دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

صد سال با چای کیسه ای


صد سال با چای کیسه ای

سال ۲۰۰۸ مصادف بود با یکصدکین سالگرد ابداع چای کیسه ای ,ابداعی که از آن به عنوان مهم ترین اتفاق تاذیخ صنعت چای یاد می شود

سال ۲۰۰۸ مصادف بود با یکصدکین سالگرد ابداع چای کیسه ای ،ابداعی که از آن به عنوان مهم ترین اتفاق تاذیخ صنعت چای یاد می شود. به جرات می توان محبوببیت فوق العاده چای وکسب رتبه دوم در میان نوشیدنی های مختلف بعد از آب آشامیدنی را مرهون خدمات این ابداع دانست. اهمیت چای کیسه ای تا حدی است که برخی شرکتهای بزرگ تولید کننده چای ،در جهت احیا دوباره آن و ارتقا میزان مصرف آن می باشند.

یکی از شرکتهایی که در این زمینه فعالیت زیادی داشتند و اتفاقا دو محصول جدید نی عرضه کرده ،شرکت هنگ گنگی H-Tea-O می باشد.

● ابداع اتفاقی

در اوایل قرن بیستم ،چای نوشیدنی لوکسی محسوب می شد و اغلب افراد متمول توانایی خرید آن را داشتند.در نیویورک ،تجار چای همواره بی صبرانه انتظار محموله های چای چین و هند را می کشیدند و وعده تحویل آن را به مشتریان خود را طی تاریخ های مختلف مشخص می کردند.هنگامیکه این محموله ها به بنادر شهر می رسید،تجار نمونه هایی از آنرا درون قوطی های کوچک به مشتریان خود عرضه می کردند.در حقیقت این قوطی های فلزی اولین نوع بسته بندی چای محسوب می شوند.اما قیمت این قوطی ها بسیار غیر اقتصادی بود و تجارهمواره از این امر گلایه داشتند.

در سال ۱۹۰۸،برای این مشکل راه حلی جدید اندیشیده شد و از کیسه های ابریشمی دست بافت بجای قوطی های فلزی استفاده شد.برخی مصرف کنندگان کیسه ها را به همان صورت درون آب انداختند و با تعجب مشاهده کردند که چای در حال رنگ دادن و دم کشیدن است.پس از مدتی عاشقان چای به سهولت استفاده آن به این صورت بیشتر و بیشتر پی بردند و از تجار چای و بویژه آقای سولیوان که برای اولین بار چای را در کیسه های ابریشمی عرضه کرده بود ،تقاضای مقادیر بیشتری از این محصول را در بسته بندی جدید کردند. آقای سولیوان با پی بردن به پتانسیل بالای فروش چای در این شکل اقدام به انجام آزمایشاتی با استفاده از الیاف گوناگون نمود.متاسفانه آقای سولیوان در این راه از توفیق چندانی برخوردار نشد ولی دیگر رقیبان وی موفق شدند طرح های جدید و مناسب تری ارایه کنند.

● چای کیسه ای: بهترین و بدترین اتفاق برای چای

بسیاری از طرف داران سفت و سخت چای، چای کیسه ای را بدترین ابداع قرن بیستم می دانند. ولی این نظر تا حدی غیر منصفانه است چرا که مشکل کیسه نیست بلکه کیفیت پایین چای مصرفی توسط برخی تولید کنندگان چای کیسه ای می باشد.

بعد از آقای سولیوان و ابداع تصادفی او، چای درون کیسه ها، برگ کامل چای و کیفیت چای حاصله از آن بسیار بالا بود. نکته مثبت در مورد چای های کیسه ای اولیه قابلیت کنترل رنگ چای و میزان دم کشیدن آن بود. علاوه بر آن، دیگر نیازی به صافی برای ارائه یک فنجان چای تمیز به میهمانان نبود. طعم چای نیز از کیفیت بالاتری برخوردار بود چرا که برگ های چای به میزان رمان لازم درون ظرف می ماند. اما امروزه اغلب از چای پودری شده درون کیسه ها استفاده می شود تا زمان رنگ دادن و دم کشیدن به حداقل ممکن کاهش یابد. البته از ذکر این نکته نیز نباید غافل شد که دو کشیدن سریع تر تنها دلیل این کار نبود و مسایل مالی نیز به طور گسترده ای در این امر دخیل بود. شرکت های چای کیسه ای ساز دریافتند بودند که با استفاده از پودر چای به جای برگ کامل، همان میزان رنگ با سرعت بیشتر و مواد اولیه کمتر حاصل می شود.

با این که امروزه همگان به این امر اذعان دارند که طعم چای کیسه ای، فاقد کیفیت لازم بوده و با چای دم شده به طریقه سنتی برابری نمی کند، اما سرعت کار این محصول باعث حفظ محبوبیت آن گردیده است. در بریتانیا بیش از ۹۵% چای مصرفی مردم را چای کیسه ای تشکیل می دهد که در چنین شرایطی، بسیاری از مردم اصلا طعم چای واقعی را چشیده اند، چه برسد به مقایسه آن با چای کیسه ای، زمان تغییر فرا رسیده است.

