جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
زیبایی و عظمت درون بهشت
در این مقاله با سیر در آیات قرآن به تماشای نعمتهای سرشار از زیبایی و عظمت درون بهشت مینشینیم و به ترتیب به بحث و بررسی درباره بهرهمندی هریك از آنها میپردازیم.
● جایگاه بهشتیان در بهشت
بهشتیان در محیطی مملو از صلح و صفا و عشق و محبت بر تختهای بلندی كه كاملاً به اطراف اشراف دارد: فیها سرر مرفوعه (غاشیه، آیه ۱۳) و بر روی آنها فرشهای گرانبهایی گستردهاند: و زرابیّ مبثوثه (غاشیه، آیه ۱۶) و بالشهایی بهترتیب و منظم بر آنها چیده شده است: و نمارق مصفوفه (غاشیه، آیه ۱۵) روبهروی یكدیگر تكیه زدهاند: متكئین علیها متقابلین (واقعه، آیه ۱۶) و به تماشای نعمتهای عظیم الهی مشغولاند: علیالأرئك ینظرون (مطففین، آیه ۲۳) سریر تختی است كه سرور و شادی در استفاده از آن موردنظر است و بلند بودن این تخت هم اشاره به جایگاه بلند بهشتیان دارد یعنی وقتی بر روی آن تكیه میزنند مجموع زیباییهای اطراف، زیرنظر آنهاست و نیز اشارهای است به پایگاه رفیع و مقام و مرتبه والای آنان و روبهرو نشستن آنان نیز كنایه از نهایت انس و حسن معاشرت و صفای باطن ایشان دارد.
● خدمتگزاران بهشتی
نوجوانانی همچون مرواریدهایی در صدف گرداگرد بهشتیان گردش میكنند و هرلحظه آماده خدمتگزاری هستند: ویطوف علیهم غلمان لهم كأنّهم لوءلوء مكنون (طور، آیه ۲۴). غلمان نیز مانند حور از مخلوقات بهشتی است كه خداوند برای خدمتگزاری به بهشتیان خلق كرده است و از شدت زیبایی و صفا مانند مرواریدی است كه در صدف جای دارد زیرا تا زمانیكه مراورید در صدف است و هنوز در معرض آلودگی هوا و دستها قرار نگرفته، كاملاً شفاف و درخشنده است. طراوفت و نشاط و زیبایی این نوجوانان چنان چشمگیر است كه در مجالسی كه ایشان خدمت میكنند گویی مروارید نثار كردهاند: ویطوف علیهم ولدان مخلدون اذا رأیتهم حسبتهم لوءلوءاً منثوراً (دهر، آیه ۱۹).
● ظروف بهشتی
در گرداگرد بهشتیان ظرفها و قدحهای بلورینی از نقره میگردانند یطاف علیهم بآنیهٔ من فضّهٔ و اكواب كانت قواریراً (دهر، آیه ۱۵). نكته جالب اینكه ظروف بلورین بهشتی از نقره ساخته شده است یعنی هم شفافیت و صفای بلور را دارد و هم درخشندگی و زیبایی نقره را.
آیه مباركه سوره زخرف نیز اشاره به كاسهها و كوزههای زرین و طلایی دارد: یطاف علیهم بصحاف من ذهب و اكواب و فیها ما تشتهیه الأنفس و تلذالاعین و انتم فیها خالدون (زخرف، آیه ۷۱) و در ادامه آیه، خدای سبحان تمام نعمتهای بهشتی را در عبارتی كوتاه جمع میكند بهگونهای كه اگر تمام خلایق بخواهند انواع نعمتهای بهشتی را توصیف كنند نمیتوانند وصفی پیدا كنند كه این عبارت شامل آن نباشد چون میفرماید آنچه دل میخواهد و چشم از آن لذت میبرد در بهشت وجود دارد و چون ارزش واقعی نعمت به همیشگی بودن آن است در فراز آخر آیه میفرماید: «شما جاودانه در آنجا خواهید ماند».
● لباسها و زیورهای بهشتی
بهشتیان با دستبندهایی از طلا و مروارید زینت میشوند و به آنها لباسهایی از حریر سبز میپوشانند جنّات عدن تجری من تحتهم الانهار یحلّون فیها من اساور من ذهب و یلبسون ثیاباً خضراً من سندس و استبرق (كهف، آیه ۳۱). هر آیهای از آیات قرآن كریم كه در آن سخن از زینتآلات و لباس بهشتیان آمده اشاره دارد به اینكه زینتهای بهشتیان از طلا و نقره و مروارید و لباسهای آنان از حریر نازك و ضخیم و به رنگ سبز است. انتخاب رنگ سبز بدان جهت است كه رنگ سبز مانند برگ درختان بسیار نشاطآور و آرامبخش است: عالیهم ثیاب سندس خضر و استبرق و حلوا اساور من فضّهٔ (دهر، آیه ۲۱). توضیح اینكه: پوشیدن لباس در بهشت به جهت زیبایی و تنوع است نه سرما و گرما.
● مشروبات بهشتی
گرداگرد بهشتیان قدحهایی از شراب طهور را میگردانند، شرابی كه سفید و درخشنده و لذّتبخش است و موجب فساد و تباهی عقل نمیشود: یطاف علیهم بكأس من معین بیضاء لذّهٔ للشاربین لافیها غول ولاهم عنها ینزفون (صافات، آیات ۴۵و۴۶و۴۷): فیها انهار من ماء غیر اءسن و اءنهار من لبن لم یتغیر طعمه و أنهار من خمر لذهٔ للشاربین و أنهار من عسل مصفّی (محمد، آیه ۱۵). نهرهایی از آب گواراست كه هیچوقت بدبو نخواهد شد و نهرهایی از شیر است كه هیچوقت طعم آنها تغییر نخواهد كرد زیرا بهشت جای فساد و تباهی نیست و نهرهایی است از عسل خالص و پاكیزه و همچنین نهرهایی از شراب طهور كه بسیار لذتبخش است و ناگفته پیداست كه شراب بهشتی هیچگونه ارتباطی با شراب آلوده دنیا ندارد. شراب بهشتی شرابی نیست كه بهصورت تدریجی و مخفیانه در وجود انسان نفوذ و سلسله اعصاب را مختلف كند و عقل و هوش را از بین ببرد بلكه شرابی است پاك و پاككننده و خالی از رنگهای شیطانی، سفید و شفّاف كه برای نوشندگانش بسیار لذتبخش است.
در آیه مباركه سوره طور منازعه اهل بهشت در نوشیدن شراب مطرح میشود: یتنازعون فیها كأساً لا لغو فیها ولا تأثیم (طور، آیه ۲۳). «جامهای لبریز از شراب از یكدیگر میگیرند، شرابی كه نه مستی و آلودگی در آن است و نه گناه». یتنازعون میتواند اشاره به این باشد كه بهشتیان بهعنوان شوخی و مزاح و افزایش سرور و انبساط، جامهای پر از شراب را از دست یكدیگر میكشند و مینوشند.
نكته جالب دیگری كه در سوره مباركه دهر آمده، ذكر سه نوع شراب است: شراب كافوری، شراب زنجبیلی و شراب طهور: ان الابرار یشربون من كأس كان مزاجها كافوراً (دهر، آیه۵). آیه مذكور تأكید یا قرینهای بر اینكه ابرار، شراب كافوری را در بهشت مینوشند ندارد بلكه میفرماید: نیكوكاران شرابی آرامبخش مینوشند كه نشاندهنده این است كه ابرار در همین دنیا نیز از چنین شرابی مینوشند و از این مطلب كاملاً مشهود است كه نیكوكاران دل به خدا بسته از آرامش خاصی برخوردارند.
نوع دیگری از شراب كه به بهشتیان مینوشانند شراب زنجبیلی است: ویسقون فیها كاساً كان مزاجها زنجبیلاً (دهر، آیه ۱۷). شراب زنجبیلی شراب تندی است كه عشقآفرین است و حركت بهسوی محبوب را سرعت میبخشد. آیات اشاره دارند به اینكه شراب كافوری را خود مینوشند ولی شراب زنجبیلی را به آنها مینوشانند.
شراب سومی كه ساقی آن خود خداوند است شراب طهوری است: وسقاهم ربّهم شراباً طهوراً (دهر، آیه ۲۱). طهور به معنای چیزی است كه هم پاك است و هم پاككننده، بنابراین شراب طهور جسم و روح را پاك نموده و چنان نورانیت و نشاطی میبخشد كه قابل توصیف نیست.
این شراب پردههای غفلت را میدرد و حجابها را از بین میبرد و انسان را شایسته حضور دائم در جوار قرب الهی میكند. شراب طهور با دست ساقی الست داده میشود و انسان را از ماسویاللّه خالی كرده، غرق در جمال و جلال الهی میكند.
گویی همانگونه كه دنیا مزرعه آخرت و زمینهساز نعمتهای اخروی است نوشیدن و نوشاندن این سه نوع شراب هم از دار دنیا آغاز شده و حالات مختلف سالك را در سیر و سلوك نشان میدهد و ظهور تامّ آن در دار آخرت است زیرا یك گروه از سالكان وقتی تحتتأثیر جاذبههای الهی قرار میگیرند چنان تند حركت میكنند كه حتی نیمنگاهی هم به پشتسر خود نمیاندازند. این رهروان را باید با شراب كافوری آرام كرد. گروه دوم در سیر به سوی حق، حركتی آهسته دارند گویی نمیدانند كه راهی طولانی در پیش دارند به همین جهت به كام آنها شرابی زنجبیلی میریزند كه تند و عشقانگیز است و حركت را تسریع میكند و در كام هر دو گروه بعد از سلوك راه حق شراب طهور میریزند كه تعلقات را میسوزاند و سالك را به مرحلهای از قرب میبرد كه جایی برای غیرحق باقی نمیماند.
در آیهای دیگر سخن از میصافی سربستهای از چشمه تسنیم است كه مقربان درگاه الهی از آن مینوشند. این شراب، شرابی است ناب و بیغش كه در ظرفهای سربسته و مهر شده قرار دارد و مهر آن از مُشك است و مشتاقان چنین شرابی در ربودن آن به رقابت میپردازند: یسقون من رحیق مختوم. ختامه مسك و فی ذلك فلیتنافس المتنافسون و مزاجه من تسنیم. عیناً یشرب بها المقربون (مطففین، آیات ۲۵ و ۲۶، ۲۷ و ۲۸) تنافس به معنای تمنّی و تلاش و رقابت دو انسان برای در اختیارگرفتن یك شیء نفیس است و در آیه فوق به معنای مسابقه است و بشر را ترغیب میكند تا به سوی آن نعمتی كه با عبارت رحیق مختوم توصیفش كرده است بشتابد. شرابهای بهشتی از سرچشمههای گوناگون بهصورتهای مختلف جریان دارند. بعضی نهرهایی جاری هستند، بعضی از زمین فوران میكنند، بعضی مانند آبشار از بالا فرومیریزند كه این همان شراب تسنیم است كه هیچیك از نوشیدنیهای بهشتی به پای آن نمیرسد.
● خوردنیهای بهشتی
سفره عظیم خوردنیهای الهی در بهشت بیش از گوشت تأكید بر میوه دارد كه اشارهای است به برتری میوه بر گوشت و هشداری است برای انتخاب غذا در دار دنیا: و أمددناهم بفاكههٔ و لهم ممّا یشتهون (طور، آیه ۲۲). كلمه امددنا افزایشی مداوم را نشان میدهد و این معنا را میرساند كه میوهها و غذاهای بهشتی آنچنان نیست كه با خوردن، كمبودی در آنها حاصل شود یا در فصل خاصّی وجود داشته باشد بلكه همیشگی و مستمر است: لكم فیها فاكهه كثیره منها تأكلون (زخرف، آیه ۷۳). كلمه منها اشاره دارد به اینكه وفور نعمت بهگونهای است كه بهشتیان هرچه از خوردنیهای بهشت مصرف كنند جزئی از آنها را میتوانند تناول كنند.
در آیه كوتاه دیگری در سوره رحمن سخن از شاخههای درختان دو بهشت است و اینكه بر هر شاخهای از هر درخت، نوعی از میوه وجود دارد و این شاخهها هیچوقت پیر و فرسوده نشده و از طراوت و زیبایی آنها كاسته نمیشود: ذواتا أفنان (رحمان، آیه ۴۸). كوتاه و مبهمبودن آیه به شنونده تفهیم میكند كه هرگونه توصیفی از این نعمتها محدودكردن آنهاست.
در آیه دیگری سخن از درختی سبز و خوشرنگ و خوشبو میرود كه میوهای شیرین و خوشطعم شبیه موز دارد. این درخت بهگونهای است كه ساقه و شاخههایش از میوه پوشیده شده است: وطلح منضود (واقعه، آیه ۲۸).
در قسمت دیگری از این كتاب عظیم از باغهای انبوه و انواع انگورها نام میبرد: حدائق و اعناباً (نبأ، آیه ۳۲). ذكر این میوه به جهت فوائد بسیاری است كه در آن وجود دارد. در مجموع، آیات بر این نكته تأكید دارند كه میوههای بهشتی كاملاً در دسترس بهشتیان قرار دارد و چیدن آنها نیاز به هیچ رنج و زحمتی ندارد: قطوفها دانیه (حاقّه، آیه ۲۲). دیگر اینكه این میوهها محدود به فصل خاصی نبوده و در استفاده از آنها هیچ مانعی وجود ندارد: وفاكههٔ كثیره. لا مقطوعه ولاممنوعه (واقعه، آیات ۳۲و ۳۳).
قرآن كریم در ارتباط با غذاهای بهشتی تنها در سوره مباركه طور كه قبلاً ذكر شد اشاره به گوشت نموده و در آیه دیگری نیز گوشت پرندگان را مطرح میكند كه رستگاران بهشتی از هر نوع گوشت پرنده كه اشتها دارند برایشان آماده است: ولحم طیر ممّایشتهون (واقعه، آیه ۲۱).
● همسران بهشتی
یكی دیگر از نعمتهای عظیم بهشت، وجود همسرانی پاك و پاكیزه است: قل أونبئكم بخیرٍ من ذلكم الّذین اتّقوا عند ربّهم جنّات تجری من تحتها الأنهار خالدین فیها و ازواج مطّهره و رضوان منالله والله بصیر بالعباد (آل عمران، آیه ۱۵). در واقع قرآن كریم در این آیه مباركه به افراد با ایمان اعلام میكند كه اگر از لذّات نامشروع و هوسهای سركش و آمیخته با گناه اجتناب كنند مفهوم آن، محرومیت از لذّات نخواهد بود زیرا علاوهبر اینكه میتوانند از لذات مشروع در دار دنیا بهره ببرند از لذات جهان دیگر نیز كه در سطح بسیار عالی قرار دارد نیز بهرهمند خواهند شد و همسرانی پاك و پاكیزه در انتظار آنهاست. آیات در توصیف این زنان از جمال ظاهری و معنوی آنها بحث و گفتوگو میكند از جمله اینكه زیبارویان بهشتی خلقی نیكو و صورتی بسیار زیبا دارند: فیهنّ خیرات حسان (رحمان، آیه ۷۰) كه اشارهای است به كمال زیبایی و جمع بین حسن سیرت و حسن صورت در آنان؛ زیرا این زنان چشمانی درشت و سیاه و شفّاف دارند و در زیبایی و لطافت همچون مروارید در صدفاند: حور عین، كأمثال اللوءلوء المكنون (واقعه، آیات ۲۲ و ۲۳) كه این خود علاوه بر لطافت و زیبایی نشاندهنده دستنخوردگی آنان است زیرا مروارید تا زمانی كه در صدف است تلألوء و درخشندگی خاصی دارد.
آیه دیگری عفّت وحیای این حوریان را مطرح میكند كه دست هیچ جنّ و انسی به آنان نرسیده و بهدنبال این جمال معنوی جمال ظاهری آنان را اینگونه توصیف میكند كه آنان در صفای رنگ و درخشندگی مانند یاقوت و مرجاناند كه اشارهای است به زیبایی فوقالعاده آنان: لم یطمثهنّ انس ولاجانّ، كأنهنّ الیاقوت والمرجان (رحمان، آیات ۵۶ و ۵۸). این زیبارویان به همسرانشان عشق میورزند و خوشزبان و فصیح هستند و با همسران خود هم سنّ و سالاند عرباً أتراباً (واقعه، آیه ۳۷). آیه به محبّت و عشق بین آنها با همسرانشان و همچنین تفاهمی كه با هم دارند اشاره دارد.
آیه دیگری مطرح میكند كه این سیاهچشمان زیبارو نگاه خود را از دیگران بریده و با ناز و كرشمهای خاصّ فقط چشم به همسران خود دوختهاند: وعندهم قاصرات الطّرف عین (صافات، آیه ۴۸). درمجموع اینكه این آیات، تصویری از زنان در بهشت ارائه میدهد كه قابلتصوّر نیست.
و حقیقت مطلب اینكه توصیف نعمتهای گرانقدر و بینظیر بهشتی با هیچ زبان و قلمی ممكن نیست و هیچكس نمیداند كه به پاداش نیكو كاریهایش چه نعمتها و لذتهای بینهایتی در انتظار او خواهد بود.
ایان باربور
ترجمهی: پیروز فطورچی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت نیکا شاکرمی چین رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران هواشناسی تهران یسنا سیل هلال احمر روز معلم پلیس قوه قضاییه معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا حقوق بازنشستگان طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو سایپا تورم
مهران غفوریان موسیقی عمو پورنگ تلویزیون سریال مهران مدیری عفاف و حجاب تبلیغات سینمای ایران مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل اینستاگرام گوگل عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب دیابت