سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

سرویس‌های وبلاگ ایرانی و سایت‌های مشابه خارجی


سرویس‌های وبلاگ ایرانی و سایت‌های مشابه خارجی

مقایسه امکانات سایت‌های ایرانی با نمونه خارجی آن پذیرفتی و معقول به نظر می‌رسد، اما چیزی که معمولا در این مقایسه‌ها دیده نمی‌شود، مولفه‌هایی چون امکانات، بازار، درآمد …

مقایسه امکانات سایت‌های ایرانی با نمونه خارجی آن پذیرفتی و معقول به نظر می‌رسد، اما چیزی که معمولا در این مقایسه‌ها دیده نمی‌شود، مولفه‌هایی چون امکانات، بازار، درآمد و ارزش‌گذاری و همچنین بازار رقابتی است.

ممکن است برخی از کاربران ایرانی بگویند بازار کوچک تجارت آنلاین در ایران برای ما دلیل موجهی برای استفاده از سایت‌های ایرانی نیست و به هر حال با توجه به امکاناتی که سایت‌های مطرح خارجی ارائه می‌کنند ترجیح می دهیم از نمونه خارجی استفاده کنیم.

باید بگوییم در حقیقت اشکال خاصی بر این منطق نمی‌توان گرفت، اما اگر قرار باشد همه ما اینگونه فکر کنیم، دیگر چه انتظاری از وب ایرانی خواهیم داشت؟ وقتی کاربران ایرانی از سایت‌های خارجی استفاده کنند و طبیعتا معدود تجاری هم که آگهی آنلاین را قبول دارند با هزینه های دلاری در سایت‌هایی خارجی همچون گوگل تبلیغ کنند، دیگر چگونه می‌تواند امید به سرمایه گذاری و پیشرفت در وب فارسی داشته باشیم؟

اگر قرار باشد ترافیک کاربران ایرانی به سوی سایت‌های خارجی باشد و پول تبلیغات نیز توسط این سایت‌ها دریافت شود دیگر چه رغبتی برای راه اندازی سایت‌های فارسی یا توسعه بیشتر آن‌ها وجود خواهد داشت؟

این را هم در نظر بگیرید که هیچ کس جز یک ایرانی و فارسی زبان نمی تواند نسبت به خواسته‌ها و نیازهای کاربران فارسی زبان حساس باشد، به راستی کدام سایت‌ها نقش اصلی در پیشرفت وبلاگ فارسی را داشته‌اند؟

به زبان ساده اگر بخواهیم سایت‌های ایران قابل رقابت با سایت‌های خارجی داشته باشیم بایستی بازاری به همان اندازه هم داشته باشیم، لازم نیست برای پیشرفت وب فارسی فداکاری کنیم. دید و انتظار معقول می‌تواند بهترین کمک برای پیشرفت باشد.

http://shirazi.blogfa.com