پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
عاشورا در آیینه کلام معصومان و مشاهیر

امام رضا(ع) فرمودند: «هر کس روز عاشورا به دنبال انجام کارها و حوائجش نرود، خداوند حوائج دنیا و آخرت او را برآورده میسازد و نیز اگر کسی روز عاشورا را روز حزن و اندوه قرار دهد، خداوند عزّ و جلّ روز قیامت را روز شادی و سرورش قرار خواهد داد و در بهشت چشمانش به دیدار ما روشن خواهد شد.»
تا خون شهید کربلا میجوشد
با یاد محرّم دل ما میجوشد
داغ غم او، همیشه عالم سوز است
تا هست خدا خون خدا میجوشد
عاشورا طبق نقل کلینی و ابن شهر آشوب در مناقب، و شیخ مفید و ارشاد در روز شنبه دهم محرّم، و طبق نقل شیخ طوسی و علّامه مجلسی و سید بن طاووس و طبری روز دوشنبه دهم محرّم، و بر اساس گفته مرحوم سپهر در ناسخ و فرهاد میرزا در قمقام در روز جمعه دهم محرّم سال ۶۱ هجری بوده است.(۱)
و طبق محاسبه دانشمندان در زمان فتحعلی شاه محرّم سال ۶۱ هجری برابر بوده با شهریور سال ۵۹ هجری شمسی و بلندی روز در آن زمان سیزده ساعت و سی هشت دقیقه بوده است.(۲)
امّا آن روز آن ساعات به ظاهر گذشت و تمام شد ولی آثار و عظمت عاشورا آنچنان زمین و زمان و قلبها را فتح کرده که هر روز بیش از پیش زندهتر، پررونقتر میدرخشد و همچنان به پیش میرود. خالی از لطف نیست که گوشهای از اعترافات برخی دانشمندان را درباره عظمت عاشورا مورد اشاره قرار دهیم.
۱) پروفسور ادوارد براون درباره عاشورا میگوید:
آیا قلبی پیدا میشود که با شنیدن حادثه غمبار کربلا دچار غم و اندوه نگردد، حتی غیر مسلمانان؟ آری کسی نمیتواند پاکی روحی این جنگ اسلامی را که تحت لوای اسلام انجام گرفت انکار کند.(۳)
۲) عاشورا از دیدگاه دکتر ژوزف فرانسوی:
او در کتاب «اسلام و اسلامیان» مینویسد: پس از واقعه کربلا پیروان علی(ع) بر آشفته و وقت را غنیمت شمرده مشغول پیکار شدند... و عزاداری برپا کردند و کار به جایی رسید که شیعیان عزاداری حسین بن علی(ع) را جزء مذهب خود قرار دادند و از آن زمان تاکنون به پیروی از نیّتهای بزرگان دین که آنها دوازده نفر از اولاد رسول(ص) میباشند و گفتار و رفتار و کردار هر یک از آنها در ردیف گفتار و کردار خدا و رسول (ص) و هم سنگ قرآن میباشد در عزاداری امام حسین(ع) شرکت کرده و رفته رفته یکی از ارکان مذهب شیعه قرار گرفته است ترقیات سریع السیری که شیعیان در اندک مدتی کردند میتوان گفت در دو قرن دیگر عدد آنها بر سایر فرقههای مسلمانان بیشتر خواهد شد و علّت این امر به واسطه عزاداری امام حسین است.
امروز در هیچ نقطه از جهان نیست که برای نمونه حداقل دو یا سه نفر شیعه نباشند که برای امام حسین(ع) عزاداری نمایند... باید اعتراف کرد که شیعیان از بذل جان و مال خود در راه مذهب و سوگواری امام حسین دریغ نداشتهاند.»(۴)
۳) نظر ناپلئون بناپارت در مورد عاشورا
او میگوید: «ما اگر وقتی کاری اجتماعی یا سیاسی داشته باشیم، باید دهها هزار کارت چاپ کرده و با چه زحماتی توسط نفراتی آن کارتها را به اشخاص داده، تازه از ده هزار، هزار نفر حاضر میشوند و کار هم ناتمام میماند. لکن این مسلمانان و شیعیان با نصب یک پرچم سیاه بر درب یک خانه که میگویند میخواهیم برای امام حسین(ع) مجلس عزا برپا کنیم، دهها هزار نفر در ظرف دو ساعت در مجلس عزای امام حسین(ع) بدون کارت حاضر میشوند و تمام مسائل اجتماعی و سیاسی و مذهبی خود را در آن مجلس حلّ و فصل مینمایند.»(۵)
با توجّه به این اعتراف و آثار گرانسنگ عاشورا خوب است مروری به روایات داشته باشیم و عظمت عاشورا را از دیدگاه معصومان باز خوانی نماییم.
۱) عاشورا رمز برتری امّت پیامبر اکرم(ص)
همچنان که پیامبر خاتم بر ادیان دیگر برتری و فضیلت دارد، امّت پیامبر خاتم نیز «امت وسط» و «خیرالامم» است و در این برتری اموری نقش دارند از جمله مسئله عاشورا است که در روایت ذیل بدان اشاره شده است.
در حدیث مناجات حضرت موسی(ع) با خداوند آمده است که حضرت موسی به درگاه خداوند متعال عرضه داشت: پروردگارا چرا امّت محمّد(ص) را بر سایر امتها برتری دادی؟! خداوند فرمود: به خاطر ده خصلت. موسی(ع) عرض کرد: آن ده خصلت چیست تا به بنی اسرائیل دستور دهم انجام دهند؟
خطاب رسید ان ده خصلت عبارتند از: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، جمعه، جماعت، قرآن، علم و عاشورا. «قال موسی یا ربّ و ما عاشوراء؟ قال: البکاء و التباکی علی سبط محمّدٍ(ص) و المرثیة و العزاء علی مصیبة ولدالمصطفی؛موسی عرض کرد پروردگارا عاشورا چیست؟ فرمود: گریه کردن یا تباکی کردن و روضه خوانی و عزاداری بر مصیبت فرزند مصطفی(ع) است.
ای موسی! در آن زمان هیچ بندهای نیست که گریه یا تباکی کند در عزای فرزند پیامبر(یعنی حسین بن علی) مگر این بهشت برای او حتمی است و هیچ بندهای نیست که مقداری از مالش را در راه محبّت فرزند پیامبر(ص) انفاق کند از طریق طعام دادن یا غیر آن مگر این که خداوند متعال در دنیا به هر درهمی هفتاد درهم به او برکت عنایت میکند و سرانجام به فضل خدا وارد بهشت میشود و گناهانش آمرزیده میگردد.
به عزت و جلالم قسم «ما من رجلٍ او امرأةٍ سال و دمع عینیه فی یوم عاشوراء، قطرةً واحدةً الّا و کتب له اجر مائة شهیدٍ؛(۶) که هیچ مرد و زنی نیست که در روز عاشورا و غیر عاشورا (برای امام حسین(ع)) قطره اشکی بریزد مگر این که برای او ثواب صد شهید نوشته میشود.»
۲) عاشورا و کربلا در کلام پیامبر اکرم(ص)
روایات متعددی در منابع شیعه و اهل سنّت از پیامبر اکرم(ص) درباره شهادت امام حسین(ع) و عاشورای او نقل شده است که فقط به یک روایت از طریق اهل سنّت اکتفا میکنیم عایشه میگوید: «روزی جبرئیل بر رسول خدا(ص) نازل شد و به آن حضرت وحی نمود حسین نزد پیامبر(ص) وارد شد و از شانه و پشت آن جناب بالا میرفت و بازی میکرد. جبرئیل گفت: «یا محمّد! انّ امّتک ستفتّن بعدک و یقتل ابنک هذا من بعدک؛ ای محمد! به زودی امّت تو فتنه میکنند و این فرزند کوچک تو را پس از تو خواهند کشت آنگاه جبرییل دست برد و خاک سفید رنگی آورد و گفت فرزندت در این سرزمین که نام آن «طف» است کشته میشود پس از آنکه جبرئیل از نزد رسول خدا(ص) رفت، آن حضرت در حالی که خاک را در دست داشت و گریه میکرد بر گروهی از یارانش که ابوبکر، عمر، علی(ع)(۷)، حذیفه، و عمار و ابوذر در بین آنها حضور داشتند وارد شدند و فرمود: «اخبرنی جبرئیل ان ابنی الحسین یقتل بعدی بارض الطف و جائنی بهذه التّربة فاخبرنی انّ فیها مضجعه؛ جبرئیل به من خبر داده است که فرزندم حسین پس از من در سرزمینی به نام طف کشته میشود و این خاک را به من نشان داده که محل شهادت و قبر او در این خاک خواهد بود.»(۸)
۳) گریه علی(ع) بر کربلا و عاشورا
روایات متعددی از امیرمؤمنان نقل شده است در مورد کربلا و عاشورا، تنها در منابع اهل سنّت از عبداللّه بن نجی، اصبغ بن نباته شعبی و... روایاتی در این زمینه نقل شده است. از جمله ابن عباس میگوید: «همراه علی(ع) در جنگ صفین از سرزمین نینوا گذشتیم به من فرمود: ای ابن عباس آیا این سرزمین را میشناسی؟ عرض کردم خیر ای امیرمؤمنان حضرت فرمود: اگر مانند من آن را میشناختی از اینجا عبور نمیکردی مگر آن که مانند من میگریستی آنگاه شروع به گریه کرد تا آنجا که اشک محاسن (مبارک) حضرت را فرا گرفت و بر سینه مبارکشان جاری شد. ما نیز با آن حضرت گریستیم. حضرت علی(ع) فرمود: شگفتا ما را با آل ابوسفیان و آل حرب و حزب شیطان و اولیای کفر، چه کار! در همین حال فرمود: «صبراً یا اباعبداللّه...» ای اباعبداللّه (الحسین) صبر و مقاومت کن. آنگاه بسیار گریست و ما نیز با او گریستیم تا آنجا که حضرت به صورت به زمین افتاد و از هوش رفت».(۹)
۴) عاشورا از نگاه امام حسن(ع)
بعد از شهادت حمزه سیدالشهدا رسم بر این بود که در مدینه در هر عزاداری اوّل برای حمزه سیدالشهداء گریه میکردند، این رسم ادامه داشت تا امام حسین(ع) به شهادت رسید، از آن به بعد مردم برای آن حضرت گریه میکردند، امّا امام حسن مجتبی(ع) در سختترین لحظه مصیبت خویش هنوز امام حسین(ع) به شهادت نرسیده به یاد عاشورای آن حضرت گریست.
ابن نما میگوید: امام حسن مجتبی(ع) در بستر بیماری قرار گرفته بود. حسین بن علی(ع) برای عیادت برادر آمد، وقتی وارد اطاق شد و برادرش را در تب و تاب دید بنا کرد گریه کردن امام مجتبی(ع) فرمود: برای چه گریه میکنی؟! اظهار داشت برادرم! چرا گریه نکنم و حال آن که شما را مسموم و مرا بی برادر کردهاند.
امام مجتبی(ع) فرمود: برادرم مرا به زهر میکشند در حالی که تمام وسائل حاضر است (آب بخواهم آماده است، شیربخواهم آماده است و... برادران و خواهران همگی اطراف من جمعند) اما «لایوم کیومک یا اباعبداللّه» هیچ روزی مانند روز (عاشورای) تو نیست روزی که سی هزار نفر از کسانی که خود را امّت جدّمان میدانند تو را محاصره میکنند و بر کشتن تو همّت میگمارند تا تو را بکشند و خونت را بریزند و زن و فرزندانت را اسیر نمایند، و مال و اموالت را به غارت برند، در این هنگام لعنت خدا بر بنی امیّه روا گردد و آسمان و زمین و حیوانات دریایی و صحرایی بر تو خواهند گریست.
۵) عاشورا از نظر امام سجاد(ع)
حضرت سجاد(ع) که خود از نزدیک شاهد حوادث عاشوراء بود هرگز آن را فراموش نکرد و تا آخر عمر برای حوادث آن اشک ریخت و دیگران را نیز تشویق میکرد، هرگاه چشمش به غذا و آب میافتاد گریه میکرد. روزی یکی از خدمتگذاران آن حضرت عرض کرد: آیا هنوز زمان پایان حزن و اندوه شما فرا نرسیده است. فرمود: وای بر تو! یعقوب دارای دوازده فرزند بود خداوند یکی از آنان را از جلوی چشمش دور و پنهان کرد. چشمان یعقوب از اندوه سفید شد در حالی که یوسف زنده بود. امّا من در جلو چشمانم شاهد بودم که پدرم،برادرم، عمویم هفده تن از اهلبیتم و گروهی از یاران پدرم را به قتل رساندند، و سرهایشان را از تن جدا کردند آنوقت چگونه اندوه من به پایان برسد.(۱۰) علاوه بر آن در کربلا ناموس اهلبیت به اسارت رفت که این داغ را هرگز نمیشود فراموش کرد.
و همچنین نقل شده است که امام سجّاد(ع) به عبیداللّه بن عباس بن علی نگاه کرد و اشکش جاری شد سپس فرمود: «هیچ روزی سختتر از روز احد برای رسول (ص) نبود که در آن روز عمویش حضرت حمزه، شیر خدا و شیر رسول خدا(ص) کشته شد و بعد از آن روزی سختتر از روز موته نبود که پسرعمویش جعفر بن ابی طالب کشته شد.
سپس فرمود: هیچ روزی مثل (روز عاشورا) روز امام حسین(ع) نیست (چرا که) سی هزار نفر که به گمان خود امّت پیغمبر(ص) بودند، جمع شدند و هر یک قربةً الی اللّه برای کشتن پسر پیغمبر(ص) خود را آماده کرده بودند، در حالی که آن حضرت آنها را نصیحت و موعظه کرد، امّا نصیحتپذیر نشدند تا این که او را از راه دشمنی، مظلومانه کشتند.»(۱۱)
و در ماه مبارک رمضان نیز حضرت هنگام افطار به یاد روز عاشورا میافتاد و میفرمود: «وا کربلا واکربلا» و این جمله را همواره تکرار میکرد که «کشته شد پسر رسول خدا در حالی که خایف بود! کشته شد پسر رسول خدا در حالی که تشنه بود» این جملات را آنقدر تکرار میکرد و گریه میکرد که لباسش بر اثر اشک خیس میشد.(۱۲)
۶) عاشورا از نگاه امام باقر(ع)
وضعیت استبدادی حاکمان بنی امیّه باعث شده بود که در دوران امام باقر(ع) به صورت علنی از عاشورا تجلیل نشود، بلکه مجبور بودند مجالس عزاداری و گرامیداشت عاشورا را در خفا و با حضور افراد خاصّی برگزار نمایند. آن حضرت از شعرای آن زمان از جمله کمیت بن زید اسدی (م ۱۲۶ ه.ق) دعوت میگرفت تا اشعاری در عزا و مصائب اهل بیت بخواند.
مالک جهنی میگوید: امام باقر(ع) درباره عاشورا فرمود: در روز عاشورا برای امام حسین(ع) مجلس عزا برپا نموده و بر مصائب آن حضرت همواره با اعضای خانواده گریه کنید و در این جهت غم و اندوه خود را آشکار نمایید و در دیدار با یکدیگر تعزیت بگوئید( به این صورت): «اعظم اللّه اجورنا بمصابنا بالحسین(ع) و جعلنا و ایّاکم من الطّالبین بثاره مع ولیّه الامام المهدی من آل محمّد(ص)؛ هر کس این عمل را انجام دهد برای او در نزد خدا ثواب دوهزار حج و عمره و جهاد در رکاب رسول خدا و امامان راشدین ضمانت میکنم.»(۱۳)
در یکی از مجالس عزا با حضور امام باقر(ع) کمیت شعر میخواند تا رسید به این بیت:
«و قتیل بالطّف غودرمنه
بین غوغاء امّةٍ و طعامٍ»
امام باقر(ع) گریه زیادی کرد و آنگاه فرمود: «اگر سرمایهای داشتم در پاداش این شعر کمیت به او میبخشیدیم امّا جزای تو همان دعایی است که رسول خدا(ص) درباره حسان بن ثابت شاعر معروف صدر اسلام فرمودند که همواره به خاطر دفاع از ما اهل بیت مورد تأییدات فرشته روح القدس خواهی بود.»(۱۴)
و در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده است که «پدرم امام زین العابدین هرگاه محرّم فرا میرسید کسی او را خندان نمیدید و پیوسته در غم و اندوه بود تا روز عاشورا و وقتی که عاشورا فرا میرسید آن روز، روز مصیبت و گریه و غم و اندوهش بود.»(۱۵)
امام به علقمه فرمود: «تا میتوانی در آن روز(عاشورا) برای رفع نیاز خود از منزل خارج مشو چرا که روز نحسی است و خواسته انسان برآورده نمیشود. و اگر هم برآورده شود در آن خیر و برکتی نخواهد بود و نیز در این روز برای منزل خود غذا ذخیره نکن، که اگر ذخیره کردی خیر و برکتی نخواهد داشت.»(۱۶)
شیخ طوسی میگوید امام باقر(ع) وظیفه ما را در روز عاشورا چنین بیان میکند: «کسی که دور (از کربلا) قرار دارد (جهت زیارت) کافی است که به سوی کربلا اشاره نماید و سلام و درود بفرستد و در دعا و نفرین کشندگان شهدای کربلا بکوشد، آنگاه دو رکعت نماز بپا دارد باید این اعمال را پیش از زوال خورشید انجام دهد و سپس از آن اهل خانه را جمع کند و مجلس عزا برگزار نماید و بر آن حضرت همگی بگریند.»
۷) عاشورا از دیدگاه امام صادق(ع)
امام صادق(ع) درباره اهمیت عاشورا ترویج و تبلیغ آن، عزاداری و گریه در آن سخنان فراوانی دارد که به نمونههایی اشاره میشود:
عبداللّه بن سنان میگوید: روز عاشورا خدمت امام صادق(ع) رسیدم در حالی که آن بزرگوار را در حالتی از غم و اندوه مشاهده کردم که اشک از چشمان مبارکش مانند مروارید جاری بود عرض کردم یابن رسول اللّه، خداوند چشمان شما را نگریاند، برای چه گریه میکنید؟! فرمود: آیا از اهمّیت امروز غافلی؟ و نمیدانی که در چنین روزی چه گذشته عرض کرد: ای آقای من درباره روزه امروز چه میفرمایید؟ فرمود: امروز را بدون نیّت روزه بدار ولی به آخر نرسان یعنی یک ساعت به غروب مانده با آب افطار کن، چون در این وقت، جنگ از آل رسول برطرف شد و آن فتنه بزرگ فرو نشست... راوی میگوید: پس از بیان مطالب (فوق) امام صادق(ع) سخت گریست که محاسن شریفشتر شد.(۱۷)
و همچنین عبداللّه بن فضل هاشمی میگوید: بر امام صادق(ع) وارد شدم و عرض کردم، یابن رسول اللّه چرا روز عاشورا را روز حزن و اندوه و گریه نامیدهاند؟ و اهمیتی که برای عزاداری امام حسین(ع) در این روز وارد شده، در روز رحلت پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و امام حسن مجتبی(ع) چنین اهمیتی وجود ندارد؟ حضرت فرمود: «انّ یوم الحسین(ع) اعظم مصیبةً من جمیع سایر الایّام ؛ براستی که روز شهادت امام حسین(ع) از همه روزها بزرگتر است».
ای عبداللّه بدان که «آل عبا» پنج تن بودند و زمانی که پیامبر اکرم(ص) از دنیا رفت، مردم خود را به چهارنفر (باقی مانده) تسلّی میدادند و چون فاطمه زهرا شهید شد، مردم به دیدار امیرالمؤمنین و حسن و حسین(ع) دل خوش بودند. و هنگامی که علی(ع) به شهادت رسید، دل گرمی مردم به امام حسن و امام حسین(ع) بود. و بعد از شهادت امام حسن(ع) مردم به وجود امام حسین(ع) دلشاد بودند، ولی هنگامی که امام حسین(ع) به شهادت رسید. گویا پنج تن «آل عبا» در آن روز یکباره شهید شدند، زیرا امام حسین(ع) یادگار همه آنان بود، از این جهت عظمت سوگواری او بیشتر است.(۱۸)
و زینب (س) نیز در روز عاشورا به همین مطلب اشاره کرد آنگاه که فرمود: «الیوم مات جدّی و ابی و امّی و اخی ؛ امروز (با شهادت امام حسین(ع)) جدّم (رسول خدا)، پدرم (علی(ع)) و مادرم(زهرا) و برادرم (حسن(ع)) از دنیا رفتند.»
و همین طور از زید شحام نقل شده است که «همراه جماعتی از اهل کوفه در خدمت امام صادق(ع) بودیم یکی از شعرای عرب به نام جعفر بن عفال وارد شد. آن حضرت او را احترام نمود و در نزدیک خود جای داد. آنگاه فرمود: ای جعفر! عرض کرد لبیک! به فدایت گردم فرمودند: به من گفتهاند که تو اشعار نیکی درباره حسین(ع) سرودهای عرض کرد: آری. فرمود: اشعار خود را بخوان او شعری خواند و امام و اطرافیان میگریستند. به گونهای که قطرات اشک بر صورت و محاسن آن حضرت جاری بود سپس حضرت فرمودند: ای جعفر! فرشتگان الهی حضور دارند و صدای تو را شنیدند و چنان که ماگریه کردیم، آنها نیز گریه کردند، بلکه بیشتر از آن. خداوند در این برای تو بهشت را واجب کرده و تو را ببخشد.»(۱۹)
۸) اهمیّت عاشورا از نگاه امام هفتم(ع)
دوران امام کاظم(ع) دوران فشار و مراقبت بنی عباس بود از این رو آن حضرت بیشتر زندگی خود را در زندان سپری کرد. عزاداریها رونق و نمودی نداشت، با این حال با فرا رسیدن ایّام عاشورا آن حضرت محزون و غمناک بود و آن روز را روز غم و اندوه میدانست. امام رضا(ع) میفرماید: «با فرا رسیدن ماه محرّم پدرم موسی بن جعفر(ع) با چهره خندان دیده نمیشد و حزن و اندوه سراسر وجودش را فرا میگرفت «فاذا کان الیوم العاشر منه کان ذلک الیوم، یوم مصیبته و حزنه و بکائه؛(۲۰) آن روز روز مصیبت، اندوه وگریه آن حضرت بود.»
۹) اهمیت عاشورا از نگاه امام هشتم(ع)
امام رضا(ع) فرمودند: «هر کس روز عاشورا به دنبال انجام کارها و حوائجش نرود، خداوند حوائج دنیا و آخرت او را برآورده میسازد و نیز اگر کسی روز عاشورا را روز حزن و اندوه قرار دهد، خداوند عزّ و جلّ روز قیامت را روز شادی و سرورش قرار خواهد داد و در بهشت چشمانش به دیدار ما روشن خواهد شد. لیکن اگر کسی روز عاشورا را روز برکت و کسب و کار قرار دهد و برای خان اش چیزی در آن روز ذخیره کند آنچه ذخیره کرده برکت نخواهد داشت.»(۲۱)
دعبل خزاعی از شعرای بزرگ و علاقمند به اهل بیت پیامبر(ص) است وی در سال ۱۹۸ در شهر مرو به خدمت امام رضا(ع) رسید. او میگوید: در شهر مرو بر آقایم علی بن موسی الرضاء وارد شدم در حالی که یاران آن حضرت پیرامون او نشسته بودند حزن و اندوه از چهره امام پیدا بود. با ورود من فرمود: خوشا بحالت ای دعبل که ما را به وسیله دست و زبانت یاری مینمایی! آنگاه مرا احترام نموده و در نزد خود جای داد، فرمود: دوست دارم که برای من شعر بگویی، این روزها، روز حزن و اندوه ما اهل بیت(ع) و روز شادی دشمنان ما بویژه بنی امیّه است. پس از آن حضرت رضا(ع) پردهای را جهت حضور خانواده در مصیبت جدّشان حسین(ع) آویزان کرد و به من فرمود: ای دعبل مرثیه سرایی کن. تا تو زنده هستی یاور و ستایشگر اهل بیت پیامبر(ص) خواهی بود! آنگاه گریستم به گونهای که قطرات اشک بر صورت جاری شد و این شعر را سرودم:
افاطم لو خلت الحسین مجدلا
و قدمات مات عطشاناً بشط الفرات
امام رضا(ع) و خانواده و فرزندان آن حضرت به شدّت گریستند.»(۲۲)
۱۰) امام جواد، امام هادی، امام حسن عسکری (ع) و امان زمان (عج) و عزاداری بر حسین علیه السلام
در عصر امام جواد(ع) عزاداری برای امام حسین(ع) به صورتی آشکار در منازل علویان برگزار میشد، امّا پس از معتصم عباسی جانشینان وی از اقامه عزاداری و حتّی از زیارت قبور امامان و شهدای کربلا به شدّت جلوگیری میکردند.
امام هادی(ع) در محیط خفقان آور زندگی میکرد و متوکل عباسی - حاکم وقت - دشمنی خاصی با امام و شیعیان آن حضرت داشت، وی به اندازهای در زشتکاری پیش رفت که قبر امام حسین(ع) را ویران ساخت و آثار آن را از بین برد.(۲۳)
ابوالفرج اصفهانی میگوید: «متوکل نسبت به خاندان ابوطالب بسیار سخت گیر بود و به شدّت از رفتار و اعمال علویان مراقبت میکرد، بغض و کینه فراوانی از ایشان در سینه داشت و بر این اساس تهمتهای ناروایی به آنان نسبت میداد.
سختگیری متوکل به جایی رسید که هیچ یک از خلفای پیشین به اندازه وی تندروی نکرده بودند و به دستور او قبر امام حسین(ع) را تخریب کردند به طوری که هیچ آثاری از آن بر جای نماند و پاسگاههایی در مسیر قبر آن حضرت قرار داده بود تا هر کس را که به زیارت آن حضرت میرود دستگیر و مجازات نمایند.»(۲۴)
این وضعیت تا عصر امامت امام حسن عسکری(ع) استمرار داشت امّا شیعیان و علویان هرگز ترس به خود راه ندادند و همواره در طول تاریخ با ستمگران اموی و عباسی مبارزه خواه از دل مبارزه مثبت و یا منفی، از راه زیارت قبور و نفرین بر کشندگان آنان یا از راه عزاداری و گریه بر مظلومیت شهیدان به ویژه شهدای کربلا.
بی شک امام زمان(عج) سیره پدران بزرگوار خود را در راه بزرگداشت عاشورا استمرار بخشیده و بر جدّ بزرگوارش حسین بن علی(ع) شب و روز گریه میکند، چنان که در زیارت ناحیه مقدسه آمده است: «لاندبنک صباحاً و مساءً ولابکین علیک بدل الدموع دماً؛ (۲۵) هر صبحگاه و شامگاه بر تو (ای جدّ بزرگوار) میگریم و (اگر اشکم تمام شود) بدل اشک خون از چشمانم جاری میشود.» سخن را با اشعاری درباره عاشورای حسین(ع) به پایان میبریم.
بگرییم
بیا بر روز عاشورا بگرییم
بر آن وادی بر آن صحرا بگرییم
بیا بر سرزمین آتش و خون
بر آن طفلان بی بابا بگرییم
بیا بر لالههای سرخ پرپر
زجور کینه اعداء بگرییم
بیا آن روز را باور نماییم
که بی آبی کند غوغا بگرییم
بیا یاد آوریم از سرو لیلا
که افتاد از جفا از پا بگرییم
بیا از دیدگان ریزیم الماس
بر عباس آن مه بطحا بگرییم
بیا بر قاسم آن دلداده عشق
بر آن نوباوه زهرا بگرییم
به عطشان بودن شش ماهه طفلی
کز او ناید برون آوا بگرییم
به میدان رفتن و برگشتن شه
وداع آخر مولا بگرییم
بیا از صبح تا شب شام تا صبح
فرات و دجله و دریا بگرییم(۲۶)
نویسنده: سید جواد حسینی
پینوشتها:
۱. آشنایی با حسین (ع) میرزا باقر زمرهای، قم، نامدار، ۱۳۸۲، ص ۲۲۱ و نهضت حسینی، ج ۱، ص ۲۳.
۲. همان، ص ۲۲۱ و الوقایع و الحوادث، ج ۲، ص ۲۶۰.
۳. همان، ص ۶۴.
۴. همان، ص ۶۶، و شهید کربلا، ج دوم، ص ۲۲۴ - ۲۲۷.
۵. دفاع از حسین شهید، ص ۴۷۶ و آشنایی با حسین(ع)، همان، ص ۶۷.
۶. میرزا حسین نوری، مستدرک الوسائل بیروت، مؤسسة آل البیت، سوم ۱۴۱۱، ص ۳۱۸ - ۳۱۹ روایت ۱۴ و ر ک معالی السبطین، ص ۱۴۳.
۷. توجه کنید ترتیب افراد توسط عائشه بیان شده است.
۸. مجمع الزواید، ابوبکر هیثمی، ج ۹، ص ۱۸۸ باب مناقب حسین بن علی(ع)، کنزالعمال، ج ۶، ص ۲۲۳ ؛ اعلام النبوه مامروی، ص ۸۳، الصواعق المحرقه، ابن حجر، ص ۱۹۲، مقتل خوارزمی، ج ۱، ص ۱۵۹.
۹. همان، (مقتل) ص ۱۶۲ تذکرة الخواص ابن جوزی، ص ۲۲۵ و کتاب صفین، نصربن مزاحم، ص ۵۸.
۱۰. مناقب ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۱۸۰ فصل فی کرعه و حبره و بکائه .
۱۱. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۹۸.
۱۲. مناقب شهر آشوب، ج ۴، ص ۱۸۰.
۱۳. کامل الزیارات، ص ۱۷۴، باب ۷۱، ثواب من زار الحسین فی یوم العاشورا، و مصباح المتهجد، ص ۷۳۱.
۱۴. مصباح المتهجد، ص ۷۱۳.
۱۵. همان، ص ۷۳۱.
۱۶. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۳.
۱۷. مصباح شیخ طوسی، ص ۷۲۴.
۱۸. بحارالانوار، همان، ج ۴۴، ص ۲۶۹.
۱۹. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۴ و تاریخ النیاحة علی الحسین(ع)، ص ۱۶۰.
۲۰. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۴ - ۲۸۳ و امالی صدوق، مجلس ۲۷.
۲۱. عیون اخبار الرضا به نقل از آشنایی با قبله هفتم، امام هشتم، ص ۶۹ و آشنایی با حسین، ص ۲۲۰.
۲۲. بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۲۵۷، تاریخ النیاحة علی الحسین(ع)، ص ۱۶۴.
۲۳. کامل ابن اثیر، ج ۵، ص ۲۸۷، و زندگی تحلیلی پیشوایان ما، ص ۲۵۶.
۲۴. مقاتل الطالبین، ابوالفرج اصفهانی، ص ۴۷۸.
۲۵. بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۲۰.
۲۶. سید محمد سراج زاده، گلبرگ عشق ۷ ص ۲۷۵.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست