یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
تغییرات کتابهای درسی را به فال نیک بگیریم
تغییر کتابهای درسی بعد از یک دوره چند ساله را باید به فال نیک گرفت، اینکه در جامعهای که هر روز در حال پیشرفت است همچنان کتابهایی برای کودکان تدریس شوند که شاید روزی والدینش هم همین کتابها را خواندهاند کمی نامعقول به نظر میرسد؛ چرا که به طور قطع نیازهای این کودکان با نیازهای نسلهای قبل تفاوت فاحشی دارد و نمیتوان این تفاوت را نادیده گرفت.
امروزه کودکان در دنیایی زندگی میکنند که عصر ارتباطات خوانده میشود و هر روز نوع جدیدی از تکنولوژی به بازار عرضه میشود، اینکه هنوز هم مسافرتهای خانواده آقای هاشمی برای یک کودک جذابیت داشته باشد امری بعید است، یک کودک این روزها موارد بسیار جدیدتری را در زندگیاش تجربه میکند که قطعا برایش جذابتر از این داستان هستند، امروز در بیشتر خانهها یک دستگاه رایانه وجود دارد که مسلما همین یک مورد بر تمام جذابیتهای موجود در داستانهایی مانند داستان خانواده آقای هاشمی غلبه میکند.
در عین حال نمیتوان زیبایی داستانهایی مانند دهقان فداکار و تبلیغ فداکاری یک قهرمان ملی را براحتی نادیده گرفت، بسیاری از کودکان با چنین داستانهای خو گرفتهاند و در زمانی که آن را خواندهاند بخوبی مفهوم فداکاری را درک کردهاند، اما مفهوم فداکاری در صورتی که به درستی بیان شود در داستانهای جایگزین هم میتواند بخوبی برای کودکان آموزنده باشد و نیازی نیست که حتما یک داستان ۳۰ سال تمام برای رساندن این مفهوم در جامعه تکرار شود.
اما بحث اینکه چه داستانهایی جایگزین داستانهای قدیمی میشوند هم اهمیت بسیاری دارد، شاید برخی از این داستانها آنچنان که باید و شاید جایگزین مناسبی نیستند و هنوز نیاز به تغییرات بسیاری است، اما همین تغییرات فعلی را هم باید پذیرفت، برای رفع اشکالات احتمالی نیز تمام کسانی که در حوزه آموزش فعال هستند، میتوانند کاملا دوستانه نظرات خودشان رابه مولفان کتابهای درسی منتقل کنند تا همین ایرادات جزئی هم به مرور زمان از بین برود.در هر حال هر تغییری در هر حوزهای با نظرات مخالف و موافق زیادی روبهرو میشود، اما چه بهتر است که این نظرات با تفکر بیان شوند و تنها به دلایل احساسی ارزش یک کار بزرگ زیر سوال نرود، شخصا هر روز با دانشآموزان زیادی سر و کار دارم و به چشم میبینم که این تغییرات نه تنها به آنها ضربه نزده است، بلکه در بسیاری موارد برایشان جذابیت دارد، بسیاری از مخالفان تغییر در کتابهای درسی و حذف داستانهای قدیمی کسانی هستند که خودشان در دوران تحصیل این داستانها را خوانده و پس از گذشت سالها این داستانها به عنوان یک خاطره شیرین و نوستالژیک در پس زمینه ذهنشان به جا مانده است و گمان میکنند نبودن این داستانها فاجعه بزرگی است در حالی که تغییر در کتابهای درسی و جایگزینکردن داستانهای قدیمی با داستانهای جدید نه تنها فاجعه نیست، بلکه یک قدم رو به جلو برای نظام آموزشی و دانشآموزان است و باید آن را به فال نیک گرفت.
زهرا طاهری
معلم دوره ابتدایی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان دولت سیزدهم گامبیا دولت حسین امیرعبداللهیان سیستان و بلوچستان انتخابات جنگ مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس افغانستان
سیل یسنا تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم بانک مرکزی بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما جهان مسعود اسکویی مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه روسیه آمریکا انگلیس اوکراین یمن نوار غزه ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
آیفون اینستاگرام دیابت اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون