جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مبانی تحول در آموزش و پرورش
امروز دنیای بیدار و پرتحرک، چیزهای تازهای بهدست میآورد و با سرعت معلومات و دانش انسان زیاد میشود.
به گفته متخصصان تعلیم و تربیت هر دو ماه ۲ برابر) همه کشورها بهناچار برای توسعه اقتصادی – اجتماعی خود برنامههای آموزش و پرورش را متناسب با مقتضیات زمان تدوین میکنند.
برای دستیابی به آموزش و پرورش مطلوب در قرن بیستویکم به نکات زیر باید توجه کنیم:
۱) هدف را مشخص کنیم. در هدف آموزشی، اینکه چهکسی هستیم و بهکجا میخواهیم برسیم، نیاز جامعه چیست، چشماندازها، قابلیتها و شایستگیها کدامند، مدنظر خواهد بود؛ بهطوری که بتوان بین هدفها و محتوای آموزشی با متن زندگی ارتباط برقرار کرد.
هدفها نتیجه فعالیتها هستند. اگر هدفها مشخص نشوند حوادث و پیشامدها تعیینکننده فعالیتها خواهند بود. هدف به تلاشها جهت میبخشد.
۲) بسترهای قانونی لازم است ولی شرط کافی نیست. باید اعتقاد و ایمان راسخ داشت بین قبول تحول و ایمان تفاوت بسیار است. ایمان راسخ حرکت ایجاد میکند و تحولآفرین است.
۳) بسیاری بالندگی و دگرگونیها را به سرنوشت و تقدیر نسبت میدهند در حالی که اینطور نیست. تحول و دگرگونیها بستگی به قوت اندیشه و قدرت دستان و بازوان ما دارد.
۴) آموزشهای نوین را باید جایگزین آموزشهای گذشته کرد تا نوعی انجمادزدایی در اندیشههای سنتی ایجاد شود، چرا که عادتها و سنتها دشمن قسمخورده تحولاند. (سازمانهای فرهنگی و رهبران آموزشی از یک سو نقش حافظ سنتها و از سوی دیگر بهعنوان عامل تحولات و دگرگونیها ظاهر خواهند شد.)
۵) لازم است نیروی انسانی در کانون توجه برنامهها قرار گیرد و آموزش عمومی سرفصل برنامههای آموزش و پرورش جهانی باشد. این آموزش هدف تحکیم هویت ملی و میهنپرستی و حل مسائل اجتماعی و اقتصادی را دنبال میکند.
ابزار این دگرگونیها در همه سازمانها بهخصوص آموزش و پرورش نیروی انسانی است. بدون دگرگونی در نیروی انسانی، دگرگونی و تحول، پایدار و مستمر نخواهد بود.
تحولات از انسان بهعنوان کانون اصلی شروع میشود. هم بهعنوان پذیرنده و هم بهعنوان بهوجود آورنده.
از اینرو آموزش و پرورش وظیفه دارد دائماً تحولات محیطی را بررسی کرده و هرگونه تغییرات و تحولات قابل پیشبینی را در تصمیمگیریهای خود برای وصول به نقطه تعادل دخالت دهد.
شایستگی معلمان و تجارب و معلومات آنها بهخصوص در مقطع ابتدایی اگر کافی نباشد کار به ظاهرسازی میانجامد و بیخاصیتی محتوا و اساس آموزش و پرورش ابتدایی را موجب میشود.
۶) برنامههای تغییر و تحولات باید به ثبت برسند، اگر به مرحله تثبیت و پایداری نرسند کلیه هزینهها و سرمایهگذاریها اتلاف خواهد شد، تثبیت مرحلهای است که اثرات و نتایج تحولات نمایان میشود، بنابراین به مراقبت بیشتری نیاز دارد.
فاطمه کرمی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا سیل آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران بارش باران شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی دولت سیزدهم حراج سکه قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون خواب کبد چرب بیمه کاهش وزن دیابت داروخانه