سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

مشکلی به نام امتحان


مشکلی به نام امتحان

چندین سال است که برگزاری امتحانات مدارس به صورت سه نوبته از مدارس رخت بربسته و طبق دستورالعمل اداره کل امتحانات برگزاری امتحانات دونوبته جایگزین امتحانات ثلثی در مدارس …

چندین سال است که برگزاری امتحانات مدارس به صورت سه نوبته از مدارس رخت بربسته و طبق دستورالعمل اداره کل امتحانات برگزاری امتحانات دونوبته جایگزین امتحانات ثلثی در مدارس شد. آنچه که قابل تامل است و شاید ما را از اهداف اصلی دور نمود و کسی هم تا به حال فکری برای این موضوع نکرده و یا اگر هم فکری شده دیگر مجال تغییر را از دست داده ایم. اینکه به جای امتحانات دونوبته در حال حاضر مدارس چهارنوبت امتحان برگزار می کنند تحت این عنوان میان ترم اول، پایانی ترم اول، میان ترم دوم و پایانی ترم دوم در صورتیکه تا آنجا که من یادم می آید قرار بود به جای امتحان میان ترم نمرات مستمر دانش آموزان که مربوط به سؤال و جواب دوطرفه در ایام ترم بود جمع شد پس از معدل گیری نمره ای به عنوان مستمر ترم اول ثبت شود. همین طور مستمر ترم دوم که در اوایل طرح نیز همینگونه بود. درحال حاضر تا آنجا که مشهود است همان روش اول در اکثر مدارس اجرا می شود یعنی چهار نوبت امتحان رسمی که البته درمابین این امتحانات در بعضی از مدارس امتحانات هفتگی و یا ماهانه نیز برگزار می شود.

البته شاید پرسیده شود که چه اشکالی دارد؟ دراین جا به چند مورد از اشکالات مهمی که این برنامه دارداشاره می کنیم:

۱) پرسش و پاسخ دوطرفه که بسیار مفید است از کلاسها رخت بربسته و یا می بندد.

۲) اجرای امتحانات زیاد باعث لوث شدن امتحان خواهدشد.

۳) چه بسا اتفاق افتاده که دانش آموزان بر اثر زیاد امتحان دادن نوعی تنفر از امتحان در خود به وجود آورده و بعضی هم در نیمه های راه بریده و بی تفاوت شده اند.

۴) معلمان از تصحیح اوراق امتحانی خسته شده و بعضا نمره غیرواقعی داده و می دهند.

۵) اسراف و به هدر رفتن کاغذ در مدارس که بعضی از مدارس مجبور می شوند برای تامین هزینه امتحانات، هزینه ای را از اولیای دانش آموزان دریافت نمایند.

غلامحسین بابایی



همچنین مشاهده کنید