شکل ظاهری چای کیسه ای از ابتدای ابداع آن تا کنون دچار تغییرات چندانی نشده است. یک کیسه یکبار مصرف با درب دوخته شده و یک نخ برای گرداندن کیسه درون لیوان یا فنجان به همراه یک تکه کاغذ حاوی نشان کارخانه سازنده همگی در سال ۱۹۱۶ نیز قابل مشاهده بودند و امروزه نیز این دقیقا همان چیزی است که ما در سوپر مارکت ها می بینیم. در دهه ۱۹۲۰، چای کیسه ای به صورت گسترده در ایالات متحده در دسترس همگان قرار گرفت. مردم این کشور همواره به استفاده از وسایلی که در زمان کار صرف جویی می کنند، شهره اند و این محصول نیز به سرعت از محبوبیت بالایی برخوردار شد. اما شهروندان انگلیسی که علاقه وافری به سنت های خود دارند، تا سال ۱۹۵۳ چای را به همان روش سنتی میل می کردند تا این که در این سال، شرکت Tetly اولین چای کیسه ای ساخت انگلستان را روانه بازارهای مصرف کرد. اتفاقا این کار از موفقیت بالایی نیز برخوردار شد تا جایی که هم اکنون ۹۵% از چای مصرفی شهروندان بریتانیایی را چای کیسه ای تشکیل می دهد.

سال ها پس از خلق چای کیسه ای، تلاش هایی جهت تغییر شکل این محصول محبوب صورت گرفت که بیشتر جنبه حیله های بازاریابی آن هم به صورت مقطعی بودند تا ابداعات ماندگار. از این دست نوآوری های گذرا می توان به ارایه چای کیسه ای در کیسه های دایره شکل توسط Tetly در سال ۱۹۹۲ و یا کیسه های هرمی تولید Brooke Bond در سال ۱۹۹۶. لقب گذرا به این علت به این ابداعات داده شده که محصول چای درون کیسه ها، همان پودر بی کیفیت همیشگی است و فقط ظاهر آن کمی زیباتر شده است.

اما به نظر می رسد چای کیسه ای با کیفیت بالاخره راه بازگشت را در پیش گرفته است. سطح علمی مصرف کنندگان بسیار بالاتر رفته و امروزه قشر دانشگاه رفته جوامع امروزی که روز به روز نیز به آنان افزوده می شود، به دنبال محصولاتی هستند که علاوه بر کیفیت بالا، پاسخ گویی مسایل اخلاقی همچون تجارت عادلانه، حفظ محیط زیست و غیر نیزه باشند. این نسل از نوشندگان چای، هم خواهان سرعت بالا و صرفه جویی در مصرف می باشند و هم دوست دارند طعم واقعی چای را حس کنند. به همین دلیل و در جهت پاسخ گویی به این مشتریان بینا، طی چند سال اخیر، دو محصول با طراحی جدید و زیبا و استفاده از چای با کیفیت در هنگ کنگ به بازار عرضه شده است. و شرکت عرضه کننده آن H-Tea-O می باشد.

● Tea forte

اما شرکت Tea forte نیز محصولی را معرفی نموده که بسیار بیش از یک چای کیسه ای است و حتی می توان آن را یک اثر هنری نامید. این شرکت که در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و محصول جدید آن، به نوعی به تصویر کشیدن یک رویاست.

طراح صنعتی معروف آمریکایی، پیتر هیویت، با استفاده از الیاف بسیار ظریف ولی محکم و شکل دادن آن به صورت یک هرم و استفاده از یک برگ چای به جای نخ کنترل کننده کیسه، طرحی فوق العاده زیبا و منحصر به فرد را خلق کرده است. این چای کیسه ای جدید، چای را از یک نوشیدنی ساده و ارزان قیمت به یک تجربه فوق شیک تبدیل نموده است.

● H-Tea-O

این شرکت در حقیقت با الگوبرداری از محصولات جدید Tea forte سعی در انتقال تجارب ارزنده این شرکت آمریکایی به دیگر نقاط دنیا دارد. البته این شرکت در این راه از برند اختصاصی خود استفاده کرده و به هیچ وجه نقش نمایندگی Tea forte را بازی نمی کند.

● Ticolino Tea stick

اگر شما قصد برهم زدن تمامی اصول و قواعد ساخت چای کیسه ای و فقط حفظ سهولت مصرف را داشته باشید، احتمالا در نهایت با طرح جدید چای کیسه ای Ticolino مواجه خواهید شد. این محصول که از یک فویل تشکیل یافته، بسیار شیک و البته تمیز به نظر می رسد چرا که پس از بیرون کشیدن فویل، هیچ قطره ای از آن نمی چکد. فویل مورد استفاده از جنس BOP می باشد و این اجازه را به چای می دهد که طعم خود را به طور کامل در آب جوش آزاد نماید. این محصول نیز محصول ایالات متحده و طراحی serengeity می باشد.

با توجه به موج جدید سلامتی خواهی در میان مردم و انجام مطالعات و تحقیقات فراوان بر روی چای، حتی طرفداران متعصب قهوه نیز در حال روی آوردن به چای جهت جلوگیری از امراض قلبی و بیماری های پوستی می باشند. حتی تحقیقات اخیر از مفید بودن چای برای افراد چاق جهت کم کردن وزن حکایت دارند. چای هم اکنون از سریع ترین رشد مصرف در میان صنایع نوشیدنی برخوردار است و شاید بی دلیل نیست که فروشگاه های قهوه starbucks در حال تعطیلی ۶۰۰ شعبه از شعبات خود می باشند.