از آنان در قالب دعای «ابوحمزه ثمالی» و «صحیفه سجادیه» به جای مانده است، مسائل اسلامی را بیان میكرد.
ب) احیای سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله
امام از راه یك زندگی بیپیرایه و پاك، و نیز تربیت هزاران شاگرد آگاه و خودساخته، در قالب خرید و آزاد كردن غلامان و كنیزكان فراوان، سیره عملی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را در سطح جامعه زنده میكرد.
اسلام، منادی عدالت و برابری دینی است. هر انسانی از هر تیره، با هر شكل و رنگ كه باشد، نزد پروردگار از مقامی یكسان برخوردار است و گرامیترین انسانها در نزد خداوند، پرهیزكارترین آنان است. رسول خدا صلی الله علیه و آله به یاران خود، با آن كه از قبایل و تیرههای گوناگون بودند، یكسان مینگریست و سلمان فارسی را با آن كه از سرزمین و نژادی دیگر بود، به خاطر زهد و دانش ویژهاش بر هم نژادان خویش ترجیح میداد.
امام سجاد علیه السلام درباره وضع خود میفرماید:
روزگار ما در میان قوم خود، چون روزگار بنی اسرائیل در میان فرعونیان است كه پسران را میكشتند و دختران را زنده به گور میكردند. امروز وضع بر ما به قدری تنگ و دشوار است كه مردم به سبب ناسزاگویی به بزرگ و سالار ما، بر فراز منبرها به دشمنان ما تقرّب میجویند.
خلیفه دوم چون به خلافت دست یافت عرب را بر غیر عرب و برخی قبایل را بر دیگران برگزید. و این، به تدریج یك شكاف طبقاتی به وجود آورد، چنان كه در زمان بنیامیه «مَوالی»؛ - یعنی مسلمانان ایرانی تبارِ سرزمینهای عربی- نمیتوانستند به هیچ كار آبرومندی مشغول شوند. آنان حق نداشتند سلاح بسازند و بر اسب سوار شوند. در جنگ، آنان را در شمار سواران راه نمیدادند و از غنایم جنگ نیز بهرهای نداشتند و گمان میكردند كه آنها برای خدمت كردن به عرب آفریده شدهاند.(۲۶) حتی در همان دورانِ امام سجاد علیه السلام «ابراهیم بن هشام بن ابراهیم» حاكم مدینه، یكی از موالی را به خاطر ازدواج با زنی از عرب، دویست ضربه شلاق زد و سپس سر و ریش و ابروی او را تراشید و طلاق زن را نیز گرفت.(۲۷)
در چنین دورانی، امام سجاد علیه السلام به احیای سنت از دست رفته پیغمبر صلی الله علیه و آله پرداخت. ایشان با پشت پا زدن بر همه رسومات بنی امیه - كه در همه جا به صورت سنتهای پایدار درآمده بود - فرهنگ اسلام را از ورطه نابودی نجات بخشید. امام سجاد علیه السلام با موالی رفتاری ویژه داشت. این رفتار با بردگان نیز در نهایت دقت و بر اساس رأفت و مهرورزی پایهریزی شده بود. این رفتار امامعلیه السلام در تربیت جامعه اسلامی نقشی چشمگیر داشته است. روش آن حضرت چنین بود كه هر سال بردگان و كنیزان بسیاری میخرید و به خانه میبرد، اما بیش از یك سال نگه نمیداشت و به بهانههای گوناگون، آنان را آزاد میكرد.
پینوشتها:
۱. حسن، ابراهیم، حسن، تاریخ الاسلام، ج۱، ص۱۳۵.
۲. سبط ابن جوزی، تذكرهٔ الخواص، ص ۲۸۷.
۳. تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۱۸۴.
۴. مسعودی، مروج الذّهب، ج ۳، ص ۸۵.
۵. دكتر عبدالحسین زرّینكوب، بامداداسلام، ص۲۰۰.
۶. ابن اثیر، الكامل فیالتاریخ، ج ۵، ص ۱۹۸.
۷. یعقوبی، ج ۲، ص ۲۶۱؛ مروج الذّهب، ج۳، ص۸۶.
۸. مروج الذهب، ج ۳، ص ۸۴.
۹. تاریخ ابن خلّكان، ج ۱، ص ۳۴۷.
۱۰. همان، ص ۲۸۵.
۱۱. تاریخ یعقوبی، ج ۳، ص ۱۷.
۱۲. الكامل فی التاریخ، ج ۵، ص ۱۹۲.
۱۳.دكترسیّدجعفر شهیدی، تاریختحلیلیاسلام، ص۱۹۵.
۱۴. تاریخ طبری، ج ۵، ص ۹۳.
۱۵. مجلسی، بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۱۴۴.
۱۶. شیخ طوسی، اختیار معرفهٔ الرّجال، ص ۱۲۳.
۱۷. مسعودی، اثبات الوصیّهٔ، ص ۱۹۴.
۱۸. جعفر مرتضی العاملی، دراسات و بحوث فی تاریخ الاسلام، ج ۱، ص ۵۶.
۱۹. مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، ص ۲۶۹.
۲۰. ناسخ التواریخ حالات سیدالشهداء، ج ۴.
۲۱. ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج ۸، ۳۸۴.
۲۲. دراسات و بحوث فی تاریخ الاسلام، ج۱، ص۵۷.
۲۳. الاغانی، ج ۹، ص ۵۴.
۲۴. همان، ج ۸، ص ۳۸۴.
۲۵. سیره پیشوایان، به نقل از ابن سعد، الطبقات الكبری، ج ۵، ص ۲۲۰.
۲۶. العقد الفرید، ج۳، ص ۴۱۴.
۲۷. تاریخ الاسلام، ج ۱، ص۱۴۹.
۲۸. علیبن عیسیاربلی، كشف الغمّهٔ فی معرفهٔ الائمّهٔ، ج ۳، ص ۸۵.
۲۹. دراسات و بحوث فی تاریخ الاسلام، ج۱، ص۸۸.
۳۰. محسن رنجبر، نقش امام سجاد علیه السلام در رهبری شیعه، به نقل از سیّد الاهل، زین العابدین علی بن الحسین، ترجمه حسین وجدانی، ص ۴۹.
۳۱. رسول جعفریان، حیات امامان شیعه، ص ۳۸۷.
۳۲. اختیار معرفهٔ الرّجال، ج ۲، ص ۸۲۷.
۳۳. رجال الطوسی، ص۳۸۲.
۳۴. اثبات الوصیّهٔ، ص ۲۰۴.
۳۵. كشف الغمّه، ج ۲، ص ۲۹۲.
۳۶. همان، ص ۲۶۹.
۳۷. شیخ مفید، الارشاد، ص ۵۰۰.
۳۸. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، ج۳، ص۱۵۴.
۳۹. بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۹۶.
۴۰. طبقات الكبری، ج ۱، ص ۲۶.
۴۱. بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۴۵.
۴۲. كشف الغمّه، ج ۲، ص ۴۰۴.
۴۳. همان، ص ۴۰۶.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست