دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
راه تكامل
انسان در میان تمام موجودات، دارای سیر تكاملی پر دامنهای است; از یك سو، میتواند به اعلیعلیین برسد و حتی از فرشتگان هم بالاتر رود (۱) ، و از سوی دیگر، با سقوط به اسفلالسافلین از حیوان نیز پستتر شود. (۲) در منطق دین، درجات كمال آدمی، به میزان اطاعت و سرسپردگی او در برابر خداوند و درجات سقوط او نیز، به میزان طغیان و نافرمانی خداوند كه از آن به گناه تعبیر میشود، بستگی دارد.
سؤال اساسی كه اینجا مطرح میشود این است كه راههای جلوگیری از گناه چیست؟ به دیگر سخن، چه عواملی میتواند به ما كمك كند تا هیچگاه مغلوب نفس خویش نشویم؟
۱)توجه به علم بینهایت الهی
قرآن كریم تاكید زیادی بر علم بینهایتخداوند دارد; بر اساس آیات قرآن كریم، خداوند علیم نه تنها به حقایق عالم، بلكه به اسرار وجود آدمی نیز آگاه است. خداوند عالم به حوادثی كه در دورترین نقاط فضای بیكران هستی اتفاق میافتد، آگاهی دارد; او حوادثی را كه میلیاردها سال پیش در عالم هستی رخ داده و در پهنه زمان پنهان مانده است، میداند و از حوادثی كه در میلیاردها سالآیندهرخخواهددادو درپشت پرده اعصار و قرون از نظرها مخفی است، باخبر است. اگر دانهشنی در بیابان تاریكی در اثر وزش نسیمی جابجا شود، از دید او پنهان نمیماند. اگر برگ كوچكیدردلجنگلهایانبوهاز شاخه درختی جدا شود و بر زمین بیفتد، خداوند میبیند. (۳) او میداند آنچه از زمین میروید، همچنانكه او میداند آنچه كه در زمین فرو میرود. (۴)
او نه تنها به آفاق و حقایق عالم آگاه است، بلكه به آنچه در درون جان آدمی و در خاطر خاموش او میگذرد، نیز آگاهی دارد. او اسرار قلبها و آنچه كه آدمی دوست ندارد دیگران - حتی دوستان نزدیك و خانواده او - باخبر شوند، میداند. خداوند از رگ گردن ما به ما نزدیكتر است.«ولقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوسو بهی تفسر و نحن اقرب الیه من حبل الورید» (۵) آیا گناهكار نمیداند كه خدا او را میبیند و به كار او آگاهی دارد؟«الم یعلم بان اللهیری» (۶) اوچشمهایخیانتكاررامیشناسد وبهآنچهدر سینهها مخفی و پنهان است آگاهی دارد.«یعلمخائنهٔالاعینو ما تخفی الصدور» (۷)
توجه به آیات قرآن كریم و اعتقاد به این حقیقت كه خداوند ناظر اعمال انسان است، آدمی را از گناه باز میدارد. از سوی دیگر، یاد خدا،انسان را مثل كوه استوار میكند و شیطان نمیتوانداورافریبدهد;زیراهرگزشیطان به او سلطهایندارد. «انیسلطانهعلیالذینیتولونه» (۸)
مرحوم فشاركی در كتاب عنوان الكلام آوردهاند: آهنگری بود كه آتش و حرارت آهن بر او تاثیری نداشت; به طوری كه با دست، آهن گداخته را میگرفتبدون اینكه آسیبی به او برسد. من از كار او تعجب كردم و سبب آن را پرسیدم، او ابتدا نمیخواستبگوید ولی با اصرار من چنین تعریف كرد:
«قحطی و گرانی شده بود. من در آن سال غله فراوانی داشتم. در همسایگی من زنی بود كه با چند یتیم زندگی میكرد. زندگی بر آنها سختشد. آن زن آمد به من گفت: بچههایم دارند از گرسنگی میمیرند; در حق من لطف نمودهقدریغلهبهفرزندان من بده. من دیدم او زنی صاحب جمال است. گفتم: اگر تسلیم من شویبهتو غله میدهم. آن زن این را شنید و از عفتی كه داشت پی كار خود رفت. ولی فردا از ناچاری دوباره آمد و من همان خواستخودم را تكرار كردم. روز سوم آمد و گفت: رعایت همسایگی را نموده بر اطفال بیپدر من رحم كن و قدری غله به ما بده. گفتم: ای زن حرف همان است كه گفتم. وقتی راه چاره را مسدود دید،گفت: شرطی دارد. گفتم: هر شرطی باشد میپذیرم. گفت: مرا به جایی ببری كه غیر از من و تو كسی نباشد. پذیرفتم. وقتی را معین كرده او را به حجره خود بردم. اما دیدم او پریشان است و از ترس میلرزد. گفتم: ترا چه میشود؟گفت:توبهعهدخود وفا نكردی گفتم: غیر از من و تو كه كسی اینجا نیست. گفت: چگونه خانه خلوت است، حال آنكه صاحبخانه خداوند عالم و فرشتگان درگاه او بر ما عالم و حاضراند؟! چون آن زن این را گفت، آتش شهوتم خاموش شد. او در حق من دعا كرد و گفت: خداوند آتش دنیا و آخرت را بر تو خاموش نماید. دعای آن زن در حق من دردنیامستجابشدهاست،امیدوارم در آخرت نیزآتش آخرت بر من خاموش شده باشد». (۹)
انسان در نزد اشخاص بزرگ و مهم هرگز گناه نمیكند و سعی میكند محبت او را به خود جلب كند اما چرا در پیشگاه خداوند بزرگ كه خالق همه چیز است، گناه میكند؟!
اسحاقبنعمارمیگوید امام صادق علیه السلام به من فرمود: «ای اسحاق چنان از خدا بترس كه گویاتو رامیبیندو اگر تو او را نمیبینی، او تو را میبیند و اگر معتقد باشی كه او تو را نمیبیند، كافر شدهای. و اگر بدانی كه او تو را میبیند و با این حال او را نافرمانی كنی، تو او را جزء پستترین بینندگان به خود قرار دادهای». (۱۰)
حضرت علی علیه السلام نیز میفرماید: «از معصیتخدا در جاهای پوشیده و خلوت بپرهیزید; زیرا خداوندی كه امروز شاهد اعمال شماست، فردا قاضی و حاكم است».
خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن كریم بارها و بارها بر این مطلب تاكید نموده (۱۱) و در نهایت فرموده است: «آیا كافی نیست كه پروردگارت خود شاهد هر چیزی است؟» (۱۲)
«داوود رقی» میگوید: از امام صادق علیه السلام تفسیر آیه «و لمن خاف مقام ربه جنتان» را پرسیدم. حضرت فرمودند: «كسی كه معتقد باشد خداوند او را میبیند و سخنش را میشنود و به نیك و بد كارهایش آگاه است (و این عقیده وی را از كارهای زشتباز دارد)، وی همان كسی است كه از مقام پروردگارش خوف دارد و خواه ناخواه خود را از سركشی و خودسری باز میدارد.» (۱۳)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست