شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
طعام معنوی پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم)
خدای سبحان دربارهی شرط استفادهی از تغذیه علمی و معنوی آن حضرت میفرماید: در حضور پیامبر، با یكدیگر مؤانسه نكرده، سخنی را كه در آن اثری از حكمت و معرفت نیست ترك كنید. مجلس پیغمبر، مجلس علم و حكمت است، نه محفل اُنس و سرگرمی: "ولا مستأنسین لحدیث". اینجا باید سمیع و بصیر بود، نه اینكه اوقات خود را به گفت و شنود دربارهی مسائل دنیا و مؤانسههای صوری بگذرانید. آیا بدینجا(مدینه) آمدهاید تا حرف رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) را بشنوید یا حرف خود را بزنید؟ اگر برای فراگیری معارف و نیل به كمالات آمدهاید پس سخنی كه پیغمبر را میرنجاند بر زبان نیاورید: "ولا مستأنسین لحدیث إنّ ذلكم كان یؤذی النبیّ فیستحیی منكم"۱.
اگر شب، درهای حرم مطهر رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) را بستند، راه زیارت بسته نیست و میتوان باریافت. پشت دیوار حرم نیز میتوان زیارت جامعه را زمزمه كرد. اگر در و دیوار و مانند آن، حاجب و مانع باشد زائر نمیگفت: من شهادت میدهم كه تو مقام مرا میبینی و سلام و كلامم را میشنوی و جواب میدهی: "اللّهم إنّی... وأعلم أن رسولك وخلفائك(علیهم السلام) أحیاء عندك یرزقون، یرون مقامی ویسمعون كلامی ویردّون سلامی..."۲. بدخوری و پرخوری، استیناس و مؤانسه، مجلس انس داشتن در مسافرخانهها، پرسهزدن در كوی و برزن و مانند اینها مانع احساس لذت مناجات و زیارت در مدینه است.
خلاصه اینكه، كسانی كه پیغمبر را میرنجانند از رحمت خاصّ بهدورند. سادهترین كاری كه میتوان با انجام آن از موجب آزار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) جلوگیری كرد، این است كه زائر مواظب خوراك و گفتارش باشد؛ زیرا همانگونه كه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(صلوات الله وسلامه علیه) فرمود: "پرخوری" با "هوشمندی"، و "تبعیت از شهوت نفسانی" با "حكیم بودن"، و "مصمم بودن" با "سورچرانی" سازگار نیست: "لا تجتمع الفطنهٔ والبطنهٔ"۳ و"لاتجتمع الشهوهٔ والحكمهٔ"۴، و "لا تجتمع عزیمهٔ وولیمهٔ"۵. پس مهمان پیامبر بودن با شكمِ پُر، ممكن نیست.
شخصی در محضر رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آروغ زد، آن حضرت فرمود: این چنین در حضور دیگران آروغ نزن. در غذا خوردن به مقدار لازم اكتفا كن. آنان كه همیشه سیرند، در قیامت گرسنگی فراوانی در پیش دارند: "اكفف جشاءك، فإن أكثر الناس فی الدنیا شبعاً أكثرهم جوعاً یوم القیامهٔ"۶.
ـ سورهی احزاب، آیهی ۵۳.
ـ مفاتیح الجنان، اذن دخول حرمهای شریفه.
ـ شرح غرر الحكم،ج ۶، ص ۳۷۰.
ـ همان.
ـ همان، ص ۳۷۱.
ـ بحار، ج ۶۳، ص ۳۳۲.
مأخذ: (صهبای حج، ص ۵۰۹)
صاحب اثر : آیت الله جوادی آملی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی اسراء
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست