چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

چرا باید از فروشگاه های محلی خرید کنیم


چرا باید از فروشگاه های محلی خرید کنیم

همزمان با آغاز فصل خریدهای کریسمس در غرب, احتمالاً عده ای اندک از مردم, میان خرید از فروشگاه های محلی یا فروشگاه های زنجیره ای تمایزی قائل می شوند باید مردم را با حقایق مربوط به یک تصمیم گیری درست آشنا نمود چرا که سرنوشت اقتصاد و جامعه با این موضوع پیوند خورده است

همزمان با آغاز فصل خریدهای کریسمس در غرب، احتمالاً عده‌ای اندک از مردم، میان خرید از فروشگاه‌های محلی یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای تمایزی قائل می‌شوند. باید مردم را با حقایق مربوط به یک تصمیم‌گیری درست آشنا نمود؛ چرا که سرنوشت اقتصاد و جامعه با این موضوع پیوند خورده است.

امروزه خرید از یک سوپرمارکت بزرگ و یا یک فروشگاه زنجیره‌ای به معنای تقویت یک جریان دور و دراز و ناشناخته از مبادلات تجاری خواهد بود. ما به عنوان مشتری هیچ ارتباطی با مدیران این شرکت‌ها نداریم. به علاوه، این فروشگاه‌ها به مجموعه گسترده‌ای از پیمانکاران وابسته‌اند که کالاهای خود را از کارخانجات آن سوی دنیا خریداری، حمل و توزیع می‌کنند.

فراموش نکنید که ما هیچ چیزی هم در مورد فرآیند تولید و حمل و نقل و توزیع این محصولات در آن کشورها نمی‌دانیم. اما مطمئناً این نگرانی‌ها در مورد فروشگاه‌های محلی وجود ندارد؛ بلکه منافع فراوانی نیز در صورت خرید از این فروشگاه‌های محلی از لحاظ حفظ سلامت، اقتصاد محلی و محیط زیست به وجود می‌آید. همه ساله و همزمان با فصل خرید هدایای کریسمس، فرصت بزرگی برای تقویت اقتصاد ناپیدای این ابرشرکت‌های غول‌پیکر به وجود می‌آید. البته می‌توان از این زمان برای بهبود فروشگاه‌های محلی هم، بهره برد.

در فروشگاه‌های محلی، ما می‌توانیم مستقیماً با مدیران و تولیدکنندگان گفت وگویی رودررو داشته باشیم. آنها هم در جامعه ما و در کنار ما زندگی می‌کنند. لذا آنها هم نگرانی‌ها و آرزوهای مشترکی با ما دارند. همچنین برخلاف فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اکثر این فروشندگان محلی تنها به دلیل داشتن سودآوری در این حرفه‌ها مشغول به کار نیستند. اکثر این افراد ارتباطی نزدیک و علاقه‌ای فراوان به کتاب‌ها و اسباب بازی‌ها و هر آنچه را که می‌فروشند، دارند. مثلاً یکی از فروشندگان اسباب‌بازی که از معلمان بازنشسته نیز می‌باشد، برای من توضیح می‌داد که یکی از دلایل افتتاح این مغازه توسط وی، علاقه زیاد وی به مراحل رشد کودکان و بازی با این اسباب‌بازی‌هاست. او تقریباً همه اسباب‌بازی‌های موجود در قفسه‌های فروشگاهش را بررسی می‌کند. این گونه وسواس، دقت و علاقه به بررسی کالاهای عرضه شده از لحاظ مکان و شیوه تولید و التزام به خرید از تولیدکنندگان کوچک، مسئولیت‌پذیر و محلی، می‌تواند به بهبود اقتصادهای محلی ما بینجامد.

از سوی دیگر، اگر این فروشگاه‌های محلی از بین بروند، اکثر تولیدکنندگان کوچک و محلی موادغذایی و سایر کالاهای دیگر نیز از بین خواهند رفت. این شرایط حتی به نابودی موسیقیدانان محلی وابسته به عرضه آثارشان در فروشگاه‌های محلی نیز خواهد انجامید. امروزه، آینده اکثر این کسب و کارهای محلی، در‌ هاله‌ای از ابهام فرورفته است، چرا که بسیاری از خریدهای مردم از طریق شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا اینترنت انجام می‌گیرد. تغییر در این رفتارها و افزایش خرید از مراکز محلی، منافع متعددی نظیر ارتقای تعاملات اجتماعی، کاهش سطح وابستگی به دیگران و اقتصادهایی سودمحور و بی‌ملاحظه خواهد داشت. به علاوه، در سایه این رویکرد نوین، ما استرس و فشار کمتری خواهیم داشت و با آرامش و اطمینان بیشتری هم خریدهای خود را انجام خواهیم داد. در نهایت، اقتصاد ایالت‌های ما هم با پیشرفت و توسعه افزون‌تری روبه‌رو می‌گردد.

به عنوان مثال، نتایج یک تحقیق صورت گرفته در ایالت شیکاگو حاکی از آن است که در صورت خرید ۱۰۰ دلار کالا از یک فروشگاه زنجیره‌ای، تنها ۴۳ دلار از آن در جهت تقویت اقتصاد محلی هزینه می‌گردد، در حالی که این رقم در صورت خرید از فروشگاه‌های محلی، بالغ بر ۶۸ دلار خواهد بود. دلیل این تفاوت قابل ملاحظه چیست؟

یکی از عوامل مؤثر این است که فروشندگان محلی بخش اعظم مواد اولیه و خدمات و نیروهای انسانی مورد نیاز در تولید کالاهای عرضه شده خود را از همان منطقه تهیه می‌کنند. به علاوه، آنان سرمایه‌هایشان را در بانک‌های محلی ذخیره می‌نمایند. از سوی دیگر، استفاده از حسابداران، رسانه‌های تبلیغاتی، طراحان گرافیک و سایر حرفه‌های موردنیاز از یک منطقه، منافع فراوانی را به دنبال خواهد داشت؛ اما در صورت خرید از شعب سوپرمارکت‌های غول‌پیکر و یا شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این منافع نصیب مدیران این ابرشرکت‌ها و تولیدکنندگانی نامعلوم می‌گردد.

فراموش نکنیم که فروشندگان محلی، سودهای خود را دوباره در همین منطقه سرمایه‌گذاری می‌کنند. در صورتی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید هزینه‌های زیادی را صرف خدمات بازاریابی و مدیریتی و تبلیغاتی در دفاتر مرکزی خویش کنند، در مقابل، فروشگاه‌های محلی هیچ یک از این هزینه‌ها را متحمل نمی‌شوند.

حتی دستمزدهای پرداختی این مراکز محلی نیز دوباره وارد اقتصاد همان منطقه می‌گردد.

بدین ترتیب یک تصمیم‌گیری مناسب در زمان خریدهای کریسمس، نمی‌تواند منافع زیادی را برای شما و خانواده و اقوام و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، به ارمغان آورد؟ حتی اگر تنها ۲۰ درصد از خریدهای مردم صرف خریداری از این مراکز و مؤسسات محلی گردد، در مجموع، در ایالت ما (میشیگان)، ۸۵ میلیون دلار به رشد اقتصاد محلی ایالت‌مان، کمک نموده‌ایم و در نتیجه شغل، درآمد و مالیات‌های بیشتری نیز به دست می‌آید. این تصمیم درست، می‌تواند هدیه ما در آستانه سال نو به خود، خانواده و جامعه‌مان باشد.

مترجم: محسن داوری

منبع: http://www.startribune.com/

میشل استاکی

منبع:ماهنامه سیاحت غرب ،شماره ۶۵