یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
از خیابان های تهران تا پکن
تا چند سال پیش وقتی در خیابانهای کشورمان قدممیزدیم، کفش دست دوز با چرم ایرانی یا مثلا کفش ملی بهپا داشتیم و پارچههای تولید داخلی را دوخته و بهتن میکردیم، وقتی به خانهمان میرسیدیم در گرمای تابستان از یخچال ارج آب خنک بیرون میآوردیم و نفسی تازه میکردیم. اگر جزو شهروندانی بودیم که دستمان بهدهانمان میرسید در اطرافمان کسانی را میدیدیم که در این مراکز صنعتی و بنگاههای بزرگ، مشغول به کار بودند. اگر هم کمی وضعمان بهتر بود از مدیران و مهندسان شرکتهای ایرانی اطراف خود داشتیم. آن موقع بود که احساس میکردیم در ایران زندگی میکنیم.
اما در چند سال اخیر اوضاع تغییر کرده است. همه آن کسانی که دستشان به دهانشان میرسد و حتی آنهایی هم که نمیرسد وقتی در خیابانها قدم میزنند بیشتر احساس میکنند در کوچههای پکن پایتخت چین قدم میزنند تا در یکی از شهرهای ایران؛ چرا که از سر تا پایشان چینی شده است؛ چادر، مانتو، پیراهن و کفش و... . وقتی هم وارد منزل میشوند از تلویزیون گرفته تا یخچال و لامپ بالای سرشان چینی شده است. حتی تا دیروز تسبیح، سوغات شهرهای مذهبی بود، اما امروز دیگر تحفه پکن شده است. چینیشدن بازار، نمایندگان مجلس را نیز نگران کرده است. علیاصغر یوسفنژاد، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم گفته است: متاسفانه واردات کالا در گذشته به عنوان یک استراتژی و افتخار برای برخی دستگاههای اجرایی محسوب میشده است. وی معتقد است واردات باید بهعنوان کمک و پشتیبان تولید و صادرات تولید محور باشد.
● سالهای خاموششدن تولید ملی
به نظر کارشناسان، مجموعه شرایطی از جمله متغیر بودن نرخ ارز، رونق روزافزون واسطهگری و بیثباتی قیمتها موجب شد تولیدکنندگان داخلی بازار رقابت را برخود تنگ ببینند. در طول این مدت بسیاری از برندهای ایرانی و تولیدکنندگان مهم ایرانی به حاشیه رانده شدند، حتی آن دسته از تولیدکنندگانی که نهتنها بازارهای ایران را در اختیار داشتند، بلکه برخی از آنها فرصت داشتند در بازارهای منطقه و جهانی نیز تولیدات خود را عرضه کنند. از جمله این برندها ـ که شاید نسل نوجوان امروز کمتر به یاد داشته باشدـ نوشتافزارهای بیک، لوازم منزل ارج و کفش ملی و بلا و... بود که در سالهای نهچندان دور بخشی از زندگی روزمره مردم محسوب میشدند. برخی از این صنایع به دلیل از میان رفتن بازدهی و ناتوانی در ترمیم خودشان کمکم فرسوده شدند و نتوانستند تکنولوژیهای خودشان را اصلاح و روزآمد کنند و به همین دلیل مورد انتخاب مصرفکنندگان قرار نمیگرفتند و کمکم تولیدکنندگان آن از گردونه رقابت حذف میشدند. بنابراین بنگاهها در یک بازی دو سر باخت قرار گرفتند. از یک طرف به دلیل از دست دادن بازار، سود بنگاهشان کاهش پیدا میکرد و از طرف دیگر به دلیل کاهش درآمدزایی در اصلاح و ترمیم تکنولوژیهای خودشان از رقابت در بازار ناتوان شدند. در طول این سالها تنها تولید ملی خاموش نمیشد، بلکه مدیرانی، چراغ اتاق مدیریت خودشان را خاموش میکردند که سالها هوش و تجربه مدیریتی را در میزکارشان جا میگذاشتند و با همه آنها خداحافظی میکردند. مدیرانی که سالها و در شرایطی دشوار این مراکز صنعتی بزرگ را مدیریت و توانمندی خودشان را اثبات کرده بودند. تجربههایی که تولید را در قالب ملی و با شاخصها و موانع ملی آن به موفقیت رسانده بودند.
خاموشیهای اینچنینی، پیامدهای طولانی مدتی هم دارد. خباز، نماینده سابق مجلس درباره تاثیر افزایش تولید ملی در کاهش نرخ بیکاری میگوید: یکی از معضلات کشور بیکاری است، جای این سوال مطرح است که اشتغالزایی چگونه تحقق می یابد و پاسخ این است که این امر در صورت افزایش تولید ملی محقق میشود و اگر تولید ملی افزایش یابد، مشکل بیکاری حل و تورم مهار میشود. به عنوان مثال در نظر داشته باشید در حال حاضر کارخانهای دارید که با پول ملت ایجادشده، اما به تعطیلی کشیده شده است، چرا؟ زیرا سرمایه در گردش ندارد یا تولید بالا بوده، اما بازار فروش در اختیار ندارد، در نتیجه دولت باید برای این قبیل موضوعات فکری کند.
● حمایتهای خاص از تولید ملی
اما در طول این سالها، مصرفکنندگان نیز گلایهمند شدند. مصرفکنندگان عمدتا از قیمت بالا و کیفیت نامطلوب گلایه داشتند.
این نارضایتی در بخشهایی چون خودروسازی تا حدی نمود پیدا کرده است ، صنایعی که به دلیل حمایت از تولید ملی ، برای واردات محدودیت هایی وضع شده اما محصولات تولید شده از نظر کیفیت و قیمت نسبت به نمونه های خارجی فاصله نسبتا زیادی داشته اند.
این فضای غیر رقابتی عملا حق انتخاب را از مشتریان میگرفت. شاید از نظری این گفته درست باشدکه خودروسازی ما تجربه کافی برای رقابت با خارجیها را ندارد و به همین دلیل باید سیاستهای کنترلی درباره ورود خودروها به ایران اعمال شود تا فرصتی برای رشد این صنعت بهوجود آید. اما به نظر میرسد تحقق رشد و تولید ملی باید با رضایت مصرفکنندگان همراه باشد تا عزم و میلی عمومی برای مصرف کالاهای داخلی به وجود آید. دست دولت در مدیریت و ترغیب مردم برای مصرف کالاهای داخلی بسته نیست. به گفته غفار اسماعیلی، از نمایندگان مجلس هشتم دولت میتواند با کمک امتیاز سوخت و انرژی در ایران قیمت تمام شده کالاها را کاهش دهد. وی که از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس است، اعتقاد دارد: در صورتی که دولت افزایش هزینههای انرژی در واحدهای تولیدی را جبران کرده و خسارات آنها را که از سال گذشته و فاز نخست هدفمندی یارانهها تاکنون باقیمانده پرداخت نماید، میتوان به ادامه تولید ملی امیدوار بود. در غیر اینصورت تولید با چالش مواجه شده که با شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی منافات دارد. در کنار مزیت انرژی برای ایران که مورد نظر این نماینده مجلس بوده است، میتوان با سیاستهای تشویقی و آموزشهای مشتری محور، موجب افزایش رضایتمندی مشتریها از کالاهای داخلی شوند.
● سیاستهای تشویقی
اما پس از مدتی، تبعات افول واحدهای تولیدی داخلی و قبضه شدن بازار توسط محصولات خارجی آشکار شد. دولت تصمیم گرفت رویه خود را تغییر دهد و به تشویق تولیدکنندگان برتر داخلی دست بزند. به همین دلیل برگزاری جشنوارههای انتخاب برند برتر را در دستور کار خود قرار داد. جشنواره معرفی برندهای برتر رویکردی بود تا در آن هر ساله فهرست صد شرکت بزرگ برتر معرفی شوند. در فهرست صد شرکت برتر ایران، نگاه کلان ملی در شکلگیری آن مورد نظر سازمان مدیریت صنعتی بوده است؛ چرا که رونق و رکود بزرگترین شرکتهای ایران به دلیل وجود ارتباطات گسترده پسین و پیشین بسرعت در تمامی سطوح اقتصاد کشور آثار خود را بروز خواهد داد. سازمان مدیریت صنعتی با تهیه این فهرست تلاش میکند تصویری سالانه و متکی به آمارهای کمی قابل اعتماد از چگونگی تغییرات در آرایش بنگاههای بزرگ کشور و صنایع و فعالیتهای اقتصادی مختلف در کنار یکدیگر ارائه دهد. بنگاههایی که امروز اسامی آنها در بین ۲۰برند برتر ایران شناخته میشوند، بیشتر بنگاههایی هستند که نام آنها برای همه ما آشنا هستند و این آشنایی برآمده از چند سال حضور مستمر در زندگی ماست و این سابقه و کسب تجربه را باید ارزشمند و آن را بخشی از راه تحقق هدف افزایش تولید ملی دانست.
در سالهای اخیر، تولید ایران مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده است؛ روزهایی که قیمت متغیر نفت و دلار تغییرات بسیار ی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.نباید فراموش کرد که اعتماد عمومی مردم به کالای داخلی از مهمترین عوامل عادت به مصرف کالاهای تولید داخلی است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست