دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

آقای رئیس! یکبار هم که شده مسافرکشی کنید!


آقای رئیس! یکبار هم که شده مسافرکشی کنید!

البته بحث بر سر اینکه شیوه محاسبه سهمیه بنزین مصوب چه کسانی است و یا بر چه مبنایی صورت میگیرد زیاد است .مجلس ،ستاد مدیریت و حمل و نقل و یا وزارت نفت و ....
اما از آقای رئیس ( هر کسی که …

البته بحث بر سر اینکه شیوه محاسبه سهمیه بنزین مصوب چه کسانی است و یا بر چه مبنایی صورت میگیرد زیاد است .مجلس ،ستاد مدیریت و حمل و نقل و یا وزارت نفت و ....

اما از آقای رئیس ( هر کسی که ریاست کمیته تصمیم گری در مورد سهمیه ها را برعهده دارد) میخواهم یکبار هم که شده مسافرکشی کند تا شاید کمی به فکر مردم بیچاره خصوصا مسافرکشهای شهر و از آن هم بدتر مسافران گرفتار بیافتد !

بنزین سهمیه بنزین و سوخت خط ماسال به رشت رانندگان معترض کاریکاتور عکس تصویر

البته نیازی هم نیست که حتما مسافرکشی کند ،اگر یک ماشین حساب ۸ رقمی هم داشته باشد میتواند با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه برسد که چه کسانی بدبختند !

بیشترین سهمیه بنزین به رانندگان خطی بین شهری با حدود ۷۵۰ لیتر اختصاص یافته .

یک راننده خطی بین شهری ( مثلا همین خط ماسال به رشت) را درنظر بگیرید . یک اتومبیل ۱۲ میلیونی را با هزار بدبختی خریده و با احتساب خرید امتیاز خط حدود ۱۸ میلیون برایش آب خورده .

حالا یک مسیر ۵۰ کیلومتری را باید از هرکس ۱۰۰۰ تومان بگیرد و حداکثر ۴ نفر سوار کند .

(آقای رئیس شما حساب کنید ... )

۵۰ کیلومتر یعنی ۵ لیتر و ۷۵۰ لیتر یعنی ورزانه ۲۵ لیتر و در نتیجه یعنی ۵ بار میتواند این خط را طی کند.

۵ بار یعنی ۵ تا ۴۰۰۰ تومان و در واقع حداکثر ۲۰هزار تومان در روز . حال پول بنزین و روغن و اصطحلاک و جریمه و بیمه و دلال و هزار هزینه دیگر را که از این ۲۰ هزار تومن کم کنیم به سختی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان برای راننده میماند .

حالا شما حساب کنید که یک راننده با چنین وضعیتی که حداکثر روزی ۱۴ هزار تومان در روز درآمد دارد و یکی از پرخطرترین مشاغل را نیز برعهده دارد ،چگونه میتواند زندگی خود را بگذراند ؟؟!!

اگر هر ۳۰ روز ماه را هم کار کند درآمدش میشود زیر ۴۰۰ هزارتومن .

همین رانندگان خط ماسال به رشت میگویند ما صبح که دوبار رفت و برگشت انجام میدهیم دیگر بنزینی نداریم و راست هم میگویند!

و جالب است که اگر شما بخواهید بعدازظهر مسیر رشت-ماسال را طی کنید باید ساعتها منتظر ماشین بمانید و در نهایت هم با کرایه دوبرابری و با سواری های شخصی به مقصد برسید !!! و درواقع با این سهمیه بنزین و این تعداد اتومبیل خطی عملا مسافرت در بعدازظهر امکان پذیر نیست !

حالا ببینید مسافرین چه می کشند و رانندگان نیز هم ! این بین چه کسی مقصر است را نمی دانم فقط میدانم که روی سهمیه بنزین کار کارشناسی !! صورت گرفته !!

و جالبتر اینکه آقایان سهمیه اتومبیلهای شخصی را که کم کردند هیچ ، از سهمیه خودروهای عمومی هم کاستند !! بدون درنظر گرفتن این موضوع که وقتی سهمیه شخصی ها کم می شود مردم به خودروهای عمومی بیشتر روی می آورند !!!

هزار اما و اگر در این باره وجود دارد اما به قول یکی از دوستان که : "آمدن پیش پادشاه و به او گفتند : والاحضرتا ! مردم نان ندارند که بخورند . پادشاه با تعجب گفت : اگر نان ندارند ، خب نان شیرمال بخرند !!"

الیاس ملکی معاف