چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
بودن و ساختن
«نُت ویتال»(۱) در سال ۱۹۴۸ در یكی از شهرهای(۲) سوئیس به دنیا آمد. بیست سال بعد برای تحصیل در رشته هنر به پاریس رفت و در آنجا مجسمهسازی خواند.(۳) بعد از اتمام تحصیل ویتال شروع به سفر به كشورهای مدیترانهای، كانادا و آمریكا كرد. پس از بازگشت از سفر، به «رُم» جایی كه قبلاً مدت كوتاهی با دوستانش به آنجا سفر كرده بود، رفت.
در طول اقامتش در رم اشخاصی مانند «رابرت ویلسون»(۴) را ملاقات كرد. سپس سال ۱۹۷۴ به نیویورك رفت و با ویلیام دكونینگ(۵) آشنا شد. نزدیك به ۱۵ سال طول كشید تا به آنچه از مجسمهسازی میخواست، دست یابد. در سال ۱۹۸۰ در پاریس برای اولین بار شروع به كار با گچ كرد و سه سال بعد سال ۱۹۸۳ اولین مجسمه برنز خود را ساخت. بیشتر مجسمههای او نشانگر نمایش منسوخ ارتباط بین بشر و طبیعت است.
مجسمههای اولیه ویتال را میتوان مجسمههای ماقبل تاریخ مدرن نامید. یكی از آثار او نمایش مجسمههای برنز به صورت لمیده در فضولات حیوانات بود؛ فضولاتی كه در قدیم برای سوخت به كار میرفت. این ایده برای تأسیس بیمارستانی در نپال برای قربانیان سوختگی به وجود آمد؛ چرا كه در نپال آشپزی روی آتشِ باز در منازل صورت میگیرد و قربانیان زیادی به دنبال دارد. البته پیش از این ویتال تلاشی بیهوده برای ساختن مجسمه بچه دوساله نپالی كه در روی بدنش سوختگیهای فراوان داشت، كرد. به هر روی این تلاشها و مشاهده اتحاد بین هنر و بشر در آثار او موجب شد تا كارهای اوینام Agadez ProJect نامیده شود.
تجربههای شخصی همیشه در كارهای ویتال نمایان است. سوژههای كاری او به علت زاده شدن در یك مكان سرد و خلوت در سوییس همواره اثری از این موضوع دارد. بیشتر كارهای او عمودی و بلند هستند كه نمایانگر كوههای بلندی است كه در اطراف محل زندگی او بوده است. جایی كه مردم همیشه به كوه، برای طلوع و غروب آفتاب و یا برای ریزش اولین برف چشم دوخته بودند. در نیویورك بود كه او متوجه این شخصیت در آثار خود شد.
در این خصوص میگوید: «اگر من در هلند یا در كشورهای میانه غربی اروپا زندگی كرده بودم، مطمئناً مجسمههایم هم به صورت دیگری بود» البته نمیتوان تنها به این دلیل آثار او را مثلاً با آثار «جیاكومتی» كه فیگورهای كشیدهای دارد و در منطقه كوهستانی نیز زندگی كرده، مقایسه كرد. با این همه بیشتر آثار ویتال در اطراف سال ۱۹۸۰ به طور بلند و عمودی هستند. مجسمههای خانههای او از این جمله آثار هستند. این خانهها به اشكال مختلف نمایانگر این است كه آنها فقط برای مسكن گزیدن و زندگی كردن نیستند و میتوانند به معنی غلبه بر سختیها هم باشند.
پینوشت:
۱- Not Vital
۲- شهری بهنام Graudunden
۳- در دانشكدهای بهنام Center universitaire experimental de vincennes
۴- Robert Wilson
۵- Willem de Kooning
نویسنده : michael- stoeBer
مترجم : ژیلا مبصر
منبع: Sculpture Feb ۲۰۰۶
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست