یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
تجسم قدرت و سرعت در هیولای ناآرام فراری
۵۹۹XX ماشین مخصوص پیست است که به منظور نمایش آخرین دستاوردهای فراری در زمینههای مختلف ساخته و پرداخته شده است. این مدل به همراه محصول جدید فراری ۵۹۹ GTO در نمایشگاه بینالمللی بیژینگ ۲۰۱۰ به نمایش در آمده است. به گفته کارشناسان الگوی اولیه ۵۹۹XX مدل قبلی فراری یعنی فیورانو است، هرچند این مدل نسبت به فیورانو از همه جهات بهتر و پیشرفتهتر است. در واقع تغییرات وسیعی که روی موتور این خودرو و سیستم اشتعال و ناحیه اگزوز آن انجام شده است باعث شده تا توان این خودرو افزایش پیدا کند به حدی که قدرت خروجی آن در دنده ۶ و ۹۰۰۰ rpm به ۷۰۰ اسب بخار میرسد. در این وضعیت این هیولا تمام قدرت خود را به رخ خواهد کشید.
برای اولین بار سال گذشته گروه تیونینگ XX نتایج زحمات شبانه روز خود را در حالیکه هنوز برای رقابت رسمی آماده نشده و فقط یک طرح آزمایشی بود در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ به نمایش گذاشتند. این گروه برای این مدل جدیدترین و بهترین فناوریهای روز دنیا و حتی فراتر از آن را به کار بردند به طوریکه بسیاری از فناوریهایی که در این خودرو به کار رفته است، برای اولین بار در یک خودرو استفاده شدهاند.
سیستمهای الکترونیکی و بسیاری دیگر از سیستمهایی که برای این مدل تعبیه شده است، برای اولین بار در دنیا در اشل یک خودرو تعبیه شدهاند و اگرچه موتور مورد استفاده در ۵۹۹XX همان موتوری هست که در GTB۵۹۹ Fio rano استفاده شده، اما توان آن به لطف استفاده از فیبرکربن سبکتر به ۷۰۰ اسب بخار رسیده است.
از لحاظ آیرودینامیک نیز این خودرو از مدلهای قبلی فراری بهتر شده و نتیجه آزمایش تونل هوا نشان میدهد در سرعت معادل ۲۰۰ کیلومتر نیرویی برابر ۲۸۰ کیلوگرم و در ۳۰۰ کیلومتر نیرویی برابر ۶۳۰ کیلوگرم از این خودرو کاهش پیدا کرده است. به نظر میرسد ورودیهای هوایی که در کناره این خودرو و از جنس فیبرکربن است، تاثیر مثبتی در مبحث هوا و آیرودینامیک آن دارد. در ضمن یک کانال جریان هوا توسط دو میله آهنی نزدیک به tail light این خودرو تعبیه شده است. در بحث طراحی بدنه هم خطوط منحنی بدنه و سپر عقب با تیغههای کربنی خود حرف از جنگنده بودن این ۵۹۹ میزنند. این تیغههای کربنی در بحث نیروی وارده به این خودرو تاثیر بسزایی دارند و به همین سبب متخصصان XX ترجیح دادند تا آنها را از فیبرکربن بسازند. این کار محاسن زیادی برای این مدل داشته است. کنترل جریان هوا در تمام قسمتهای این خودرو از جمله این محاسن است به طوری که گفته میشود این ویژگی در کنار طراحی بدنه متفاوت باعث شده تا جریانات مزاحم هوا که مدلهای قبلی فراری را در شتاب گرفتن آزار میداد، دیگر در مقابل این خودرو کارساز نباشد. به این ترتیب۵۹۹XX فراری موقع شتاب گرفتن تمام ویژگیهای خود را به نمایش میگذارد.
در ضمن گروه طراحی بدنه شرکت فراری با توجه به تجارب قبلی خود در زمینه سبکسازی بدنه خودرو این بار هم برای ۵۹۹XX از آلومینیوم و کربن استفاده کردهاند تا به هدف اصلی یعنی کاهش وزن کلی برسند.
نکته جالب در کنار سرعت بالای این مدل، امکان ترمزگیری فوق سریع آن است. چراکه سیستم ترمز این خودرو از موادی که کارایی بالایی دارند مانند کربن ـ سرامیک ساخته شده است.
اضافه بر آن کالیپرهای ترمز این خودرو از فیبرکربن ساخته شدهاند تا ضمن آنکه قطر کمتری به دیسکهای ترمز میدهند همان قدرت ترمزگیری بالا را هم تضمین کنند. این سیستم ترمز برای مسابقه و ترمزگیری در پیست و مسافتهای کوتاه تعبیه شده و در مبحث ذخیره نمودن وزن در هر چرخ، این ترمزها حرف اول را میزنند. رینگهای این خودرو ۱۹ اینچی هستند و لاستیکهای اسلیکی که آن را هندل میکند، باعث چسبندگی بهتر و شتاب بالاتر میشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست