جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
فشن چیست
در طول قرن ها افراد و جوامع بشری، از لباس و سایر متعلقات و زینتهای بدن به عنوان شکلی ازارتباط غیر کلامی استفاده می کردند و توسط آن خصوصیاتی از قبیل شغل، درجه و رتبه، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، طبقه اجتماعی، ثروت و دارایی و وابستگی های گروهی را نشان می دادند . این موضوع تنها مربوط به پوشاک نمی شد ، بلکه جواهرات، سبک های آرایش مو و هنر زیبایی شناختی هم در بردارنده این مطالب بودند . این که ما چه نوع لباسی می پوشیم و چگونه و چه زمانی آن را می پوشیم، اطلاعات دیگری را فراهم می کند تا بتوانیم به طوردقیق و موشکافانه ، پوشش یک موقعیت اجتماعی را مطالعه کنیم .
● فشن به عنوان سیستم و روش نمادی
فشن زبانی از نشانه ها و نمادها است که مفاهیم ارتباط غیر کلامی درباره اشخاص و گروه ها دارد . فشن در تمام اشکال خود، از یک شکل خالکوبی شده تا جدیدترین مدل آرایش مو ، بهترین حالتی است که می تواند هویت اشخاص را نشان بدهد . این موضوع به ما کمک می کند تا درک سریعی از خودمان برای افرادی که ما را می بینند ، ایجاد کنیم .
● فشن: میزان سنج تغییرات فرهنگی
اینکه ما چگونه زشتی ها یا زیبایی های بدن خودمان را تشخیص می دهیم و آنها را می بینیم ، بستگی به گرایشات و نگرش های فرهنگی ما دارد . تصویر زنی که در نقاشی های روبنز به عنوان زنی زیبا و جذاب ترسیم شده است ، امروزه به طور نا خودآگاه نازیبا و ناخوشایند به نظر می رسد، البته اگر به زیبایی از همان دیدگاهی که اکثر مردم در قرن بیست و یکم قبول دارند ، نگاه کنیم .
امروزه در حالی که آرمان طلبی فرهنگی دائما مدهای جدیدی را عرضه می کند، اگر در تغییر دادن لباس و تغییر شکل دادن بدن خود ناتوان باشیم ، باعث می شود تا نتوانیم خودمان را با معیارهای فشن و مد تطبیق بدهیم . کسانی که موفق می شوند خود را با معیارها و استانداردهای فشن متناسب کنند، كه همواره زندگی خود را در سیکلی از رژیم غذایی، ورزش، جراحی پلاستیک و سایر روش ها و رژیم ها می گذرانند ، که این موضوع شامل دقت زیاد و سخت گیری در خرید لباس هم می شود .
● ضرورت وابستگی های قومی
مقاومت و اکراهی که ما در مقابل یک رژیم غذایی منظم و سخت و ورزش مداوم نشان می دهیم و علاقه ما به استفاده از مدل لباس های خاص ، نشان دهنده این مطلب است که شخصیت ما دارای ضعف اراده است . اینکه ما درحلقه طرفداران فشن باشیم ، به تنهایی برای قرار گرفتن در مد وفشن کافی نیست . بنابراین ما تلاش می کنیم تا ظاهری رضایت بخش منطبق با فرهنگ خود برای خودمان حفظ کنیم ، تا احساس بهتری داشته باشیم ؛ در حقیقت ما تلاش می کنیم تا متناسب با جامعه خود ، هر نوع جامعه ای که می خواهد باشد ، در مد باقی بمانیم .
وابستگی گروهی اولین بستگی ما با توجه به فشن است . زمانی که برخی شباهت های گروهی در افراد گروه قابل تشخیص باشد ، مد شخصی ما خواه قدیمی و خواه به روز باشد ، می تواند متعلق به هر جامعه و فرهنگی باشد . احساس و درک تعلق داشتن که توسط نوع مدی که ما استفاده می کنیم مشخص می شود ، نوعی وابستگی قومی و فرهنگی به ما می دهد .
● نقش ها و وظایف اجتماعی
یک خصوصیت ذاتی بشر ، تمایل و تلاش برای متمایز بودن است . هرشخص می تواند از فشن به عنوان وسیله ای برای شناسایی کردن وتشخیص آشکار نقش های مختلف و بسیاری که هر فرد درهر روز ایفا می کند ، استفاده کند .
جامعه شناسان کلمه " نقش" را از هنر تئاتر قرض گرفته اند ، زیرا مانند بازیگران ، اشخاص هم نقش های مختلفی را اجرا می کنند و هر کدام از این نقش ها باید فرا گرفته بشود . نقش ها دائما آموخته می شوند و تکرارمی شوند . همچنین نقش ها بین افراد تقسیم می شوند ، چون مانند بازیگران روی صحنه نمایش ، عکس العمل روان تنها در صورتی اتفاق می افتد که تمام ایفا کنندگان نقش از رفتار مورد انتظار آگاه باشند .
● طبقه بندی افراد
هنر و مد لباس دوران ادوارد هفتم در هنر اجرای وظایف مختلف اجتماعی ماهر و متخصص بود . آنها زمان کافی برای تعدیل کردن الگوهای جدید رفتاری برقرار شده توسط سلطنت ملکه ویکتوریا را داشتند .
ادواردی ها از نظر اجتماعی افراد را ، به کسانی که لباس های دست دوز می پوشیدند تا کسانی که لباس های مستعمل دیگران را بر تن می کردند ، در گروه های مختلف طبقه بندی می کردند . فقر و ناداری افراد فقیر به راحتی مشخص می شد ، زیرا لباس آنها هویتشان را فاش می کرد ؛ در حالی که افراد تازه به دوران رسیده و ثروتمند ، ثروت خود را به وسیله لباس و زینتها و لوازم جانبی آن در مقابل چشم افرادی که از نظر اجتماعی در مرتبه پایین تری قرار داشتند ، به نمایش می گذاشتند .
● چیدن و قرار دادن نقش های افراد
نقش و وظیفه افراد دقیقا با لباس آنها مرتبط بود . افراد با قرار گرفتن درنقش خود به عنوان دوست دختر، دوست پسر ، خواهر ، برادر ، دوست ، همسر، عاشق ، مادر ، پدر ، پدر بزرگ و مادر بزرگ ، فامیل ، کارفرما ، مشتری ، همکار و گروه های سنی مختلف ، نشان داده می شدند .
عکس العمل و رفتار افرادی که با خریدار در ارتباط هستند در خرید نهایی مشتری تاثیر می گذارد و این موضوع در هر نوع فشنی کاربرد دارد ، از اثاثیه منزل گرفته تا انتخاب ماشین . به همین شکل ، خرید پارچه ها و لباس های مد روز ، با دیدن و مشاهده کردن آنها رایج و مد می شود و برچسب لباس ها به شکلی بی صدا با مردم سخن می گویند و آنها را به خرید دعوت می کنند . لباس و سایر متعلقات فشن ، علائم و نمادهایی فراهم می کند که مانند یک سرویس اطلاعاتی برای قرار دادن و مرتب کردن نقش های مختلف اجتماعی عمل می کند .
مردم می دانند که دیگران با توجه به لباس آنها درباره آنها قضاوت می کنند ، بسیاری ازافراد قرض و وام های کلانی خرج می کنند تا به نظر برسد که به سبک و سطح زندگی خاصی تعلق دارند . اینکه آنها در یک گروه اجتماعی خاص محسوب بشوند ، اغلب به آنها شجاعت می بخشد . تنها افرادی که دارای درکی قوی از هویت و شخصیت خود هستند ، گردنشان را جلو می آورند و به راحتی اقرار می کنند که لباس هایی را می پوشند که دیگران ممکن است آن را کهنه و از مد رفته بدانند .
● شغل و موقعیت اجتماعی و هدف از پوشیدن لباس
افرادی که شغل هایی با مقام اجتماعی بالا دارند ، لباس هایی را می پوشند که فکر می کنند دیگران انتظار دارند تا آنها بپوشند . آنها تمایل ندارند که با پوشیدن لباس هایی که مناسب آنها نیست ، تعارض نقش اجتماعی خود را تجربه کنند . ما با توجه به لباسی که شخص می پوشد ، اولین برداشت را از شخصیت او می کنیم . لباس ها کلید و راهنمای ذهنی برای درک شغل و موقعیت اجتماعی افراد فراهم می کند و همچنین وسیله ای برای منطبق کردن فرد با گروه همتای او است .
لباس همچنین وسیله سودمندی برای محافظت ما از گرما و سرما و ایجاد امنیت و سلامتی است . لباس ها همچنین نشان دهنده شرم یا بی شرمی و بی حیایی اشخاص ، با توجه پوششی که آنها برای خود انتخاب می کنند ،هستند .
وضعیت لباس و پوشش فرد مترادف است با عزت نفس فرد و نشانه ای ازمیزان احترام است . لباس هر فرد همچنین نشان می دهد که آیا شخص موقعیت اجتماعی کافی دارد تا بتواند زمان و هزینه لازم را برای خرید لباس ، شستشو ، خشکشویی و تعمیر آن صرف کند . برای داشتن لباسی آبرومند و قابل احترام ، هزینه هایی لازم است تا برای حفظ پاکیزگی و آراستگی لباس خرج بشود .
● " نظریه طبقه مرفه" وربلن
تورستین وبلن ، اقتصاد دان آمریکایی که در سال ۱۸۹۹ کتاب " نظریه طبقه مرفه " را نوشته است ، اظهار می کند که لباس برای نشان دادن موقعیت های اجتماعی افراد و به عنوان جلوه و ظاهر بیرونی ازمیزان ثروت آنها ، حقیقتا کاربردی است و مطابق با شغل و حرفه فرد است . در مورد افراد ثروتمند ، به خاطر طرح محدود لباس آنها ، به کمک دیگران نیاز دارند تا لباس آنها را آماده و آراسته کنند و لباس ها را در شرایط اولیه خود و دست نخورده حفظ کنند .
وبلن بخشی از کتاب خود را به " لباس مظهری از فرهنگ مالی " اختصاص داده است .
او نوشته است :" لباس و پوشش ما همیشه گواه و مدرکی است که وضعیت مالی ما را در اولین نگاه به بیننده نشان می دهد ... بنابراین لباس برای اینکه به طور موثری هدف خود را انجام بدهد ، نباید تنها گران قیمت باشد ، بلکه باید به تمام کسانی که آن را می بینند نشان بدهد که پوشنده آن هیچ زحمت و تلاشی برای تولید لباس انجام نداده است ..."
نویسنده مقاله: پائولاین وستون
ترجمه: سایت دوخت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
آمریکا عراق جنگ حماس نیکا شاکرمی مجلس شورای اسلامی روز معلم دولت رهبر انقلاب معلمان مجلس بابک زنجانی
ایران هواشناسی بارش باران هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس سیل معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
سهام عدالت قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
سریال پایتخت مهران مدیری تلویزیون عفاف و حجاب تئاتر مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل جنگ غزه فلسطین روسیه ترکیه نوار غزه اوکراین چین انگلیس ایالات متحده آمریکا بنیامین نتانیاهو
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر گوگل اپل عیسی زارع پور تلفن همراه تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب دیابت کاهش وزن