پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
طعام معنوی پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم)
![طعام معنوی پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم)](/web/imgs/16/96/97wab1.jpeg)
خدای سبحان دربارهی شرط استفادهی از تغذیه علمی و معنوی آن حضرت میفرماید: در حضور پیامبر، با یكدیگر مؤانسه نكرده، سخنی را كه در آن اثری از حكمت و معرفت نیست ترك كنید. مجلس پیغمبر، مجلس علم و حكمت است، نه محفل اُنس و سرگرمی: "ولا مستأنسین لحدیث". اینجا باید سمیع و بصیر بود، نه اینكه اوقات خود را به گفت و شنود دربارهی مسائل دنیا و مؤانسههای صوری بگذرانید. آیا بدینجا(مدینه) آمدهاید تا حرف رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) را بشنوید یا حرف خود را بزنید؟ اگر برای فراگیری معارف و نیل به كمالات آمدهاید پس سخنی كه پیغمبر را میرنجاند بر زبان نیاورید: "ولا مستأنسین لحدیث إنّ ذلكم كان یؤذی النبیّ فیستحیی منكم"۱.
اگر شب، درهای حرم مطهر رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) را بستند، راه زیارت بسته نیست و میتوان باریافت. پشت دیوار حرم نیز میتوان زیارت جامعه را زمزمه كرد. اگر در و دیوار و مانند آن، حاجب و مانع باشد زائر نمیگفت: من شهادت میدهم كه تو مقام مرا میبینی و سلام و كلامم را میشنوی و جواب میدهی: "اللّهم إنّی... وأعلم أن رسولك وخلفائك(علیهم السلام) أحیاء عندك یرزقون، یرون مقامی ویسمعون كلامی ویردّون سلامی..."۲. بدخوری و پرخوری، استیناس و مؤانسه، مجلس انس داشتن در مسافرخانهها، پرسهزدن در كوی و برزن و مانند اینها مانع احساس لذت مناجات و زیارت در مدینه است.
خلاصه اینكه، كسانی كه پیغمبر را میرنجانند از رحمت خاصّ بهدورند. سادهترین كاری كه میتوان با انجام آن از موجب آزار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) جلوگیری كرد، این است كه زائر مواظب خوراك و گفتارش باشد؛ زیرا همانگونه كه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(صلوات الله وسلامه علیه) فرمود: "پرخوری" با "هوشمندی"، و "تبعیت از شهوت نفسانی" با "حكیم بودن"، و "مصمم بودن" با "سورچرانی" سازگار نیست: "لا تجتمع الفطنهٔ والبطنهٔ"۳ و"لاتجتمع الشهوهٔ والحكمهٔ"۴، و "لا تجتمع عزیمهٔ وولیمهٔ"۵. پس مهمان پیامبر بودن با شكمِ پُر، ممكن نیست.
شخصی در محضر رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آروغ زد، آن حضرت فرمود: این چنین در حضور دیگران آروغ نزن. در غذا خوردن به مقدار لازم اكتفا كن. آنان كه همیشه سیرند، در قیامت گرسنگی فراوانی در پیش دارند: "اكفف جشاءك، فإن أكثر الناس فی الدنیا شبعاً أكثرهم جوعاً یوم القیامهٔ"۶.
ـ سورهی احزاب، آیهی ۵۳.
ـ مفاتیح الجنان، اذن دخول حرمهای شریفه.
ـ شرح غرر الحكم،ج ۶، ص ۳۷۰.
ـ همان.
ـ همان، ص ۳۷۱.
ـ بحار، ج ۶۳، ص ۳۳۲.
مأخذ: (صهبای حج، ص ۵۰۹)
صاحب اثر : آیت الله جوادی آملی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی اسراء
![](/imgs/no-img-200.png)
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم محمدجواد ظریف پزشکیان دولت دولت سیزدهم علی باقری انتخابات رهبر انقلاب رئیس جمهور علیرضا زاکانی
هواشناسی پلیس عزاداری تهران پلیس فتا پلیس راهور قتل شهرداری تهران پشه آئدس تیراندازی سازمان تامین اجتماعی زلزله
واردات خودرو خودرو قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار حقوق بازنشستگان بازار خودرو بازنشستگان اربعین دلار قیمت سکه مالیات
تلویزیون سینما فضای مجازی سریال فیلم اوشین امام حسین سینمای ایران دفاع مقدس لیلی رشیدی وزارت ارشاد فرهاد مشیری
محصولات کشاورزی دانشگاه تهران ماه آزمون سراسری
آمریکا دونالد ترامپ جو بایدن رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل روسیه فلسطین جنگ غزه چین طوفان الاقصی ترور ترامپ
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان مهدی طارمی نقل و انتقالات تراکتور علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس رئال مادرید لیگ برتر ایران لیگ برتر
گوشی هوش مصنوعی اینترنت عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ناسا اپل
کاهش وزن خیار گرمازدگی رژیم غذایی بارداری لاغری افسردگی صبحانه