شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
قانونی تازه برای تامین امنیت سرنشینان خودروها
قانونگذاران دولت فدرال ایالات متحده آمریکا طرحی را تصویب کردند که مستقیما به سازندگان خودروهای ورزشی و یا کامیونهای بزرگ مربوط میشود. به موجب این طرح باید سقف این وسایل نقلیه با استانداردهای ایمنی جهان هماهنگ شود تا سرنشینان آن در سفرشان با آن اتومبیل از امنیت کامل برخوردار باشند و حین تصادف آسیبی جدی از ناحیه سقف وسیله نقلیه آنها را تهدید نکند. بسیاری از منتقدان اظهار میدارند با وجود اینکه این طرح از سال ۱۹۹۱ میلادی در حال بررسی است اما هنوز سیستم نظارتکننده بر آن کارایی زیادی ندارد و آزمون قدرت سقف برای جلوگیری از وارد شدن آسیبهای جدی یا مرگ سرنشینان هنگام تصادف با دقت و ظرافت اجرا نمیشود. به گزارش اداره امنیت ترافیکی راهها و جادههای آمریکا سالانه ۵۹۶ نفر از سرنشینان خودروهایی که کمربند هم بستهاند هنگام تصادف جان میبازند و ۸۰۷ نفر هم آسیبهای جدی و جبرانناپذیری میبینند که تنها دلیل این مسائل ناپایدار بودن سقف و فروریختن یا خرد شدن آن روی سرنشین است. طبق این قانون جدید باید استقامت سقف خودروهای سنگینی که بیش از ۱۰ هزار پوند وزن دارند افزایش یابد. ازجمله خودروهایی که شامل این طرح میشوند، خودرو مدل فورد اکسپدیشن (ford Expedition) ، شورلت ساباربان (Chevrolet suburban) و کامیونهای داج رام ۳۵۰۰ (Dodge Ram ۳۵۰۰) است.البته سه دهه است که چنین قانونی برای خودروهای سبکتری که حداکثر ۶ هزار پوند وزن دارند اجرا میشود اما خودروهای سنگین یا ورزشی بدون اینکه کنترل و نظارتی در سیستم ساخت و نصب سقف در آنها انجام شود به بازار عرضه میشدند و به همین دلیل عامل ایجاد آسیبهای جدی و جبرانناپذیری در حین تصادفات بودند. یکی از پژوهشگران آژانس بررسی تصادفات میگوید: اس یو وی (SUV)ها و کامیونهای حامل بالابر (جرثقیل) بالاتر از سطح زمین قرار گرفتهاند و به دلیل تاثیر نیروی جاذبه احتمال واژگون شدن آنها بیش از خودروهای معمولی است. به موجب این طرح جدید از تعداد مرگ و میر حاصل از واژگونی خودرو و آسیب دیدن سقف حداقل ۴۴ نفر و از شمار زخمیان و آسیبدیدگان تصادفات مختلفی که در اثر تخریب سقف آسیب میبینند حداقل ۸۰۰ نفر کم میشود. این قانون به خودروسازها هزینهای بین ۸۸ تا ۹۵ میلیون دلار در سال تحمیل میکند. به عبارت دقیقتر هزینه ساخت هر خودرو ۸۱/۱۱ دلار ارتقا مییابد که این هزینه مازاد به قیمت خودروها در بازار مصرف اضافه خواهد شد. بسیاری از خودروسازها برای اینکه زیر بار این هزینه جدید نروند، اظهار میدارند که آسیبهای ناحیه گردن که اغلب منجر به مرگ میشود و هنگام واژگون شدن خودرو صورت میگیرد،هیچ ارتباطی به تخریب سقف یا ریختن آن روی سر مسافران خودرو ندارد اما کارشناسان تصادفات عقیدهای کاملا مخالف دارند و به همین دلیل بر لزوم اجرای این طرحها تاکید زیادی دارند. جون کلی بروک، سخنگوی گروه مشاوران شهری آمریکا میگوید: با وجود اینکه اغلب خودروسازها ادعا میکنند که با استانداردها همسو هستند اما باید تاکید کنیم وضعیت سقف خودروها بسیار نامناسب است و ضرورت کنترل و نظارت بیشتر بر آن کاملا حس میشود. دیوید چمپیون، مسؤول آزمایش کیفیت و سلامت خودروها میگوید: واژگونی خودرو عامل بسیار با اهمیت در مرگ و میر و جراحات جبرانناپذیر ناشی از تصادفات جادهای است. بنابراین باید از هر راه ممکن با این عامل مرگآور مبارزه شود. تقویت استحکام سقف خودرو یکی از راههایی است که میتواند آسیبهای این تصادفات را کمتر کند و موجبات بهبود زیرساختهای صنعت خودروسازی را فراهم آورد. طبق آمارهای موجود سالانه ۱۰ هزار نفر در اثر واژگونی خودرو جان خود را از دست میدهند که یک چهارم کل مرگ و میر جادهای است. سخنگوی اداره امنیت ترافیکی راهها و جادهها میگوید: این طرح که به طور موقتی برای ۹۰ روز اجرا میشود برای امنیت بیشتر سرنشینان خودرو ارائه شده است و اجرای آن کاملا ضروری است.علاوه بر آن کارشناسان و پژوهشگران درصدد ارائه تکنولوژی جدیدی در کمربندهای خودرو هستند که درکنار حفاظت از بدن در هنگام تصادفات از سر و گردن مراقبت میکند و مانع از آسیب رسیدن به آنها حین واژگونی خودرو یا تصادفات خطرناک میشود. در حال حاضر، شرکتهای جنرال موتورز و فورد موتور اعلام کردهاند که سیستم الکترونیکی حفاظتی از سرنشینان را در اتومبیلهای خود به کار میبندند. این تکنولوژی جدید با استفاده از سنسورها عملکرد ترمز را هنگام تصادفات تقویت میکند و از قدرت موتور میکاهد. اما هنوز در وضعیت سقف خودروهای تولیدی این شرکتها تغییر عمدهای مشاهده نشده است. آدریان لاند مدیر اجرایی شرکت بیمه امنیت جادهای عقیده دارد: سقف یک خودرو باید قدرت تحمل وزن بیش از ۵/۲ برابر وزن خودرو را داشته باشد تا در هنگام تصادفات بزرگ آسیب نبیند. علاوه بر آن باید ارتفاع اتومبیل در حدی باشد که سر سرنشین با سقف فاصله مناسبی داشته باشد تا حین تصادف ضربههای شدیدی به سرش وارد نشود. به هر حال، اجرای آزمایشی این طرح از چند روز پیش آغاز شده است و نتایج آن پس از طی شدن این دوره سه ماهه اعلام خواهد شد.
مونا مشهدی رجبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست