شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
ایدههای سبز در دریانوردی
در توسعه صنایع کشتیسازی مهندسان به فاکتورهای مختلفی توجه میکنند. یکی از مهمترین این فاکتورها یافتن راهکارهایی موثر برای کاستن از اصطکاک میان کف کشتیها یا شناورهای سنگین با آب است. نتیجه چنین نگرشی حرکت آسانتر کشتیها روی آب و در نتیجه کاهش حجم عظیم دیاکسیدکربن تولید شده توسط موتورهای کشتیها و شناورهاست.
اخیرا شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI) با همکاری شرکت کاشیا یوشن نیپون (NYK) پرده از ابتکار عمل تازه و موثری در این زمینه برداشتهاند. مهندسان این پروژه مدتها روی ایده استفاده از حبابهای هوا برای کاستن از این مقاومت سایشی کار کردند و اکنون فکر میکنند با توجه به پیشرفتهای به عمل آمده فاصله چندانی تا موفقیت نهایی ندارند.
آنها این ایده را در قالب یک طرح اولیه پیاده کردهاند و در خلال بررسیهای دقیق متوجه شدهاند که با استفاده از لایهای از حبابهای هوا در پوسته زیرین کشتی یا هر شناور سنگین دیگر که باعث سر خوردن آسانتر شناور روی آب میشود، میتوان حجم آلاینده کربنی دیاکسیدکربن ناشی از سیستم موتوری کشتیها را تا ۳۵ درصد کاهش داد.
در حقیقت این لایه حباب حرکت کشتی را تسریع کرده و مانند یک لایه روغنی بین ۲ جسم فلزی که روی هم میلغزند عمل میکند. استفاده از لایهای از حباب هوا بین کشتی و آب تا حد قابل توجهی از ضریب سایش میان بخش زیرین کشتی و دریا را کاهش میدهد. پروژهای که مهندسان شرکت میتسوبیشی روی آن کار میکنند سیستم روانسازی توسط هوا (MALS) نام دارد.
آنها برای نخستین بار این سیستم را روی مدل یک شناور مورد آزمایش قرار داده و از نتایج به دست آمده خیلی راضی بودند. به عقیده کارشناسان، استفاده از این فناوری در شناورهای غولپیکر، بخصوص آن دسته از شناورهای پهنپیکری که قسمت زیرین آنها مسطح است تأثیر بسزایی بر کاهش انتشار گازهای گلخانهای و ازجمله دیاکسیدکربن تولید شده در موتورهای غولپیکر دریایی خواهد داشت.
پیشبینی میشود در آینده نزدیک استفاده از این سیستم در بسیاری از شناورهای پهنپیکر متداول شود. قرار است در سال ۲۰۱۴ کانال سوئز عریضتر شود و این خبر خوبی برای صاحبان شرکتهایی است که شناورهای عظیم و پهنپیکر دارند. آنها میتوانند با عبوردادن شناورهای خود از این معبر مهم جهانی، سود کلانی به دست آورند. در عین حال با بهکارگیری فناوری مورد نظر شرکت میتسوبیشی هزینههای کمتری برای تامین سوخت مورد نیاز برای حرکت این شناورها صرف خواهد شد و ساکنان اطراف کانال نیز محیط زیست و هوای پاکتری برای تنفس خواهند داشت.
Gizmag
مترجم: مهدی پیرگزی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران پزشکیان دولت چهاردهم دولت محمدجواد ظریف رئیس جمهور انتخابات مجلس شورای اسلامی ظریف انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان
تب دنگی تهران هواشناسی گرمای هوا قتل شهرداری تهران وزارت بهداشت سازمان هواشناسی پشه آئدس پلیس گرما شهر تهران
قیمت خودرو دولت سیزدهم قیمت دلار مایکروسافت برق خودرو واردات خودرو حقوق بازنشستگان قیمت طلا بازار خودرو بازنشستگان مسکن
عاشورا سینمای ایران فضای مجازی کربلا امام حسین (ع) سینما تلویزیون امام حسین اوشین موسیقی تئاتر مهران مدیری
اینترنت فناوری
رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ غزه اسرائیل فلسطین یمن آمریکا جو بایدن ترامپ روسیه چین جنگ غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال نقل و انتقالات لیگ برتر علی علیپور لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور سپاهان
سامسونگ هوش مصنوعی ناسا ویندوز گوگل موبایل عیسی زارع پور سرعت اینترنت فیلترینگ
ویتامین سکته مغزی سلامت روان چاقی کاهش وزن افسردگی