جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

معرفی فیلم «نفوذی» جاذبه های یک فیلم معمایی با موضوع جاسوسی


معرفی فیلم «نفوذی» جاذبه های یک فیلم معمایی با موضوع جاسوسی

فیلم «نفوذی» با تهیه کنندگی مشترک احمد کاوری و مهدی فیوضی یکی از پدیده های سینمای ایران در سال های اخیر است

فیلم«نفوذی» با تهیه کنندگی مشترک احمد کاوری و مهدی فیوضی یکی از پدیده های سینمای ایران در سال های اخیر است. این فیلم در ژانر پلیسی - جاسوسی و ساختاری معمایی روایتی دفاع مقدسی را به تصویر کشیده است.«نفوذی» در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و گرچه به خاطر مضمون سیاسی و متعهدانه اش از سوی نشریات تخصصی سینمایی بایکوت شد، اما با استقبال خوب مردم مواجه شد. به طوری که در نظرسنجی هایی که در جریان برگزاری جشنواره از مردم به عمل آمد، جزو برترین ها انتخاب می شد. در نهایت نیز سیمرغ بهترین فیلم در بخش نگاه نو را از آن خود کرد.

موضوع محوری این فیلم مجاهدت های آزادگان است. «نفوذی» داستانی نامتعارف و متفاوت را از اردوگاه های نگهداری از اسرای ایرانی تحت سلطه رژیم بعث را روایت می کند. البته تمام زمان و روایت فیلم به زمان جنگ و اسارتگاه ها محدود نمی شود، بلکه مضمون این فیلم با ارجاع به دوران جنگ و اردوگاه ها، درباره جامعه و شرایط امروز ماست. درباره خطراتی که کشور ما را تهدید می کند و دشمنانی که در لباس دوست حضور دارند.

این فیلم اقتباسی از کتاب «حکایت زمستان» شامل خاطرات عباس حسین مردی است. سعید عاکف خاطرات این آزاده را در این کتاب جمع آوری نموده و داوود امیریان از روی آن یک فیلمنامه نوشت. با این حال احمد کاوری هم فیلمنامه را بازنویسی کرد تا به شکل فعلی درآمد.

همچنین در بازنویسی فیلمنامه ، نام فیلم به «زیر هشت» تغییر پیدا کرد، اما مجددا نام «نفوذی» برای آن برگزیده شد. کاوری درباره انتخاب این نام می گوید:«این اصطلاحی است که بچه های زندان رفته آن را به خوبی می شناسند! و به معنی دادن اطلاعات، انفرادی رفتن و یا مرتب جواب پس دادن است.»

این فیلم ابتدا قرار بود که به وسیله جمال شورجه کارگردانی شود، اما سرانجام شورجه به همراه حسن علیمردانی تهیه کنندگی کار را بر عهده گرفت و کارگردانی آن به دو فیلمساز جوان واگذار شد. شورجه درباره این تغییر به خبرنگار کیهان گفت: این اتفاق، حدیث مفصلی دارد. پروانه فیلم نفوذی با عنوان کارگردانی خود بنده صادر شد و به دستور آقای صفارهرندی (وزیر ارشاد سابق) قرار بر این شد که بنیاد سینمایی فارابی، سرمایه گذاری آن را انجام دهد. براساس برنامه ریزی های انجام شده، قرارداد ساخت اثر باید در اوایل سال ۸۷ امضا و کار ساخت آن شروع می شد. اما این مسئله تا ماه هشتم سال گذشته به طول انجامید. با توجه به این که در آن زمان، برای تولید یک کار تلویزیونی آماده می شدم، مهلتی برای کارگردانی فیلم نفوذی برایم نماند. در نهایت قرارداد این اثر را به عنوان تهیه کننده امضا کردم و کارگردانی آن را با مشاورت خودم به آقایان مهدی فیوضی و احمد کاوری سپردیم.

وی درباره علت کارگردانی مشترک این فیلم توضیح داد: فیوضی و کاوری، پیش از این آثاری را در قالب های فیلم کوتاه، مستند و سریال خلق کرده بودند که با توجه به تجربیات قبلی شان، تشخیص دادیم که می توانند از پس کارگردانی این فیلم بربیایند. دلیل این هم که فیلم نفوذی را به صورت مشترک کارگردانی کردند، این بود که پیش از این نیز تجربیات مشترکی را داشتند و چون با هم هماهنگ بودند، تصمیم گرفتیم تا با کمک یکدیگر، این فیلم را بسازند.

یکی از موضوعات کمتر پرداخته شده در سینمای ما که در این فیلم هدف توجه قرار گرفته، موضوع منافقان و خیانت های آن ها به آزادگان و اسرای سرفراز ایرانی است. حتی نقش منافقان در جامعه امروز کشورمان نیز در این فیلم توجه را جلب می کند.

شورجه همچنین درباره دلیل انتخاب این سوژه می گوید: در سال ۸۶ کتاب «حکایت زمستان» آقای سعید عاکف به دست ما رسید که خاطره ای در مورد آزاده ای در اسارتگاه های عراقی بود. بعد از مطالعه فهمیدیم که این دوست ما اسمش اسیر بود ولی با افکار و اعمال واعتقاداتش در اردوگاه، نگهبانان آنجا را اسیر خود کرده بود. با شجاعت و شهامت در شرایطی که تحت فشار و شکنجه بود، تا جایی که شنیدم اسرا به حاج آقا ابوترابی مراجعه می کردند تا جلوی کارهای او را بگیرد. ما تصمیم گرفتیم این کتاب را فیلمنامه کنیم.

تهیه کننده فیلم «نفوذی» همچنین درباره اهمیت پرداختن به این موضوع معتقد است:درخصوص ضرورت ساخت چنین فیلمی باید بگویم بخش عمده ای از نسل جوان ما هنوز آن طور که باید حقایق دفاع مقدس را درک و لمس نکرده اند. هنوز بسیار جا دارد که درخصوص اردوگاه ها و اسرا فیلم ساخته شود. نسل جوان ما باید بداند که با چه زحماتی به استقلال و آزادی رسیده است.

امید صدرایی