پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
تدریس نوین
۱) کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی (مقطع راهنمایی)
آنچه که امروزه به عنوان مهارتهای زندگی شناخته میشود حاصل کار پژوهشگران عصر حاضر نیست بلکه بسیاری از این مهارتها در لابهلای مفاهیم الهی و به خصوص در قرآن کریم بیان شده است. تلاش برای برقراری ارتباط مفید و مؤثر با دیگران، خودشناسی و توجهبه ارزشهاکه از سرفصلهای اصلی درس مهارتهایزندگی است بهکرات درآیات قرآن و صحیفهسجادیه موردتأکیدقرارگرفتهاست.
هرگاه مجموعهی مهارتهای زندگی را در نگرهی کلی مورد توجه قرار دهیم خواهیم دید که هیچ موردی از آنها در مفاهیم قرآن کریم و بزرگان دین ناگفته نمانده است. علم روانشناسی نیز این مهارتها را در عمل و براساس برنامهریزیهای پژوهشی مدنظر قرار داده و برای اثبات آن شواهد عینی ارائه کردهاست. با توجه به عصری که در آن قرار گرفتهایم دگر گونیها و پیشرفتهای جامعه بشری به گونهای است که اگر نهاد تعلیم و تربیت بازنگری و بهسازی اجزای خود را مورد توجه قرار ندهد بنیادهای اساسی اندیشه و عمل آنان تخریب خواهد شد. لذا در بازسازی و بهبود مستمر برنامهها و اقدامات آموزشی و پرورشی بایستی اهتمام نموده و جریان آموزش و زندگی را در مسیر سالم سازندگی و اصلاح هدایت نمود تا نسل آینده بتواند نسلی مؤمن، اندیشمند و پویا باشند، در برابر مسایل و مشکلات زندگی مقاوم بوده و آسیبپذیری کمتری داشته باشند. تمامی کسانی که به گونهای در آموزش و پرورش سهم دارند لازم است مهارتهای کسب شده خود را مورد بازآفرینی قرار دهند. زیرا نوجوانان باید به مهارتهایی مجهز شوند تا با استفاده از آنها بتوانند رفتارهای مناسب و مثبتی را پیش گرفته و تصمیماتی را بگیرندکهمعقول ومنطقیباشندومشکلاتزندگیرا مرتفعنمایند.
بهمین منظور با نظر سنجیهای بعمل آمده از معلمان و مربیان و اولیاء، کارگاههای آموزشی مهارتهای زندگی با تصمیم شورای مدیریتمجموعه و مشارکت واحد مشاوره دوره راهنمایی در ابعاد مختلف (خانواده، معلمان و مربیان و بخش دانشآموزی) به اجرا درآمد.
● مهارتهایی که آموزش داده میشود بر ۱۰ اصل استوار است:
▪ به دلیل نزدیکی و همپوشانی این ده مهارت دو به دو در ۵ حوزه تقسیم میشود:
خودآگاهی و همدلی / ارتباطات اجتماعی و بین فردی / تفکر خلاق وانتقادی/ تصمیمگیری وحلمسئله/ مقابلهباهیجانو استرس.
● نتایج برنامهها و آموزش مهارتهای زندگی
از اهداف اصلی برنامه آموزش مهارتهای زندگی، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ارتقاء سطح بهداشت روانی افراد و جامعه میباشد اما در کنار این هدف کلی هدفهای جزییتر و اختصاصیتری نیز وجود دارد.
▪ در مجموع اهداف آموزش مهارتهای زندگی را میتوان به شرح زیر تبیین نمود:
توانمند نمودن انسانها / تقویت فرآیند حل مسئله / تقویت ارزشهای اجتماعی / تقویت اعتماد به نفس / عزت نفس / هویت فردی و ملی / ارتقاء مهارتهای اجتماعی در فرآیند اجتماعی شدن / آمادگی فرآیند رشد همه جانبه نوجوانان برای ورود به زندگی بزرگسالی / ارتقاء مهارتهای تفکر / افزایش مهارت تصمیم گیری / ارتقای سطح فرهنگ در جامعه / تقویت روحیهی شهروندی و مسوولیتپذیری / پیشگیری از خشونت و پرخاشگری / پیشگیری از روابط ناسالم بین دو جنس مخالف / شناخت عوامل آسیبزا (سیگار، مواد مخدر، بزهکاری و ایدز)
۲) برگزاری کارگاههای آموزشی اولیاء (مقطع دبستان)
کارگاه آموزشی اولیاء همزمانبا ارائه گزارشتحصیلی توصیفی دانشآموزان و درجهت برقراریتعاملسازندهبا اولیاء، تشکیلشد.
● هدف از تشکیل این کارگاهها :
ـ ایجاد شرایط مناسب برای شناخت معلمان و اولیاء از هم
ـ آموزششیوههایهمکاریآموزشیاولیاءبابرنامههای آموزشی
ـ آموزش شناخت ویژگیهای رشدشناختی وعاطفی دانشآموز در هر پایه
ـ آموزش شناخت اهداف و برنامههای آموزشی
ـ آگاهی از مجموعه فعالیتهای آموزشی
● برنامهی کارگاه :
مدت زمان کارگاه ۴۵ دقیقه درنظر گرفته شده بود. همچنین برای پاسخگویی به سؤالات اولیاء و گفتگو با معلمان ۴۵ دقیقه درنظر گرفته شد. توزیع برگههای سؤال و گاهنامههای پیام خانه، تشکیل گروهها و پاسخ به سؤالات کار کارگاهی و ارائه پاسخها توسط گروهها و جمعبندی مفاهیم نیز از سایر برنامههای کارگاه بود.
▪ در ابتدا سه سؤال با توجه به اهداف به اولیاء داده شد:
۱) از ویژگیهای کودک دبستانی چه میدانید؟
۲) آیا اهداف آموزش و پرورش را میشناسید؟
۳) فکر میکنید نقش شما در فرآیند آموزش چیست؟
برنامه هر کارگاه با تلاوت آیاتی از قرآن توسط دانش آموزان پایه مربوطه آغاز شد. سپس با خواندن بندهایی از پیام خانه، طرح یک قصة کوتاه با موضوع آموزشی و طرح مباحث مناسب با پایه تحصیلی دانش آموز در مخاطبان ایجاد انگیزه میشد. با اعلام آغاز کار، اولیاء به سرعت به گروههای سه تا پنج نفره تقسیم شدند و ابتدا به مدت سه دقیقه به سه سؤال به طور انفرادی پاسخ دادند. سپس در مدت هفت دقیقه باقیمانده با مشورت در گروه به جمعبندی نظرات پرداختند.
در زمان ارائه پاسخها سعی میشد با توجه به تفاوتهای فردی دانش آموز در هر پایه، به ویژگیهای شناختی- عاطفی و تحصیلی مورد نیاز آن پایه اشاره و تأکید شود. به عنوان مثال با وجود اینکـه دانـشآمـوز دورهی ابتـدایی در یـک گـروه توسـط روانشناسان مورد بررسی قرار میگیرد (کودک ۶ تا ۱۱ ساله) در فرآیند آموزش شرایط کودک کلاس اولی و ویژگیهایش با دانشآموز پایه پنجم که در مرز بلوغ قرار دارد، بسیار متفاوت است. بخصوص نوع تعامل آموزشی اولیاء با هر یک از این کودکان، مختصات مربوط به خود را دارد.
درکارگاههای آموزشی که درجلسات مختلفو برایپایههای مختلف بـرگـزار شـد در مورد مسـائـل روان شنـاسـی کـودکـان، چگونگی تعامل و ارتباط با کودکان، سن حساس برای پذیرش عادات صحیح یا غلط، عواقب منفی مقایسه کودکان با یکدیگر و تحقیر کودکان از طریق مقایسه و ... بحث و گفتگو به عمل آمد و داستانهای آموزنده و نکتهدار نقل شد و مادران ضمن شرکت فعال در مباحث به پرسشهای مطرح شده پاسخ دادند.
▪ نکته قابل توجه در جمع بندی پرسشها این بود که بعضی از مادران :
۱) دربارهی ویژگیهای روانشناسانه کودک خود و چگونگی برقراری ارتباط بهتر با کودک، نیاز به مطالعهی بیشتری دارند.
۲) در مورد اهداف مصوب آموزش و پرورش و اهداف کتابهای درسی نیاز به اطلاعات بیشتر دارند.
۳) دربارهی ویژگیهای نقش آموزش خود در کنار فرزند نیاز به مشاوره بیشتر دارند زیرا گاهی نقش نیروی فشار را ایفا میکنند تا یک اهرم یا حامی آموزشی.
در پایان هر جلسه ویژگیهای کودک هر پایه نوشته و جمعبندی شد. همچنین درباره اهداف و نقش آموزش والدین موارد اساسی فهرست شد و با نظر توافقی شرکت کنندگان در کارگاهها تصمیم گرفته شد که ارائه کامل ویژگیهای دانش آموزان و اهداف و مختصات یاری دانش آموزان در منزل، از طریق نشریه پیام خانه صورت گیرد.
● مهر پیامبر به کودکان (طرح در کارگاه پایة چهارم و پنجم)
حضرت محمد (ص) فرمودند کودکان را دوست دارم برای پنج خصلتشان. فکر میکنید آن پنج خصلت چه بوده است؟
پاسخ: صداقت- صفا- پاکی- سادگی- کینه نداشتن و ....
نکته قابل توجهی است، از هر کس حتی روانشناسان و متخصصان کودک هم که این سؤال را کردیم، همین حدسها را زدند اما پیامبر راستین بچهها را همان طور که هستند دوست دارند، نه آن طور که ما از آنها انتظار داریم.
▪ ایشان فرمودند کودکان را دوست دارم برای پنج خصلتشان :
ـ با خاک بازی میکنند.
ـ دعوا میکنند، زود آشتی میکنند.
ـ بسیار گریه میکنند.
ـ خانهای را که میسازند خراب میکنند.
ـ چیزی برای فردا ذخیره نمیکنند.
منابع:
راهنمای آموزش مهارتهای اساسی زندگی (بهداشت بلوغ نوجوانان) ۱
فرهنگ مطالعه و پژوهش ۲
راهنمای معلم، مهارتهای زندگی (معاونت پرورشی ۳
مهارتهای زندگی برخورد مؤثر با مسائل زندگی ۴
مهارتهای عملی زندگی در تصمیم گیری
۵
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست