سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
طالعبینی رمالان از نگاه روانشناسان
رمالی و طالعبینی عمری به درازای تاریخ بشر دارد. در هر دورهای آدمیان علاقه وافری به شناخت ماهیت و سرنوشت واقعی خود و دیگران و نیز پیشبینی وقایع داشتهاند. این سندرم علاقه به رمالی در عصر کنونی که جامعه پساصنعتی نامیده شده است نیز دست از سر بیقرار بشر بر نداشته است.
جنجال پایان دنیا در سال ۲۰۱۲ و ولع مطالعه کتابهای روانشناسی عامه با موضوع شخصیتشناسی و راههای شناخت دیگران، گواهی دیگر بر قوت این ذائقه اسرارآمیز در آدمیان است.
انسانهایی نیازمند، خسته از شکستها و روزمرگیها یا صرفا از سر کنجکاوی به دنبال راهی برای پاسخ به همه ابهامات میگردند، غافل از این که علم و دانش را صبر و تحمل نیاز است، اما علاقه وافر به طالعبینی و رمالی مانند هر رفتار بشری دستمایه پژوهشهای زیادی در علوم رفتاری و اجتماعی بخصوص روانشناسی بوده است که ازجمله آن میتوان به اثر بارنوم اشاره کرد.
معروف است بارنوم برای رسیدن به نتیجه مطلوب در کارهایش، همیشه از مجموعهای مفاهیم و گزارههای کلی که میان افراد عمومیت داشته و باورپذیرتر بود، استفاده میکرد. پس از آن که محققان به راز این تکنیک پی بردند، نام آن را اثر بارنوم گذاشتند.
در سالهای پایانی دهه ۵۰ میلادی یک روانشناس بالینی به نام برترام فورر آزمایشی را با نمونهای از دانشجویانش در دانشگاه کالیفرنیا انجام داد.
در این آزمایش وی به این دانشجویان یک پرسشنامه شخصیتی داد و از آنها خواست آن را کامل کنند.
وی در پایان به دانشجویانش متعهد شد نتیجه ارزیابی شخصیتی دقیق خود از این دانشجویان را در اولین فرصت به آنها اطلاع دهد. وی سپس برای همه دانشجویان یک نوع گزارش تهیه کرد و به دروغ به آنها گفت این نتیجه ارزیابی شخصیتی آنهاست.
جالب این که بعد از ارائه نتایج دروغین ارزیابی شخصیتی، فورر از دانشجویان خواست میزان تطابق این گزارش با شخصیت خود را در بازهای بین صفر (کاملا ناهمخوان) تا پنج (کاملا همخوان) ارزیابی کنند. میانگین نمره ارزیابی دانشجویان از میزان تطابق ۴.۲۶ بود. یعنی بیشتر دانشجویان نتایج دروغین این ارزیابی را همخوان با شخصیت خود میدانستند.
بعدها پل میهل، روانشناس دیگر آمریکایی در مقالهای که درباره این پدیده روانشناختی نوشت به این گزارهها عنوان اثر بارنوم را نهاد. این آزمایش در شکلهای مختلف و با نمونههای متفاوتی تکرار شد و نتایج تقریبا همان شد.
بنابراین از منظر یک روانشناس، یک رمال و فالگیر برای اغفال افراد و متقاعد کردن آنها و پیشگویی آینده، گزارههایی کلی و مبهم را به فرد میگوید و وی نیز به دلیل قابلیت تعمیمپذیری این گزارهها آنها را باور میکند و این امر را دلیلی بر صحت ادعای فالگیر میداند.
این همان سر بازار پررونق رمالان و فالگیران در عصر پساصنعتی است که متاسفانه هر روز نیز بر گرمی بازار آن افزوده میشود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران سیدابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی شهادت سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور تهران هواشناسی پلیس هلال احمر سیل قوه قضاییه سیل مشهد آموزش و پرورش بارش باران
شهادت رئیس جمهور پیام تسلیت یارانه بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازار خودرو ایران خودرو
آیت الله سید ابراهیم رئیسی تلویزیون سینما سینمای ایران لیلا حاتمی هنرمندان زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی روسیه ترکیه لبنان غزه فلسطین جنگ غزه حماس چین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رییس جمهور لیگ برتر لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال باشگاه پرسپولیس بازی تراکتور منچسترسیتی
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث اینترنت هواپیما
مردان رژیم غذایی خواب آلزایمر استرس کاهش وزن افسردگی