چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

نظریه ای برروی تقویم قمری


نظریه ای برروی تقویم قمری

با مطالعه تاریخ نجوم از زمانهای اولیه و پیدایش تقویم متوجه می شویم که انسانهای اولیه برای محاسبه زمان و نشان دادن گذشت زمان روی دیوارها ودرختها خط می کشیدند سنگ ریزه در جائی میگذاشتند ویا بطریقی در جائی علامت های خاص را قرار میدادند یا می ساختند و وقایع مهم طبیعی خانوادگی و قبیله ای را به این طریق ثبت می کردند

با مطالعه تاریخ نجوم از زمانهای اولیه و پیدایش تقویم متوجه می شویم که انسانهای اولیه برای محاسبه زمان و نشان دادن گذشت زمان روی دیوارها ودرختها خط می کشیدند .سنگ ریزه در جائی میگذاشتند ویا بطریقی در جائی علامت های خاص را قرار میدادند یا می ساختند و وقایع مهم طبیعی خانوادگی و قبیله ای را به این طریق ثبت می کردند.

در آغاز مدت زمان با روز حساب می شد که از غروب آفتاب تا غروب آفتاب و یا از طلوع آفتاب تا طلوع آفتاب روز بعد بود وبدلیل اینکه بشر تعقیرات فیزیکی قابل مشاهده در طبیعت را احساس میکرد دوره های فصلی مانند( باران-گرما-خشگی-سرما ) رابرای نگهداشتن زمان بکار بردن اعداد ضروری گردید.بشر کشف کرد که بعضی ازاعداد مانند ۱۲ بسادگی قابل تقسیم به قسمت های کوچکتر می باشد وبعضی مثل ۱۳ به هیچ وجه قابل تقسیم نمی باشد لذا عدد ۱۲ یک عدد مناسب برای تقسیم زمان به واحدهای کوچکتر کردید وبا این محاسبه که حرکت خورشید بدور کره زمین را سال نامیده و آنرا به ۱۲ ماه تقسیم نمودند .

(سوره توبه آیه ۳۶)بی گمان شماره ماهها نزد خداوند دوازده ماه است در کتاب خدا روزی که آسمانها وزمین را آفرید...........

باکذ شت زمان و پیشرفت علم و اختراع وسائل جدید طلوع وغروب خورشید حرکات ماه و ستارگان بیشتر مورد مطالعه قرار کرفت اهمیت فصل ها بیشتر نمایان شد تقویم نیز پیشرفت کرد و د قیق ترکردید.

مصرِی ها که بنیِان گذار تقویم (برمبنای نوشته دانشمندان ) تقویم فصلی را پذیرفتند وبخصوص برای ایام شکر گذاری وگشاورزی در موقع زیاد شدن آب نیل و چون این تعقیرات فیزیکی در طول شبانه رزوز بخوبی مشاهده می شد چهارنقطه فلکی برابری شبانه روز(اعتدالین) وطولانی ترین و کوتاه ترین روزها (انقلابین) وزمانی را مبداء قرار داده و طول مدت این تناوب را سال نامیدند که آنرا به ۱۲ ماه تقسیم نمودند هر ماه را ۳۰ روز و ۵ روزبا قی مانده را در آخرسال به جشن وشکرگذاری می گراندند و از این زمان تقویم خورشیدی ایجاد کردید.

این عمل بر مبنای تورات ( عهد عتیق) اشاره به قسمت شمالی ایران آرارت می باشد ( زمان پس از طوفان)

در تورات اولین نشان از شمارش سال در زمان حضرت نوح میباشد که بر مبنای علم ترتیب تاریِخ chronologyاز روی bible زمان طوفان در سال۲۳۷۰ پیش از میلادبوده و سال تقسیم شده بود به ۱۲ ماه سی روزه و یک پنجه اضافه در آخر سال همانند تقویم مصری و پارسی .

● سفرپیدایش باب هفتم . ۲۴ / ۱۱ : ۷

(۱۱) و در سال ششصد از زندگانی نوح در روز هفدهم از ماه دوم درهمان روز جمیع چشمه های لجه عظیم شگافته شد و روزنهای آسمان کشوده .

(۲۴) و آب بر زمین صدوپنجاه روز غلبه یافت

● باب هشتم ۵ / ۳ : ۸

( ۳) وآب رفته رفته از روی زمین برکشت وبعد از انقصای صدو پنجاه روز آب کم شد

( ۵) و در روز هفدهم از ماه هفتم کشتی بر کوههای آرارات قرار کرفت.

این عمل نشان دهنده آنست که از روز هفدهم در ماه دوم تا روز هفده از ماه هفتم برابر با ۱۵۰ روز می باشد بنابراین هر ماه برابر است با ۳۰ روز است. ۱۵۰/۵=۳۰ هم چنانکه میدانیم گردش ماه بدور زمین بطور متوسط برابر است با ۲۹ روز و۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه که بر حسب روز عبارت است از ۵۳۰۵/۲۹ روز بنا براین در پنچ ماه ۶۵/۱۴۷= ۵*۵۳۰۵/۲۹ روز می باشد.

عدد ۱۴۷ نشان دهنده این است که ماهها قمری نبوده چرا که غیر ممکن است که پس از ۱۵۰ روز هلال ماه دوباره دیده شود و این خود نشان آنست که تقویم شمسی بوده دوازده ماه سی روزه ویک پنچه اضافه در آخر سال هماننده تقویم مصری .تاریخ نویس یهود josephas که در قرن اول میلاد ی میزیسته در کتاب Antiquities of the jews book I pag ,۸۰ch۳ , چنین آورده است این واقعه اتفاق افتاد در ششصدمین سال حکومت ایام نوح که در آن زمان دومین ماه بوده که مقدونی ها Macedonias آنرا دیوس Dios و یهودیان آنرا مرحشوان Marsuan می نامیدند و آن مطابق قراداد تقویم مصری بوداست. جا لب اینجاست که مدت زندگانی ایام نوح در تورات و قران برابر با ۹۵۰ سال است .

● سفر پیدایش باب نهم ۲۹/ ۲۸ : ۹

(۲۸) ونوح بعد از طوفان سیصدوپنجاه سال زندکانی کرد .

(۲۹) پس جمله ایام نوح نهصدوپنجاه سال بود که مرد .

سوره عنکبوت .

(۱۴) همانا فرستادیم نوح را بسوی قومش پس ماند در ایشان هزار سال بجز پنجاه سال پس کرفت ایشان را طوفان حالیکه بودند ستمگران . ۹۵۰ = ۵۰ - ۱۰۰۰ سال

بحث دیگری که قابل توجه است وقایع ای است که در تورات وقرآن مشترک می باشد.اینک بجاست به بینیم این وقایع مشترک در کجا بیان شده .

تعبیر خواب حضرت یوسف در مصر بوده و همانطور که در تاریخ علم اثر جورج سارتن ص ۲۳ کتاب خود بیان میدارد. مصریان حساب زمان و تقویم را بر حسب خورشید قرار داده بودند. البته خود متن تفسیر خواب اشاره به تقویم فصلی ( خورشیدی ) است .

(سوره یوسف )( ۴۷) گفت کشت کنید هفت سال پیاپی پس آنچه را درویدید بکذاریدش در خوشه خود جز اندکی از آنچه میخورید .

● سفر پیدایش باب ۴۱ ۳۰ / ۲۹ : ۴۱

۲۸=۹ـ همانا هفت سال فراوانی بسیار در مصر میآید .

۳۰ـ و بعد از آن هفت سال قحط پدید آید وتمامی فراوانی مصر در زمین .

(سوره یوسف)(۴۸) پس بیاید پس از این هفت سال سخت که میخوردند آنچه آماده کردید برای آنها بجز اندکی از انچه نکهمیدارید .

● داستان سر کردانی قوم یهود بمدت چهل سال .

سفر اعداد باب ۱۴ ۳۴/ ۳۳ : ۱۴

(۳۳) و پسران ایشان در صحرا چهل سال آواره بود .

(۳۴) بر حسب شمار روزهائیکه زمین را جاسوسی میکردند یعنی چهل روز یکسال بعوص هر روز .

(سوره مائده)(۲۶) کفت همانا حرام است برایشان چهل سال سر کردان مانند در زمین پس در یغ نخور بر گروه کافران.

درجهان اسلام پس ا ز فوت حضرت محمد (ص) اعراب بخاطر مسیحت ذ دا ئی و یهودیت تعقیرات بنیادی در اسلام انجام داده وبعد با ارائه تز برتری نژاد آنرا به نام اسلام بر قسمتی از جهان تحمیل نمودند که یکی از آنها تقویم و..........

تقویم قمری فعلِی تقویمی است که در زمان خلافت عمر که دست به اصلاح آن زد صورت کرفته که با این عمل یک بحث علمی را با تفاسیر غلط به آیات قرآن تحمیل نمودند.در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی روایتی را از میمون بن مهران مستندی آورده است (ص ۴۸)" نزد عمربن خطاب آوردند که ظرف پرداخت آن ماه شعبان بود و عمر گفت که مراد کدام شعبان است . آیا اِ ین شعبان که ما در آنیم یا شعبان آینده .پس اصحاب را جمع کرد ودر این کار با ایشان مشاوره نمود و گفت این حیرت راکه در امر تاریخ روی داده شما رفع کنید واصحاب گفتند ما باید چاره آن را از عادت ایرانیان بدست آوریم وهرمزان را حاضر کردند واین اشگا ل را بدو بازگفتند.هرمزان گفت ما ایرانیان را حسابی است که ماه روز می گویند یعنی حساب ماهها وروزهها وچون این لفظ را تعریف مورخ شد و مصدر آنرا تاریخ قرار دادند وعمر به اصحاب پیغمبر گفت برای مردم تارِیخی وضع کنید که مردم بکار بندد " بهمین دلیل است که می بینیم اغلب خاورشناسان که برروی تاریخ اسلام کار نموده اند در شک و تردید بوده .

خاورشناس کرلوالفونسونلینو استاد دانشگاه مصر ودانشگاه پالوم ایتالیا در کتاب خود علم ا لفلک ترجمه احمد آرام نشر پژوهشهای اسلامی ص ۱۰۶ چنین آورده است .

نمونه مسائلی که هنوز در باره آ ن تردید و شگ داریم نگاهداری حساب وسال در نزد مردم مکه در اواخر دوره جاهلیت و اوایل اسلام است و به همین جهت است که نمی توان به درستی معنی کلمه نسئ را که در قرآن سوره توبه آ مده است معلوم کرد.

مفسرین کارشان تطبیق بوده نه تفسیر وحق تفسیر آنست که قرآن بوسیله قرآن تفسیر شود وهمانطور که بیان خواهم داشت متوجه می شوید لقط کلمه نسئ را چگونه مفسرین تا به امروز تفسیر نموده اند.

(سوره توبه آیه- ۳۷) جز این نیست که فرا موشی ( تعدادی از روزهای سال ) فزونی در کفر است.گمراه میشوند بدان کسانی که کافر شدند یک سال آنرا حلال شمرند و یکسال آنرا حرام میکنند .تا شمار( ماههایی) را که خدا حرام کرده موافق نمایند پس حلال کنند آنچه را که خدا حرام کرد.اعمال بد ایشان بر آنها آراسته شد و خدا گروه کافران را هدایت نمی کند .

همانطورکه بیان شد درقرآ ن کلمه (سال) تنها به سالهای شمسی اطلاق می شود نه سال قمرِی واِ ین آیه درست همان چیزی را می گوید که ما بدان گرفتار شده ایم فراموشی تعدادی از روز های سال به مدت ۱۱ روز و هر سال گرفتار آ نیم وهنوز هم استادان کار که حقیقت را در می یابند بخاطر افکار غلط گذشته خود دست از تفاسیر غلط بر نداشته و با الفاظ شروع به بازی می نمایند وبعضِی الفاظ چنان تعریف می نمایند که هیچ گونه ربطی به موضوع ندارد .

(سوره آ ل عمران آ یه ۷۸ " ) عده ا ی از اِ یشان زبان را به کتاب می پیچانند تا گفتارشان را از کتاب حساب کنند در صورتیکه از کتاب نیست

پس می بینیم ایرادی که از این کتاب الهی گرفته می شود وبعضی آ یات با بحث های علمی درست در نمی آ ید از قرآ ن نیست ایراد را باید از کسانی گرفت که با نداشتن علم آ ن شروع به تفاسیرا یات قرآ ن نموده اند وبا تفاسیر خود تقویمی را ساخته اند که هیچگونه پایه واساس علمی نداشته وآ ن را به پیامبر اسلام نسبت میدهند.

نقل قولی را از ابوریحان بیرونی که در آثارالباقیه ترجمه اکبرداناسرشت ص ۱۰۱بیان میدارد برایتان نقل میکنم در تواریخ خوانده ام که ابوجعفرمحمد بن سلیمان از طرف منصور حاکم بر کوفه بود عبدالکریم ابن ابی العوجا را که دائی معن بن زائده باشد حبس کرد و این مرد مانوی بود و شفیعان او در مدینه السلام زیاد شدند وبه منصور اصرار کردند که او را رها کند.منصور به عامل بیاد من آور . پس از اینکه محمد بن سلیمان از نماز آدینه بر کشت محمدبن جبار عبدالکریم را یادآوری کرد محمد بن سلیمان فرمود گردن او را بزنند همینکه او یقین پیدا کرد که گشته خواهد شد

گفت بخدا سوگند یاد می کنم که اکر شما مسلمانان مرا کشتید من چهارهزار حدیث در دین شما وضع کرده ام که حرام را درآنها حلال و حلال را حرام گردانیده ام و شما را روزیکه باید روزه بدارید به افطا ر وا داشته ام وروزی را که باید افطار کنید به روزه .پس به فرموده محمد بن سلیمان گردن او را زدند برای تحقیق در باره اینکه آیا تقویمی که پیش از حضرت محمد (ص) مورد استفاده قرار می گرفته شمسی بوده یا قمری باید به کتاب زیر مراجعه نمود.

A study in the origins and first development of the art of counting time among the primitive and early culture By Martin P. Nilson ۱۹۲۰

محمد رضا-مهدی

[۱] متناسب با سرمای تیزدرست نبوده و متناسب است با گرمای تیز و نویسنده می باید آن را از جمود که به معنای یخ بستن است گرفته باشد .

[۲] ماخذ خارجی به خاطر نا آشنایی نتوانسته معانی آنرا بدست آورد در صورتیکه شوال به معنی خنک شدن هواست و اکثر کشاورزان آشنایی با باد شوال دارند که در حدود ده روز پس از ماه میزان شروع می شود. اما شعبان عبارتست از انشعاب طوائف و گله ها در صحرا ( آثارالباقیه ص ۹۱ ) .


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.