پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

راهی برای اعمال فرهنگ رعایت دو جانبه ی عابر پیاده و ماشین ها


راهی برای اعمال فرهنگ رعایت دو جانبه ی عابر پیاده و ماشین ها

این مقاله طرحی را بیان می کند تا حق تقدم بر سر چهار راهها هم از جانب عابرین پیاده و هم از جانب رانندگان رعایت شود

● مقدمه :

یکی از معزل هایی که بر سر چهار راه ها برای عابرین پیاده و حتی ماشین ها رخ می دهد، رعایت نکردن حق تقدم هنگام روشن شدن چراغ های عبور و مرور ماشین ها و عابرین پیاده است.

چه بسا که در برنامه هایی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نشان داده می شود، این تصاویر همه حاکی از این است که هم عابرین پیاده و هم رانندگان، این حق تقدم را رعایت نمی کنند و این سبب اختلالات در رعایت قوانین و حتی فرهنگ رانندگی و عابر پیاده می شود.

در این مقاله سعی برا ین است تا راهکاری برای این معزل ارائه شود. راهکاری که بی شک سبب اعمال فرهنگ عابرین پیاده از طرف عابرین و رانندگان می شود.

● راهکار پیشنهادی :

یادم می آید انسان برای این که جان و مال و خانواده اش را از سیل و طغیان رودخانه ها نجات دهد و در امان نگه دارد، و حتی برای استفاده از این نیروی بی کران به نفع نیازهای خود، دست به اقدام سد زده است.

حال وقتی به طغیان خطوط عابر پیاده نگاه میکنیم، می بینیم که انسان حتی به فکر و اندیشه خود هم احترام نمی گذارد و باید در برابر آنها سد درست کنیم تا بتوان اعمال فکر و اندیشه خود را کنترل کنند.

با وجود این که در سراسر چهار راهها پلیس راهنمایی و رانندگی هست و حتی چراغ های هشدار و راهنمایی هست، اما متاسفانه عابرین و رانندگان از این دستورات و قوانین فرهنگی پیروی نمی کنند و سبب طغیان در خطوط عابرین پیاده می شوند. این نه تنها به ضرر خود عابرین و ماشین هاست بلکه رنج و زحمتی هم برای پلیس راهنمایی و رانندگی ایجاد می کنند.

من برای جلوگیری از این طغیان و اعمال فرهنگ خطوط عابرین پیاده، این پیشنهاد و راهکار را بیان می کنم ، امیدوارم که مورد قبول و تایید راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد :

« برای رعایت دو جانبه ی حق تقدم بر سر خطوط عابر پیاده هم برای ماشین ها و هم برای عابرین هنگام روشن شدن چراغ های خاص هشدار دهنده، باید سیستمی طراحی شود.

طی این سیستم، نرده هایی در طول خیابان تا ابتدای خطوط عابر پیاده به صورت دائم کار گذاشته می شود و برای هر ورودی و خروجی ابتدا و انتهای خطوط عابر پیاده درب الکتریکی گذاشته می شود و دو بازوی مکانیکی به عرض خطوط عابر پیاده، روی دو گوشه ی درها نصب می شود. بدین گونه که وقتی چراغ قرمز می شود، دو بازوی الکتریکی عابر پیاده را محصور می کند و درب اتوماتیک با پایین آمدن بازوها باز می شوند، تا عابرین پیاده به راحتی بتوانند بین این دو میله با اطمینان عبور کنند. به این ترتیب هیچ ماشینی با وجود این میله ها سعی در نفوذ یا گذر از عابر پیاده را ندارد.

اما هنگامی که چراغ سبز است و موقع عبور ماشین هاست، میله ها بالا آمده و درب مخصوص خطوط عابر پیاده بسته می شود. بدین ترتیب هنگام عبور ماشین ها ، عابرین به حریم ماشین ها برای عبور از خیابان تجاوز نمی کنند. »

این سیستم را می توان هم به صورت اتوماتیک طراحی کرد و هم به صورت دستی. اتوماتیک بودن سیستم با تغییر رنگ چراغ های راهنمایی و دستی تنظیم کردن آن توسط مامور سر چهار راه می تواند صورت بگیرد.

بدون هیچ شکی چنانچه این طرح اجرا شود، فرهنگ حق تقدم خطوط عابرین پیاده از جانب رانندگان و عابرین رعایت می شود.

● مزایای این طرح :

مهمترین مزیت این طرح این است که فرهنگ صحیح حق تقدم عابرین و رانندگان در سر چهار راهها اعمال می شود. این خود به خود سبب از بین رفتن طغیان دو جانبه عابرین و ماشین ها در هنگام حق تقدم آنها می شود.

رعایت این طرح بدون شک از ترافیک ماشین ها می کاهد.

● موانع طرح :

شاید بزرگترین مانع طرح، بودجه ای باشد که بخواهد برای اجرای این طرح در سر چهار راهها خرج شود.

حال این سوال مطرح است :

« آیا هزینه کردن برای فرهنگ سازی در این زمینه، نیاز به خرج بودجه ندارد؟»

« آیا ارزش این فرهنگ سازی آنقدر مهم است که برایش هزینه شود؟»

« آیا برای ایجاد این فرهنگ سازی سری درد می کند؟ اهمیت داده می شود؟»

سید احسان راستگو سوق