یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

۷ LANCER EVOLUTION


۷ LANCER EVOLUTION

در چند سال اخیر خودروسازان ژاپنی نسلی جدید از خودروهای اسپرتی را ارائه كرده اند كه با وجود ظاهری خانوادگی و بر گرفته از مدلهای پر فروش بازار , از لحاظ قابلیتهای حرکتی قادر به رقابت با خودروهای سوپر اسپرت میباشد

در چند سال اخیر خودروسازان ژاپنی نسلی جدید از خودروهای اسپرتی را ارائه كرده اند كه با وجود ظاهری خانوادگی و بر گرفته از مدلهای پر فروش بازار ، از لحاظ قابلیتهای حرکتی قادر به رقابت با خودروهای سوپر اسپرت میباشد ، مثلسوبارو ایمپرزا توربو ، میتسوبیشی لنسر اولوشن و ... ، این مدلها از لحاظ قیمت ارزانتر از اکثر رقباء خود میباشد .

مدتی پیش میتسوبیشی ، نسل هفتم لنسر اولوشن(Evolution) را به بازار ارائه كرد كه نسبت به مدل قبلی تا حدی افزایش وزن داشته است . فن آوری به كار رفته در این خودرو قابلیت كاربرد روزمره و كیفیت آنرا به نحو چشمگیری افزایش داده و تنها شباهت ظاهری و نام آن با لنسر معمولی باقی مانده است .

دو نوع لنسر Evolution ۷ ارائه شده اند كه عبارتند از مدل RSو مدلGSR.مدلRS طبق سنت میتسوبیشی به مدل مخصوص مسابقات رالی اطلاق میشود كه تجهیزات رفاهی آن حذف شده و سیستم انتقال نیروی آن نیز مخصوص مسابقات رالی تنظیم شده است. مدلGSR مدل دیگرEvolution ۷ است كه با دارا بودن تجهیزات رفاهی مناسب به عنوان یک خودروی خانوادگی قابل استفاده است .

موتور این خودرو ، موتور معروف و پر سابقه میتسوبیشی به نام۴G۶۳ میباشد كه با دو میل سوپاپ در سر سیلندر ( ۱۶ سوپاپ ) ، دو لیتر حجم داشته و مجهز به توربوچارجر و اینتركولر ( خنك كن هوا )‌میباشد . در نسل جدید لنسر اولوشن با استفاده از میل سوپاپهای تو خالی ( به منظور كاهش وزن )‌ ، استفاده از خنك كن روغن بزرگتر ، باز بینی منی فولد ورودی ، پوسته توربوچارجر دو جداره ، نازل آب پاشی سه گانه برای خنك كردن اینتركولر و خروجی اگزوز بزرگتر ، قدرت آنرا به ۲۷۶ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن به Nm ۳۸۳در ۳۵۰۰دور در دقیقه رسانده است . البته باید گفت كه این ارقام و مشخصات ارقام رسمی ارائه شده توسط كارخانه میباشند و دارندگان این نوع خودروها بعضا با تنظیم دریچه اطمینان توربوچارجر( waste gate )و افزایش فشار توربو ، قدرت این خودروها را براحتی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش میدهند .

در هنگام رانندگی عکس العمل این موتور درخور توجه است و با فشار بر پدال گاز به محض افزایش دور موتور شتاب خودرو به نحو چشمگیری افزایش پیدا میكند كه سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ و ضریب دنده های كوتاه ، در این شتابگیری موثر میباشند . انتخاب ضرائب دنده كوتاه باعث گشته كه توربوچارجر سریعتر فعال شده و قدرت تولیدی موتور افزایش پیدا کند . موتورEVOLUTION ۷ در دور موتور ۳۰۰۰ دور در دقیقه تغییر چهره داده و عملا انفجار نیرو در آن رخ میدهد ، و در كمتر از ۵.۳ ثانیه سرعت این خودرو را از حالت سكون به صد كیلومتر در ساعت میرساند .

سیستم انتقال نیروی این خودرو در حال حاضر پیشرفته ترین سیستمی استکه در خودروهائی که به طور عمده تولید میشوند ، به کار رفته است . سیستم دیفرانسیل عقب ضد انحراف ( Anti yaw control )این خودرو از سال ۱۹۹۶ در مدلLancer EVOLUTION ۴ به خدمت گرفته شده است . در این سیستم ، مكانیسمی هیدروكلیی كه با بدنه دیفرانسیل عقب یكپارچه است و توسط كامپیوتر بر انتقال گشتاور نظارت دارد ، با بررسی وضعیت رانندگی و عملكرد شاسی گشتاور را بین چرخ چپ و راست محور عقب تقسیم میكند .اینسیستم بامحدودسازیكم فرمانی وبیش فرمانی (Under steer & Over steer) قابلیتهای حركتی خودرو را در پیچها افزایش داده و شتابگیری روی سطوح لغزنده را بهبود می بخشد .

سیستم كنترل دیفرانسیل مركزی فعال (ACD) با بهره گیری از كلاچ چندصفحه ای و کنترل الكترونیكی دارای قابلیتهای بیش از سه برابر انواع سیستمهای معمولی است و راننده میتواند با انتخاب وضعیت سطح جاده (آسفالت ، خاكی و برف ) عملكرد دیفرانسیل مركزی را تنظیم كند .

در هنگام حركت سیستم انتقال نیروی GSRبدون نقص عمل میكند و پایداری آن در سر پیچها اطمینان بخش است و راننده میتواند خیلی زود و در وسط پیچ ، فشردن پدال گاز را آغاز نموده و سرعت خود را افزایش دهد .

همانطور كه در ابتدای مقاله گفته شد لنسر اولوشن هفت نسبت به نسل قبلی بزرگتر و بهتر شده است و باmm ۴۴۵۵ طول و mm ۱۴۵۶ ارتفاع ، به ترتیب ۱۰ و ۵ سانتیمتر بزرگتر شده است . عرض این مدلmm ۱۷۷۰ است كه نسبت به مدل قبل نكرده است .

فنر بندی آن در جلو از نوع مك فرسون و در عقب مولتی لینك میباشد كه اكثر قطعات آن از آلومینیوم ساخته شده است .

یكی از پیشرفتهای EVOLUTION ۷ نسبت به نسل قبل افزایش ۵۰ درصدی سختی پیچشی اطاق آن میباشد كه با افزایش استحكام محل اتصال كمك فنرها ، و برخی تدابیر دیگر میسر شده است .

ابعاد تایرهای مورد استفاده در این مدل ۱۷ ZR / ۴۵ / ۲۳۵ ساخت YOKOHAMA میباشد ترمزگیری چرخهای جلو به عهده کالیپرهای ۴ پیستونه ساخت برمبو (Brembo) میباشد كه لنتهای ترمز را به دیسكهای تهویه شونده می فشارد ، در عقب ترمزگیری به عهده كالیپرهای دو پسیونه و دیسكهای تهویه شونده است . سیستمABS (ضد قفل ترمز) و EBD (تقسیم الکترونیکی فشار ترمز بین محور جلو و عقب ) نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده اند .

فرمان آن از نوع راك اند پینیون بوده و فرمان پذیری آن عالی و یكنواخت است، هر چند كه نسبت بهEVOLUTION ۶ كمی كندتر عمل میكند .

فضای داخل اطاق با توجه به بزرگتر شدن خودرو ، بزرگتر شده و جای پای سرنشینان عقب افزایش یافته است.تجهیزات استاندارد Lancer EVOLUTION ۷ GSR عبارتند از شیشه و آئینه های جانبی برقی ، تهویه مطبوع ، كمربند ایمنی با ارتفاع قابل تنظیم ،فرمان و سر دنده ساختMomo ایتالیا ، صندلیهای جلو ساخت Recaro ، ایربگ برای راننده و سرنشین ، كلید انتخاب وضعیت سطح جاده ( ACD ) (چراغ نشانگر وضعیت انتخاب شده در صفحه دور موتور قرار دارد ) . صندلیهای مخصوص این مدل به خوبی سرنشینان را در پیچها نگه می دارند و چیدمان پدالها نیز به نحوی است كه برای اجرای تكنیكHeel & Toeing مناسب میباشند (درشماره بعد خودرومگ نحوه صحیح اجرای این تکنیک در مقاله چگونه ترمز بگیریم در بررسی خواهد شد).

تهویه مطبوع ، رادیو پخش ، ایربگها در مدل RS ( مخصوص رالی ) حذف شده و استفاده از كنسول وسط و صندلیهای كوچكتر در كاهش وزن خودرو تاثیر دارند . علاوه بر تجهیزات رفاهی استفاده از ورق سقف و شیشه های نازكتر ، گلگیر و درب موتور از جنس آلومینیوم ، در پوش سر سیلندر از جنس منیزیم ، منی فولد ورودی آلومینیوم و پایه پمپ هیدرولیك آلومینیوم ، در كل باعث كاهش ۶۰ كیلوگرمی وزن این مدلشده اند .

وزن مدل GSR ، ۱۴۰۰كیلوگرم است كه ۴۰ كیلوگرم بیشتر از نسل قبلی میباشد .

در كل باید گفت كه LANCER EVOLUTION ۷ جزو بهترین خودروهای اسپرت كوچك خانوادگی است كه تاكنون به بازار عرضه شده است .

میتسوبیشی در نظر دارد برای سال ۲۰۰۴ لنسرEVOLUTION ۸ را به بازار عرضه نماید که قدرت آن به ۲۸۰ اسب بخار افزایش یافته و برخی تغییرات در سیستم انتقال نیرو و تعلیق آن بعمل آمدهاست . استفاده از قطعات سبک تر وزن آنرا ۱۹ کیلوگرم نسبت به EVOLUTION ۷ کاهش داده است .

● مشخصات فنی:

▪ موتور : ۴سیلندر به حجم cc ۱۹۹۷، ۱۶ سوپاپ مجهز به توربو چارجر و اینتر كولر

▪ حداکثر توان : ۲۷۶ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه

▪ حداکثر گشتاور: Nm ۳۸۳ در ۳۵۰۰ دور در دقیقه

▪ انتقال نیرو : گیربكس شش دنده جلو ، چهار چرخ متحرك

▪ شتاب ۱۰۰-۰

۵.۳ ثانیه : ▪ حداکثر سرعت : ۲۳۸ كیلومتر در ساعت

▪ وزن : Kg ۱۴۰۰

تهیه شده توسط آقای رضا لواسانی