یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
خردورزی زن در اندیشه علی ع
ایشان در آن گفتار زنان را به "سست رأیی" و "نقصان عقل" متهم میكنند. در این باب چند سؤال مطرح است:
۱. آیا این جملات از علی علیهالسلام صادر شده است؛ به عبارت دیگر آیا این سخنان واقعا از علی علیهالسلام میباشد؟
۲. در صورت صحّت صدور، مراد علی علیهالسلام از زنان كیانند؟ آیا زنان ویژهای بودهاند؟ یعنی آیا این سخن به اصطلاح یك قضیه فیواقعه است؟ یا مقصود نوع زن در برابر نوع مرد میباشد؟
۳. در صورتی كه نوع زن مراد باشد، آیا روایت درصدد بیان "فصل مقوّم" زنان میباشد؟ یا فقط شامل زنان عهد علی علیهالسلام میباشد، و از شمول زمانی برخوردار نیست؟
تا آنجا كه نگارنده اطلاع دارد تا همین دهههای اخیر برداشتی كه عموما از متون دینی درباره زنان میشد، "ناقص العقل" بودن ایشان بود و این ویژگی را جبلی و سرشت زن میپنداشتند چنان كه كشفی در تحفهٔ الملوك مینویسد: "زنان به سبب ضعف عقل و سفلت مرتبه كه دارند و لازم خلقت و جبلّت ایشان است البته مرتكب بعضی از امور كه نباید بشوند میشوند"۱
برداشت مذكور، مؤلفه اصلی پارادایم حاكم (مرد سالاری) بر اندیشههای موجود در حوزههای علمی بود. لیكن، اخیرا به تبع تحولات ساختاری به نفع زنان، در كلیت اندیشه مذكور تشكیك صورت میگیرد؛ راستی چگونه میتوان زنان ایرانی را كه در سالهای اخیر در ورود به دانشگاهها گوی سبقت را از مردان ربودهاند، به همان سهولت قبلی، كه اكثریت زنان بیسواد بودند، ناقص العقل نامید؟ جهت ابهام زدایی، ابتدا مفهوم "عقل" را در اندیشه امیرالمؤمنین علیهالسلام تعریف نموده و سپس با استناد به شواهد تاریخی، متون دینی و نظریههای موجود، اندیشه ایشان را درباره خرد ورزی زنان تبیین كرده، و میكوشیم به سؤالات پیشین پاسخ دهیم.
مفهوم عقل در اندیشه علی علیهالسلام
به امام علیهالسلام عرض شد: عاقل را برای ما توصیف كن! فرمود: "خردمند كسی است كه هر چیزی را در جای خود نهد".۲ تعریف فوق، تعریف مفهومیِ جامعی است كه همانند هر تعریف مفهومی دیگر، هنوز به حالت مشهود در نیامده است، فلذا ناچاریم شاخصهایی را كه ایشان به صورت اشاره به مفهوم فوق، بیان داشتهاند متذكر شویم. تا مفهوم عقل برای خواننده، ملموستر شود. از طرف دیگر، بود و نبود یكی از این شاخصها در فرد یا گروهی نشانگر قوت یا نقص عقل آن فرد یا گروه میباشد.
الف. گفتار منطقی
علی علیهالسلام فرمود: "از ویژگی خردمند آن است كه چیزی را نگوید كه امكان تكذیب آن داده شود".۳ خردمند منطقا به گونهای سخن میگوید كه ضمن این كه صغراهای سخن متقن میباشد، از توالی صغری و كبری نتیجه به دست میآید و به لحاظ منطقی قابل تكذیب نیست برخلاف "كانا"۴ كه سخن وی سست و نشان دهنده كاستی خرد اوست.
ب. گفتمان استدلالی
علی علیهالسلام فرمود: "خردمند هرگاه سخن گوید آن را با حكمت و مثال همراه سازد ولی احمق هرگاه سخن بگوید به دنبال آن سوگند یاد میكند".۵ خردمند ضمن این كه به گفتار منطقی توانایی دارد، برای صحت گفتار خویش به حكمت یعنی استدلال عقلی و مثال یعنی یافتههای تجربی استشهاد میكند؛ به عبارت بهتر به گفتمان استدلالی تن میدهد. در مقابل، فرد احمق قسم میخورد یعنی از طرف گفتوگو میخواهد بدون استدلالِ منطقی ـ تجربی حرف او را بپذیرد، كه این شیوه گفتمان از نظر امام علی علیهالسلام نشانه حماقت و بیخردی است.
ج. طرد باطل
"به علی علیهالسلام گفته شد خردمند كیست؟ فرمود: كسی كه باطل را [از خود] براند".۶ خردمند نه تنها سخن بیپایه و اساس نمیگوید بلكه، سخنان بیمنطق و باطل را همواره طرد میكند و تحت تأثیر القائات دیگران اقدام به باطل، از جمله گواهی دروغ و نظایر آن، نمیكند.
د. پیش بینی
علی علیهالسلام فرمود: خردمندی به واقع رسیدن با ظن و تخمین و آگاهی یافتن به آنچه كه نیست با به كار بردن آنچه كه هست میباشد".۷ (العقل الاصابهٔ بالظن، و معرفهُٔ ما لم یكن بما كان)
طبق تعریف فوق، عقل یك فرآیند ذهنی است كه فرد به وسیله آن از معلوم به مجهول پی میبرد و از مقدمات به نتیجه میرسد. پس مقصود علی علیهالسلام از عقل همان خرد ریاضی است كه شخص عاقل را به حل معادلات ریاضی قادر میسازد. البته عقل توسعه یافته میتواند "مسائل اجتماعی" را نیز درك نموده و همبستگیها را پیدا كند. ناگفته نماند، پیش گویی بدون استناد از شاخصهای "خردورزی" نیست بلكه آیندهنگریِ توأم با استدلال و پیشبینیِ همراه با برنامه از شاخصهای عقل میباشد چرا كه واژه تدبیر در سخنان علی علیهالسلام این ایده را رهنمون میسازد كه ایشان فرمود: "هیچ خِرَد چون اندیشیدن نیست".۸ البته شاخصهای دیگری نیز در سخنان علی علیهالسلام برای مفهوم عقل بیان شده است كه از ذكرش صرف نظر میشود. زیرا موارد مذكور، برای این مقال وافی به مقصود است. لیكن جهت روشنتر شدن مفهوم عقل در اندیشه علی علیهالسلام و كنكاش بیشتر به مقتضای موضوع ذكر چند نكته خالی از فایده نیست.
۱. عقل، غریزه خدادادی است كه خداوند در بدو تولد در وجود انسان به ودیعت میگذارد. علی علیهالسلام فرمود: "خرد، ذاتی و از ابتدای ولادت است".۹
۲. گرچه غریزه عقل در بدو تولد در وجود انسان به ودیعت گذاشته شده ولی بدون تربیت به منصه ظهور نمیرسد. از دیدگاه علی علیهالسلام ، عقل طی فرآیند تعامل اجتماعی قدرت بروز پیدا میكند، ایشان میفرمایند: "خردمندی با تعامل [اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... [ظهور پیدا میكند".۱۰ هم او میفرمود: "خردمندی غریزهای است كه تجارب اجتماعی آن را میپروراند."۱۱
۳. افرادی كه از تعامل اجتماعی و تربیت انسانی محروم بمانند این غریزه خدادادی در وجود آنها به منصه ظهور نمیرسد۱۲، و حتی افراد عاقل نیز اگر تعامل با دیگر خردمندان را ترك نمایند در خردورزی ایشان كاستی ایجاد میگردد؛ چه این كه علی علیهالسلام فرمود: "كسی كه از خردمندان حرف نشنود عقلش بمیرد"۱۳، فلذا توصیه میكنند: "با خردمندان چه دشمن، یا دوست، همنشین باش، زیرا خردمندی [آنها] بر خرد [تو] میافزاید."۱۴
متن سخنان علی علیهالسلام در مورد زنان
علی علیهالسلام بعد از جنگ جمل، كه به صحنه گردانی عایشه و به بهانه خونخواهی عثمان خلیفه سوم برپا شد، زنان را با عباراتی توبیخ نموده است كه سید رضی قدسسره این عبارتها را در خطبه هشتادم نهجالبلاغه بیان نموده است:
"مردم! ایمان زنان ناتمام است، بهره آنان ناتمام، و خرد ایشان ناتمام. نشانه ناتمامی ایمان، معذور بودنشان از نماز و روزه است ـ به هنگام عادتشان ـ و نقصان بهره ایشان، نصف بودن سهم آنان از میراث است نسبت به سهم مردان؛ و نشانه ناتمامی خرد آنان این بود كه گواهی دو زن چون گواهی یك مرد به حساب رود، پس از زنان بد بپرهیزید و خود را از نیكانشان واپایید، و تا در كار زشت طمع نكنند، در كار نیك از آنان اطاعت ننمائید."۱۵ علی علیهالسلام در وصیتنامه خویش به فرزند بزرگش امام حسن مجتبی علیهالسلام جملاتی را به زبان میراند كه متفرع بر "كاستی خرد زنان" میباشد. ایشان در فرازی از وصیت نامه میفرمایند: "بپرهیز از رأی زدن با زنان كه زنان سست رأیند، و در تصمیم گرفتن ناتوان، و در پردهشان نگاهدار تا دیدهشان به نامحرمان نگریستن نیارد كه سخت در پرده بودن آنان را از ـ هر گزند ـ بهتر نگاه دارد، و برون رفتنشان از خانه بدتر نیست از بیگانه كه بدو اطمینان نداری و او را نزد آنان درآری. و اگر چنان كنی كه جز تو را نشناسند، روا دار؛ و كاری كه برون از توانای زن است به دستش مسپار، كه زن گل بهاری است لطیف و آسیبپذیر، نه پهلوانی است كارفرما و در هر كار دلیر، و مبادا در گرامی داشت ـ وی خود را ـ از حد بگذرانی تا او را به طمع افكنی و به میانجی دیگری وادار گردانی".۱۶ علی علیهالسلام در فقره مذكور زن را گل بهاری دانسته و در موارد سخت و طاقت فرسا از وی سلب مسوؤلیت مینماید. البته همچنان كه لحن گفتار نشان میدهد، سخن از سلب مسوؤلیت است نه محروم داشتن، لیكن جملات فوق بیان روانشناختی علی علیهالسلام درباره زن میباشد كه در ضمن بیان ویژگی روانشناختی زن، مدیریت وی را در خانه به مرد سپرده و شیوه اداره را نیز بیان میكند. و توصیه میكند كه مرد، ضمن اجتناب از واگذاری كارهای طاقتفرسا به زن، در گرامیداشت وی نیز از حد اعتدال خارج نشود كه موجب سوء استفاده باشد. توصیه دیگر "پرده نشینی" زن میباشد، به طوری كه زن با سایر مردان آمد و شد نداشته باشند. البته میدانیم كه نتیجه عدم "تعامل اجتماعی"، كاستی عقل زنان میباشد كه ایشان را از شایستگی مشورت نمودن میاندازد. زیرا همانطور كه قبلاً اشاره نمودیم از دیدگاه علی علیهالسلام با "تجارت" و "تعامل اجتماعی" عقل به منصه ظهور میرسد.
نظریههای معاصر درباره خردورزی زنان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان سازمان همکاری اسلامی دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی
سیل یسنا تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما جهان مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
آیفون اینستاگرام دیابت اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون