پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
تمایل به مارکپوشی ناشی از فشارهای اقتصادی است!
تمایل مردم برای استفاده از کالاهای مارکدار به آسیبها و فشارهای اقتصادی مرتبط است. زمانی که فشارهای اقتصادی در جامعه شدت میگیرد و فقر، بیکاری و تورم وجود دارد و علاوه بر آن ،تفریحی نیز تعریف نشده تا مردم خودشان را تخلیه کنند، یکی از راهها برای آنکه افراد فشارهای روزمرهشان را کم کنند و شاد شوند، روی آوردن به تخلیه ظاهری از طریق پوشیدن لباسهای مارکدار یا استفاده از سایر کالاهای برند است.
در حقیقت این کار نوعی سرگرمی محسوب میشود تا افراد از طریق آن خودنمایی و احساس شادی کنند. برخی از افراد نیز به دلیل تمکن مالی این توانایی را دارند که تمام کالاهای ضروریشان را از نوع مارکدار خریداری کنند، اما همین افراد نیز که ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه بیشتر نیستند و قشر مرفه جامعه را تشکیل میدهند، به دلیل آنکه تفریح مناسبی ندارند برای خودنمایی مدام ماشین و لباسهای گرانقیمت برند میخرند. شاید بتوان گفت رویآوردن به کالاهای برند برای اینکه مشکلات را مخفی کنیم یا سرگرم شویم، برای مدتی بتواند فرد را آرام کند ولی راهحل دائمی نیست و باید آسیبهای اجتماعی را شناسایی و آنها را برطرف کنیم. درواقع اگر نتوانیم ریشه رفتارهای مردم را بررسی و علل آن را برطرف کنیم، آسیبهای اجتماعی روزبهروز بیشتر در جامعه نمایان میشوند. گاهی اوقات چنین رفتارهایی را به فقر فرهنگی نسبت میدهند ولی چنین دیدگاهی به نظر من درست نیست چون در تمام کشورهای پیشرفته دنیا نیز زمانی که فشارها و مشکلات اقتصادی مردم زیاد میشود، آنها برای آنکه مشکلاتشان را مخفی کنند، راهی برای سرگرمی یا کاستن از فشارهایشان پیدا میکنند تا بتوانند خود را در جامعه مطرح کنند؛ درست مثل کسی که در حالت عصبی میخندد ولی خندهاش از روی خوشحالی نیست و ممکن است به جایی برسد که طغیان کند بنابراین هر نوع رفتاری که در جامعه نمایان میشود باید توسط مسوولان مورد توجه قرار گیرد، چون معلولی از علتهاست که اگر از آنها غافل شویم، آسیبهای اجتماعی شدیدتری به وقوع میپیوندد.
دکتر مصطفی اقلیما
آسیبشناس اجتماعی/ رییس انجمن علمی مددکاری ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
تهران فضای مجازی هواشناسی شهرداری تهران سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار دلار قیمت طلا سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم حقوق بازنشستگان
مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس تئاتر فیلم
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین چین روسیه حماس نوار غزه ترکیه عربستان اوکراین نتانیاهو
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینستاگرام همراه اول شبکه های اجتماعی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه