پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
علیرضا افتخاری و سقوط آزاد
"به همان اندازه که یک بقال ، کاسبی را دوست دارد ، یک هنرمند از معامله بیزار است". این جمله ی بالزاک ، نویسنده ی فرانسوی ، چقدر می تواند به حقیقت روز هنر و مناسبات اقتصادی آن ، در چند دهه ی اخیر شبیه باشد ؟ واقعیت آن است که نگرش اقتصادی و بازاردوست به هنر و به طور ملموس تر به موسیقی ، جز لاینفک و مهم تر انتشار آثار هنری شده است . از چند دهه ی پیش ، نگرش موسیقی به عنوان یک صنعت تحت تاثیر معاملات مالی و بازار جهانی ، پا گرفته است و به دنبال آن سعی شده تا به اشکالی کمتر آزموده شده ، بیشتر میدان داده شود .
در همین راستا ، موسیقی های ترکیبی ، تلفیقی و فیوژن و ... بیشتر از پیش دیده شدند . نگرش صنعتی به موسیقی ، تغییراتی را در ضبط ، اجرا و انتشار آثار موسیقی پدید آورد . دستگاههای الکترونیکی ، سینتی سایزرها و سمپل های صوتی ، به تدریج ، جای نوازنده ها را پر کردند و صنعت موسیقی ، نقش نوازنده را روز به روز کم رنگتر کرد و کوشید تا اجرای طبیعی موسیقی توسط نوازنده را ،- که تا پیش از آن جز لاینفک موسیقی بود -، کنار بنهد . سرعت تولید آلبوم های موسیقی ، به میزان چشمگیری رشد یافت و دیگر لازم نبود تا تولید یک اثر موسیقی ، روزها و ماهها طول بکشد .
این نگرش ، در انتشار بسیاری از آلبوم های موسیقی در ایران نیز ، بی تاثیر نبوده است . با نگاهی به فهرست آثار منتشر شده در سالهای اخیر ، روند صعودی در تعداد آثار ارائه شده ، به چشم می آید و از میان هنرمندانی که به تولید سریع آلبوم های موسیقی شهره شده اند ، نام علیرضا افتخاری ، پررنگ تر از دیگران است .
"نوای اساتید" ، آخرین اثر علیرضا افتخاری است و همانگونه که از طرح روی جلد آن پیداست ، با حمایت شرکت سونی ، منتشر شده است . محتویات اثر ، آنچنان قرابتی با نامش ندارند . "نوای اساتید" ، مجموعه ایست از بازخوانی چند ترانه ی قدیمی و اجرای چند ترانه ی ناشنیده از آهنگسازانی چون جهانبخش پازوکی ، فضل الله توکل ، اسدالله ملک و ...
افتخاری ، ترانه ی "عاشق شدن" را ، که سالها پیش توسط کورس سرهنگ زاده ، اجرا شده ، بازخوانی کرده است . می توان گفت این بازخوانی نیز ، همچون بازخوانی های پیشترش ، تنها تاثیرش ، اندک حس نوستالژیکی است که در در روان شنونده پدید می آورد و به سبب کیفیت پایین در تنظیم و نداشتن احساس ، حال و هوایی همچون نسخه ی ارجینال ، آنچنان که باید ، در اذهان ، رخنه نمی کند . از طرفی ، علیرضا افتخاری ، به خاطر انتشار مداوم آثار ، زمان کافی ، برای شنیده شدن ، ثبت و تحلیل اثرش را به مخاطب نمی دهد .
از دستگاههای الکترونیکی و سمپل های صوتی گفتیم . "نوای اساتید"، چون دیگر کارهای اخیر علیرضا افتخاری ، از جادوی استودیو و سمپل ، بی بهره نبوده است . در این اثر ، صدای سازهایی را می شنویم که نامی از نوازنده شان نیست . گمان می کنم بدانم که این عود خوش صدا و دقیق با چه نرم افزار کامپیوتری نواخته شده است !
کوتاهی علیرضا افتخاری ، فقط به ضبط و اجرا برنمیگردد . هنگامیکه ، محتوای فکری یک اثر قابل تامل و تعمق باشد ، می شود با دیده اغماض ، ضعف هایش را نادیده گرفت . اما آنگونه که پیداست ، افتخاری ، بیشتر نگران ادبیات کوچه بازاری است .جای تاسف دارد که سهم بیشتر ادبیات "نوای اساتید" و شکل بیان آن ، مضامین رایج در موسیقی دهه های ۴۰ و ۵۰ ایران است .
در اینجا نمی خواهیم دست سوی ارزش گذاری برده و یک شکل موسیقی و ادبیات را معیار معرفی کنیم . اما بهترست بدانیم ، با توجه به استعداد ، امکانات ، بستر پرورش و یادگیری و سمت و سوی آرمان های یک هنرمند ، از او چه انتظاری باید داشت .
چرا باید علیرضا افتخاری ، که افتخار شاگردی ، همکاری و هم صحبتی با اساتیدی چون تاج ، کسایی ، شهناز ، بیگجه خانی ، شجریان ، علیزاده ، مشکاتیان ، روشن روان ، شهبازیان ، بدیعی و موسوی و ... را داشته است ، اینگونه در آثارش ، مضامین متعالی هنر و ادبیات ایرانی را با اشکال عامه پسند و یا به عبارتی بازارپسند ، جایگزین کند ؟
افتخاری ، آثاری دارد که در آنها ، می شود به لطافت و صلابت صدا و تسلطش به تکنیک های آوازی اندیشید . اما چرا این هنرمند ، با چنین پشتوانه ای از تجربه و تکنیک ، در آثاری غرق می شود که نیازی به آن همه سال شاگردی ندارد ؟
از میان توجیهاتی که برای ارائه این آثار مطرح می شود دو دلیل را بررسی می کنیم .
ممکن است یک هنرمند ، نتیجه بگیرد که نیاز مردم ، با توجه به فشارها و درگیری های اقتصادی و اجتماعی و سختی های زندگی ، نباید یک موسیقی پیچیده باشد و با آنکه پیچیدگی از صفات ذاتی موسیقی است ، اما بهترست آنرا از آثار هنری حذف کرده و آثاری تولید کرد که بدون نیاز به اندیشیدن ، بشود با آن ارتباط پیدا کرد .
می بینید که درگیری با اقتصاد ، چگونه به کم عمق و سطحی شدن مضامین کمک می کند ! بیشتر شدن دامنه ی فقر احساسی ، تشنج های اجتماعی را هم در پی دارد . اینجاست که برای هنرمند یک وظیفه ی اجتماعی تعریف می شود . اوست که باید چاره گر باشد تا نگذارد به فقر اقتصادی ، فقر احساسی هم افزوده شود و گرسنگی فکری و جسمی ، توامان شوند .
در بررسی این تغییر رویه ، عامل دیگری هم به ذهن می آید و آن احساس نیاز هنرمند به تغییر ساختار و شالوده شکنی است . این کار ، می تواند یا از روی علم و آگاهی باشد و یا با آزمون و خطا ، به نتایج راضی کننده اش برسد . آنگونه که بتهوون ، که خود از بزرگان دوران کلاسیک به شمار می آید ، به جایی رسید که نمی توانست احساساتش را در چارچوب قوانین موسیقی قرن هجدهم محصور کند . این احساس نیاز به تغییر ، سبب شد تا بتهوون ، اولین آهنگساز دوره ی رمانتیسم باشد .
چنانچه ، تغییر رویه ی علیرضا افتخاری ، از روی دوری جستن از قواعد موسیقی ایرانی و حس نیاز او به تغییر و یا شکستن فرم های پیشین باشد ، اینک باید دید ، در چند سال اخیر و پس از انتشار این همه اثر ، چه آلبوم ممتازی از افتخاری شنیده شده است ؟
علیرضا افتخاری ، از این آزمون ، نتیجه ی امیدوارکننده ای نگرفته است و باز جای تعجب دارد که او ، هزار راه نرفته دارد و همچنان در همان بیراهه گام بر می دارد . موسیقی علیرضا افتخاری ، سرگردان است . نه قید وبستی در سنت دارد و نه نشانه هایی از گرایش به موج نو موسیقی ایرانی . و شاید از همین روست که علیرضا افتخاری و شنوندگان جدی موسیقی در ایران ، روز به روز ، از هم دورتر می شوند .
نتیجه آنکه ؛ علیرضا افتخاری ، که همواره مدعی کیفیت خردورزانه و تبلور اندیشه های عرفانی در آثارش بوده است ، به سبب پذیرش سفارشات و تقبل هر موسیقی ، آلبوم هایی منتشر می کند که نه نای ماندگاری در تاریخ موسیقی ایران را دارند ، نه آنقدر از خلاقیت و آفرینش مضامین نو و کیفیت در مختصات فنی و هنری بهره برده اند که برای یک هنرجوی موسیقی ، قابل تعمق باشند . نه محتوای فکری آثارش ، شنوندگان جدی موسیقی را جذب می کنند و نه ترانه هایش ، باب دندان عوام می شوند تا آنگونه که شایسته است زمزمه اش کنند .
این سخن برتولت برشت را نیز به یاد داشته باشیم . "هنر را نمی توان با سفارش پدید آورد . تنها چکمه را می شود سفارش داد" . حالا بماند که چکمه های آقای افتخاری ، درین چند سال ، چقدر هم بدقواره شده اند .
http://delawaz.blogfa.com
کاوه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست