یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

۷ نکته برای مدیریت یک تیم موفق


۷ نکته برای مدیریت یک تیم موفق

از آنجا که سازمان‌ها حوزه خود را بین جمعیت‌های مختلف گسترده‌اند، مدیریت اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.
مدیران امروزی با اعضای گروه مختلفی روبه‌رو هستند که ممکن است متعلق به …

از آنجا که سازمان‌ها حوزه خود را بین جمعیت‌های مختلف گسترده‌اند، مدیریت اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

مدیران امروزی با اعضای گروه مختلفی روبه‌رو هستند که ممکن است متعلق به محل‌ها و فرهنگ‌های مختلفی باشند و سوابق و گذشته‌های متفاوتی داشته باشند. راهکارهای این مقاله به مدیران کمک می‌کند تا راه‌های ساختن و جمع‌وجور کردن یک تیم گروهی را بیاموزند.

از بهترین افراد استفاده کنید

فاصله بهره‌وری بین کارمندان عالی و متوسط باید مدنظر قرار گیرد. اگر برای انجام پروژه‌ای که در دست دارید فرجه کمی دارید و کیفیت کار نیز برایتان مهم است، حتماً بهترین‌ها را در تیم جمع کنید.

کارها را برحسب مهارت و ‌انگیزه تخصیص دهید

مدیران هیچگاه کارمندان را تشویق نکرده و به آنها ‌انگیزه نمی‌دهند: این خود افراد هستند که باید در خود‌انگیزه ایجاد کنند. اگر کارها را برحسب‌انگیزه هر فرد به او واگذار کنید، مطمئن باشید که به خوبی انجام خواهد شد.

تعادل ایجاد کنید

اکثر پروژه‌ها نیازمند آمیزه‌ای از فعالیت‌هاست، تیم گروهی باید مجموعه‌ای متوازن و متعادل از مهارت‌ها دارا باشد، به خصوص اگر اکثر اعضا در رشته خود متخصص باشند. مدیران باید توجه داشته باشند که علاوه بر متعادل‌کردن مهارت‌ها، باید شخصیت‌های افراد دخیل در کار را نیز متعادل کنند تا اختلافی بین اعضای گروه پیش نیاید.

ترکیب تیم را کنترل کنید

پیش‌بینی اینکه ترکیب تیم انتخاب شده صحیح است و موفق خواهد بود یا خیر بسیار مشکل است از این‌رو مدیر باید به طور مداوم بر تیم نظارت داشته باشد.

اگر به کسی که به خوبی با ترکیب تیمی تطابق ندارد اجازه داده شود که در تیم باقی بماند، عملکرد تیم دچار مشکل خواهد شد.

امتیاز بدهید، سرزنش نکنید

زیاد به دنبال مقصرها نباشید. انگشت‌گذاشتن روی یک نفر در تیم، انعکاس منفی بر تیم خواهد داشت و به قیمت اتلاف زمان و کیفیت کار تمام خواهد شد.

هر موفقیت کوچک داخل تیم را جشن بگیرید و اعضای تیم را تشویق کنید.

با اعضای تیم مهربان باشید

تمرکزتان باید بر انجام کار باشد. به همه اعضای تیم فرصت دهید تا توانایی‌ها و استعدادهایشان را نشان دهند. آنها را به همکاری ترغیب کنید، چون همانطور که می‌دانید دستاوردهای تک نفره اگر باعث موفقیت تیم نشود، به هیچ دردی نمی‌خورد.

عملکردهای تیم را مداوماً مرور کنید

هنگام مواجهه تیم با فراز و نشیب‌ها و تغییرات، وظیفه مدیر این است که هدف اصلی را به یاد اعضای بیاورد و به آنها کمک کند تا با استفاده از تجربیاتی که حین این تغییرات به دست آورده‌اند، تیم را به سمت موفقیت همراهی کنند.

یک تیم موفق

ساختن و جمع‌وجور کردن یک گروه خوب مساله‌ای چالش‌انگیز است که نیازمند برنامه‌ریزی هوشیارانه و دقیق است.

سه درس اصلی این است: با اعضا صادق باشید، به آنها فرصت عمل دهید و آنها را تشویق کنید. اولی به آنها هدف می‌دهد، دومی به آنها توانایی عمل می‌دهد و آخری باعث می‌شود که حتی روزهای تعطیل هم سر کار حاضر باشند



همچنین مشاهده کنید