چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا

روابط عمومی در دولت الكترونیك


روابط عمومی در دولت الكترونیك

دولت الكترونیكی شیوه ای برای دولتها به منظور استفاده از فن آوری جدید می باشد كه به افراد, تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی ,اصلاح كیفیت خدمات و ارائه فرصتهای كسترده تر برای شركت در فرآیندها و نهادهای مردم سالار را فراهم می سازد

امروزه با پیشرفت فن آوری اطلاعات و ارتباطات و مسائل جهانی شدن شاهد تاثیر گذاری این فن آوری بر جوانب مختلف زندگی هستیم و با آمدن عصر دیجیتال كه به موج چهارم نیز مشهور است تغییر در زمینه های مختلف اجتناب ناپذیر شده و در صورت عدم انطباق ، نا كار آمدی سازمانها بیش از اندازه مشهور خواهد شد كه تجارت الكترونیكی و بازاریابی الكترونیكی و جهانی شدن اقتصاد نمونه هائی از این تاثیر گذاری هستند و یكی از آرمانهای در حال تحقق عصر اطلاعات ، دولت الكترونیكی است .

دولت الكترونیك استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتری، به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته است.

دولت الكترونیكی شیوه ای برای دولتها به منظور استفاده از فن آوری جدید می باشد كه به افراد، تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی ،اصلاح كیفیت خدمات و ارائه فرصتهای كسترده تر برای شركت در فرآیندها و نهادهای مردم سالار را فراهم می سازد. دولت الكترونیكی آغاز عصر مجازی یا موج چهارم است.

دولت الكترونیكی عبارت است از استفاده از تكنولوژی (فناوری )مخصوصا كاربردهای مبتنی بر وب سایتهای اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات به شهروندان شركای تجاری ، كاركنان و سایر موسسات .

● اهداف دولت الكترونیكی

۱) توسعه ساختاری :

با دسترسی به فناوریهای جدید سعی می شود به سازمانهای دولتی و مدیران آنها كمك شود تا آنها توسعه ساختاری را از طریق مدلهای دیجیتالی فراهم كنندو با ادغام آن درمدیریت دولتی سنتی ،تغییرات اساسی ایجاد شود.

۲) ارائه ی خدمات باكیفیت بیشتر :

همكاری گسترده بین دولت و مشتریان نه تنها یك مسئله مراوده الكترنیكی است بلكه هدف از آن كیفیت بیشتر و قابل اعتماد بودن خدمات است .تمام دولتها در تلاش اند كه خود را برای اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی آماده كنند.

۳) ارائه ی خدمات یكپارچه :

خدماتی كه دولتهاارائه می دهند باعث یكپارچه شدن آن خدمات می شود.

۴) ارائه ی خدمات با ارزش افزوده :

دولتها را در ارائه ی خدمات افزوده و منسجم كمك می كند تا به جای سرگردان كردن مردم در ادارات یا پایگاه های اینترنتی مختلف جهت به دست آوردن یك تائیدیه ی دولتی ، امكانی را فراهم كنند تا مردم امور خود را تنها از یك نقطه به اتمام برساند.

۵) از بین بردن طبقات دیجیتالی :

با از بین بردن طبقات دیجیتالی دولتها می توانند امكان دسترسی به فناوری جدید را برای عموم مردم از طریق دوره های مختلف آموزشی فراهم كنند.

۶) ارائه ی خدمات شخصی:

دولت الكترونیكی قادر به بازسازی روابط میان خود و مردم است .در واقع به جای ارائه ی خدمات یكسان برای همه ،دولتها می توانند به كمك فناوری جدید با مردم به صورت افرادی مستقل عمل كنند و به آنها خدمات شخصی ارائه دهند.

۷) ارائه ی خدمات با سرعت بیشتر :

هدف از دولت الكترونیكی روبروشدن شهروندان سیستمی سریع و ساده برای نزدیكی و رسیدن به هدف مورد نظرشان است.

● پیشنیازهای دولت الكترونیكی

برای ایجاد هر نوع حكومت یا دولتی به پیش نیازهائی نیاز داریم و برای ایجاد دولت الكترونیكی نیز به عناصر زیر نیاز داریم:

۱) رهبری جامعه از بالای هرم

۲) ایجاد بینش سازمانی

۳) تعهد به تامین منابع

۴) حمایت واقعی از تغییر

۵) اجرای باسرعت

۶) احساس وجود بحران

۷) ایدئولوژی اصلاحی

۸) خواست و قدرت سیاسی

۹) داشتن شبكه مورد نظر

۱۰) رسانه مورد نظر :

رسانه مورد منتخب برای دولت الكترونیك فعلا اینترنت می باشد. با توجه به مطالب ارائه شده چنین به نظر می رسد كه روابط عمومی دیجیتال از ضرورت های اجتناب ناپذیر دولت الكترونیك است و روابط عمومی است كه می تواند و باید زمینه های لازم و بستر سازی مناسب را برای تحقق دولت الكترونیك فراهم نماید چرا كه هر گونه بی‌‏توجهی نسبت به تربیت شهروند الكترونیك ، باعث خواهد شد انرژی و هزینه‌‏های مربوط به ایجاد دولت الكترونیك هدر رفته و آن را با شكست مواجه كند.

با این همه روشن است كه نیاز به توسعه ی آموزش و تربیت شهروند الكترونیكی به اندازه ی ایجاد زیرساخت‌‏های ارتباطی برای توسعه IT در كشور از اهمیت برخوردار است و اهمیت بخشی به روابط عمومی دیجیتال از سوی دولتمردان و سیاست گزاران عرصه ی روابط عمومی می تواند این شرایط را تسهیل نماید.