پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
دانشگاه اسلامی!!
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هماره یکی از دغدغههای دولت و ملت، اسلامی شدن دانشگاهها بوده و هست و در این راه تلاشهای زیادی نیز صورت پذیرفته است. هرگاه از این مقوله سخن به میان آمده، گمان عده زیادی آن بوده است که باید ظواهر اسلامی در محیط دانشگاهها جلوه آشکارتری داشته باشد؛ مثلاً هر دانشکده یک نمازخانه داشته باشد، شبهای جمعه دعای کمیل و سهشنبه شبها دعای توسل برقرار و کلاس دخترها از پسرها جدا شود.
همه اینها، امور مفید و لازمی است که فضای دلپذیر دانشگاهها را اسلامی ارائه میکند،امّا سهم این امور مسلمان تربیت کردن دانشجویان است؛ نه اسلامی کردن علوم و دانشگاهها. اسلامی شدن دانشگاهها به آن است که نگاه به محتوای علمی دروس آنها عوض شود و علوم دانشگاهی اسلامی گردد. امّا سؤال اساسی این است: چگونه؟؟!
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هماره یکی از دغدغههای دولت و ملت، اسلامی شدن دانشگاهها بوده و هست و در این راه تلاشهای زیادی نیز صورت پذیرفته است.
سالهاست که نزاع علم که محصول عقل است و دین که رهاورد وحی است، اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است. این پرسش بارها مطرح شده است که «آیا رهاورد عقل خارج از محدوده معرفت دینی و در برابر شناخت دین است یا داخل در معرفت دینی است و منبعی معتبر در کنار نقل برای تکوین معرفت بشر نسبت به دین است؟»(۱)
عقل قوّه ادراک و فهم انسان است. آن چیزی است که به واسطه آن انسان از حیوان جدا می شود. انسان می کوشد این قوّه را درست به خدمت بگیرد. در این صورت صحیح و بدون خطا می اندیشد. درست هم تصمیم می گیرد. بنابراین عقل مهم ترین ابزار انسان است. با این ابزار و وسیله انسان به سراغ دین و فهم آن هم می رود. یعنی می خواهد دستورات و آموزه های دین را بفهمد و با عقل خود آن ها را مورد سنجش قرار دهد. این جاست که آن سؤال مطرح می شود: عقل یا دین ؟ آنچه عقل به آن رسید درست است یا آنچه وحی و شریعت می گوید؟؟ اگر عقل درست می گوید پس چه نیازی به دین است و اگر دین همه چیز را گفته است چرا قوّه ادراک در ما گذاشته شده است؟ قوّه ادراک و اندیشه ای که بعضی وقت ها به چیزی غیر از آموزه های دین می رسد!! در واقع حقیقت عقل و دین با یکدیگر تعارضی ندارند و عقل ابزار کار مطمئن انسان در فهم دین است. تا جایی که مفسّر بزرگ علامه طباطبائی بر تربیت عقل برای شناخت دین تأکید ویژه ای دارند.(۲) این بدان معنی است که آموزه های وحی با عقل قابل فهم است و دین بر خلاف عقل انسان دستوری نمی دهد. قصد داریم طی مقالات دنباله داری این بحث جدّی و مهم را پیگیری کنیم . به تفصیل این نظریه و شرح سایر نظرات مطرح در این مسأله خواهیم پرداخت. شاید بتوان نتایج عملی از آن به دست آورد! با ما همراه باشید.
پی نوشت
۱- منزلت عقل در هندسه معرفت بشری، آیت الله جوادی آملی
۲- تفسیر شریف المیزان، ج ۱۰، ص ۲۹۳ و ۲۹۴، علامه طباطبائی
رادفر
کارشناس فلسفه اسلامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست