یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
رازهایی در مورد قیمت گذاری کالاهای مختلف
هر یک از ما در طول روز نیاز به کالا ها و خدمات متعددی داریم که برای استفاده از آنها نیاز به خرید و پرداخت پول هستیم. آنچه در همه این خرید ها ثابت است این است که فروشنده کالا و خدمات قیمتی را به ما ارائه می کند و ما هم در قبال در یافت آن کالا و یا خدمات هزینه می کنیم.
قیمت گذاری کالا ها و خدمات مختلف برای خودش رازهایی دارد که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می کنیم تا شما بهتر بتوانید انتخاب کنید و تخفیف بگیرید.
قیمت از نظرلغوی یعنی سنجش، ارزیابی، اندازه و معیار. قیمت در بازار عبارت است از ارزش مبادلهای کالا و خدمت که به صورت واحد پول بیان میشود. هدف تولید کننده از قیمت گذاری کالا آن است که علاوه بر تامین هزینه ها و ادامه حیات صنعت و حرفه اش بتواند سود هم کسب کند.
مهمترین اهدافی که در قیمت گذاری یک کالا وجود دارد عبارت اند از: ادامه حیات،به حداکثر رساندن سود فعلی،به حداکثر رساندن سهم بازار،کشیدن عصاره بازار و پیشرو شدن از نظر کیفیت است.
برای قیمت گذاری یک کالا و یا محصول روش ها و تکنیک های مختلفی وجود دارد که در این گزارش قصد پرداختن به تک تک آنها را نداریم اما به چند نکته کلیدی کاربردی برای شما می پردازیم.
● قیمت گذاری بالا
زمانی که محصول یا خدمت منحصر به فرد است که در بازار کمتر مشابهی دارد می توان از این روش قیمت گذاری استفاده کرد تعیین یک قیمت بالا برای محصول با حاشیه سود زیاد زمانی ممکن است محصول یا خدمت لوس باشد و از یک برتری ویژه نسبت به سایر محصولات برخوردار باشد.
دراینجا خرید این محصول انقدر برای ما اهمیت دارد که حاضریم برای دریافت آن کمی بیشتر هزینه کنیم. البته موقع خرید خیلی خودتان را مشتاق نشان ندهید چون روزنه چانه زنی و تخفیف از بین می رود!
● قیمت گذاری نفوذی
قیمت ها به طور مصنوعی پایین تر از حد معمول تعیین می شوند از این طریق مشتریان را جذب کنند و در بازار نفوذ کنند پس از دست یابی به این هدف قیمت ها به مرور بالا می رود.
حتما تا حالا بارها و بارها به این چنین مواردی برخورد کرده اید و گفته اید که فروشنده دندان گرد شده! غافل از این که از ابتدا برای شما نقشه داشته. حالا انتخاب با شماست که باز هم کالا را بخرید و یا به سراغ محصول جدیدی بروید.
● قیمت گذاری اقتصادی
دراین روش برخلاف قیمت گذاری نقوذی که قیمت ها رامصنوعی پایین می آورند واقعا قیمت پایین است. یعنی با کمک استفاده از به صرفه ترین امکانات محصول ارزان تهییه و دراختیارمشتری می گذارند.
این بهترین شیوه قیمت گذاری از نظر ما مشتری هاست. دم تولید کننده گرم!
● قیمت گذاری گذاف
این استراتژی دقیقابر عکس قیمت گذاری نفوذی است در این روش محصول را با قیمت بالا عرضه می کنند و بعد از اینکه تولید کننده های دیگر ترقیب شده و وارد این بازار شدند قیمت ها را کم می کنند.
در این شرایط بر روی مزایای خودشان تاکید می کند و سعی می کنند مشتریان را به خودشان وفادار کنند.
● قیمت گذاری روانی
این روش زمانی استفاده می شود که مشتری براساس یک احساس تصمیم بگیرد تا یک منطق. مثلا تعیین قیمت ۴.۹۹ دلار به جای ۵ دلال مثالی برای این روش قیمت گذاری است.
سه تا بخر یکی جایزه بگیر ... این روش معمولا در حراجی ها خیلی کاربرد دارد.
برای ما مصرف کنندگان احساس برنده شدن و موفقیت را به همراه دارد . مشتریان معمولا این روش را دوست دارند.
● قیمت گذاری بر اساس خط محصولات
در اینجا قیمت گذاری بر اساس خطی از محصولات یا خدمات که داریم تعیین می شود مثلا شستشوی خودرو ۲ هزار تومان شستشو و واکس ۴ هزار تومان، واکس و موتور شویی ۶ هزارتومان، همین طور با افزوده شدن خدمات قیمت بالا می رود.
سیب زمینی سرخ کرده یا ذرت مکزیکی را در نظر بگیرید با طعم های مختلف قیمت هایش هم تغییر می کند اما ماده اولیه همه آنها یکی است.
خوب موقع خریدن چنین محصولاتی پیشنهاد ما این است که به جای پرداختن به ظاهر آنکه قیمت مناسب تری دارد انتخاب کنید.
● قیمت گذاری لوازم جانبی انحصاری
در این روش یک محصول به قیمت مناسب عرضه می شود وقتی به آن وابسته شدید مثل یک ویندوز خاص کامپیوتر اینجا تازه سود آوری شروع می شود با ارائه لوازم جانبی و محصولات جانبی انحصاری کلی پول به جیب می زنند.
ما مشتری ها بسته به میزان وابستگی و نیازمان نمی توانیم از این محصولات جانبی بگذریم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست