جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
ابزار ارتباط با استراتژیهای سازمان
برنامهریزی استراتژیک اثربخش برای موفقیت هر کسبوکاری یک ضرورت است. این فرآیندی است که در آن مدیران ارشد در مورد چگونگی پیروزی سازمان در آینده فکر میکنند و بدون آن احتمالا سازمان محکوم به شکست است.
اما هرچقدر هم استراتژی شما خوب تدوین شده باشد، اگر کارکنان آن را درک نکنند با شکست مواجه خواهد شد. چرا که آنها نخواهند فهمید که سازمان به کدام سمت حرکت میکند و چگونه میتوانند به آن کمک کنند. آنها ممکن است دچار سردرگمی و ناامیدی شوند؛ مشتریان ممکن است احساس نارضایتی کنند و سایر ذینفعان نیز ممکن است ایمان خود نسبت به سازمان شما در ارائه خدمت یا محصول مناسب را از دست بدهند.
بنابراین سازمان شما به طور همزمان به برنامهریزی استراتژیک و ارتباط مناسب با استراتژیها نیاز دارد.
معمولا تهیه یک سند تصویری و گرافیکی از اهداف استراتژیک تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر کارکنان دارد. یکی از ابزارهای معروف برای نمایش اهداف استراتژیک به کارکنان «هرم اهداف» نام دارد که در این نوشتار معرفی خواهد شد.
معرفی ابزار
راههای مختلفی برای معرفی استراتژیها در سازمان وجود دارد. ابزار هرم اهداف با رویکرد ساختار سلسله مراتبی مناسب، به سوالات زیر پاسخ میدهد:
۱. چرا سازمان ما مجموعهای از فعالیتها را انجام میدهد؟
۲. چه نیازمندهایی برای رسیدن به اهداف سازمان وجود دارد؟
۳. چگونه سازمان دقیقا نیازهای موجود را پاسخ میدهد؟
۴. چه کسی (یا چه چیزی) اهداف سازمان را محقق میکند؟
پاسخ به این سوالات میتواند به شما کمک کند تا استراتژیهای خود را به طور جامع بیان کنید و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهد تا برنامهریزی استراتژیک دقیقتری انجام دهید:
سوال ۱- «چرا»، اشاره به چشمانداز، ماموریت و ارزشهای سازمان دارد.
سوال ۲- «چه»، اهداف و برنامههای کلان مشخص میکند.
سوال۳- «چگونه»، اشاره به اقدامات مورد نیاز جهت تحقق اهداف دارد.
سوال۴- «چه کسی یا چه چیزی»، اشاره به افراد، ابزار و سیستمهایی دارد که اهداف تعیین شده را محقق میکند.
نقطه شروع برای تهیه هرم اهداف، توضیح و پاسخ به «چرا» است که چشمانداز، ماموریت و ارزشهای سازمان را نشان میدهد.
روش و چگونگی درج مطلب در ابزار هرم اهداف کاملا به مخاطبان شما بستگی دارد، اگر قرار است هرم اهداف در معرض دید مشتریان و ذینفعان بیرونی قرار گرفته شود بهتر است تاکید شما بر چشمانداز سازمان در این هرم باشد. اما برای مخاطبان داخلی(مثل کارکنان) میتوانید بر هر سه مولفه ماموریت و چشمانداز و ارزشها بهطور همزمان تاکید داشته باشید.
سطوح بعدی این هرم نیز بسته به جنس مخاطب و اولویتهای دغدغهای آن، باید تهیه و ارائه شود.
به خاطر داشته باشید استفاده صحیح این ابزار میتواند موجب تسری آسان و تاثیرگذار بالای استراتژیهای سازمان در میان ذی نفعان کلیدی شود.
سید محمد اعظمینژاد
عضو هیات رییسه کمیته تخصصی توسعه- انجمن مدیریت منابع انسانی ایران
منبع: Mindtools
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست