چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

وقتی یک دفترچه تبلیغاتی را ۵۰۰ تومان میخریم


وقتی یک دفترچه تبلیغاتی را ۵۰۰ تومان میخریم

● نقدی بر روزنامه آسیا
احتمالا همه نام روزنامه آسیا را شنیده اند. روزنامه ای که به عنوان یک روزنامه اقتصادی هفته ای یکبار منتشر میشود ولی بیشتر شبیه دفترچه های رایگان تبلیغاتی …

نقدی بر روزنامه آسیا

احتمالا همه نام روزنامه آسیا را شنیده اند. روزنامه ای که به عنوان یک روزنامه اقتصادی هفته ای یکبار منتشر میشود ولی بیشتر شبیه دفترچه های رایگان تبلیغاتی ست -که هرهفته بطور رایگان درمحله ها درب منازل توزیع میشوند- اکثر صفحات روزنامه به تبلیغات برند ها و نامهای تجاری اختصاص داده میشود و تنها چند صفحه مربوط به اطلاعات بازار بورس تهران است که بخش کوچکی از ۶۰-۷۰ صفحه روزنامه را شامل میشود. سرگذشت افراد ثروتمند جهان و ایران از دیگر نکات مثبت این روزنامه است که در شماره های اخیر کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

در اکثر صفحات روزنامه تبلیغات جذابی از برند های مختلفی که در ایران حضور دارند یا در آینده نزدیک قصد تجارت در ایران را دارند به چشم میخورند که به طرز کاملا حرفه ای نگاشته شده و خواننده را وادار به خواندن مطلب تبلیغاتی میکند که شاید به هیچ طریق دیگری حاضر به صرف وقت برای خواندن یک مطلب با موضوع تبلیغات نباشد.

از دیگر نکات قابل توجه در این روزنامه قیمت آن است که در ابتدا ۲۰۰ تومان بود ولی طی چند ماهه اخیر ۱۵۰% افزایش پیدا کرده و در حال حاضر شما برای خرید یک نسخه باید ۵۰۰ تومان پرداخت کنید. البته جالب ترین نکته در مورد روند افزایش قیمت روزنامه شیوه و بهانه ی آن است که دلایلی را برای افزایش قیمت بیان میکند که به نحوی توهین به خریداران این روزنامه است.

وقتی مدیران این روزنامه تصمیم به قرار دادن جایزه برای خریداران گرفتند خیلی از مخاطب های این روزنامه خوشحال شدند که شاید برنده جایزه ی یک ملیون تومانی روزنامه آسیا باشند اما مدت زیادی طول نکشید که همه متوجه شدند ماجرای جایزه تنها بهانه ای بود برای افزایش ۱۵۰درصدی قیمت آن.

در ابتدا وقتی گفته شد از هفته ی بعد شما ۱۰۰ تومان بیشتر برای خرید روزنامه میدهید تا جایزه از یک ملیون تومان به دو ملیون تومان برسد اکثر مخاطب ها افزایش ۱۰۰ تومانی را ناچیز دیده و تاثیر زیادی در مطلوبیت این کالا نداشت اما وقتی از هفته های بعد باز هم گفته شد ۱۰۰ تومان بیشتر برای افزایش یک ملیون تومانی جایزه و باز هم بیشتر برای افزایش بیشتر جایزه ، حالا مخاطب ها بیشتر احساس میکنند که به شعور و درک اقتصادی آنها توهین شده است.

البته با توجه به مطالب این روزنامه مبتنی بر عیدی دادن و افزایش جایزه و ... مطمئنا در آینده نزدیک باز هم با افزایش قیمت تصاعدی این روزنامه تبلیغاتی مواجه خواهیم بود.

حالا شما قضاوت کنید که آیا خواندن یک روزنامه یا بهتر بگویم یک مجله تبلیغاتی ارزش صرف هزینه ۵۰۰ تومان و یا شاید در آینده ۱۰۰۰ تومان و یا حتی بیشتر را دارد؟

نویسنده : سهیل رجوند