چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
ابتدای سلوک – بیداری یا بیماری
انسان امروز با همه پیشرفت هایی که به ظاهر در علوم طبیعی داشته است به این نتیجه رسیده که نیاز حقیقی و واقعی او ، تغذیه روح و رو آوردن به معنویات است .....
توجه به روح که از سرشت هر انسان سرچشمه می گیرد ، در جای جای این کره خاکی که موجودی به نام انسان باشد وجود دارد .
در جاهایی مثل کشور ما ، در همه مکان هایی که عده ای جوان در قالب هییت ها ، جلسات قرآن ، کلاس های اخلاقی و ... دور هم جمع می شوند ، مقصودشان ارضای همان حس و نوشاندن جرعه هایی پاک از معنویات و سیراب کردن روح و فطرت خدایی شان می باشد .
با ارتباطی که بوجود می آید ، اشتیاق هایی نسبت به خدا سر باز می کند و بعد از آن ، در پی رسیدن به مقصود و چگونه واصل شدن هستند . به زعم خود حاضرند هرکاری که می شود انجام دهند و رابطه ای با آن عالم بالا بوجود آورند .
به زعم خود از خواب غفلت بیدار شده اند و به اصطلاح به حالت " یقظه و بیداری " رسیده اند اما غافل از اینکه هنوز " بیدار " نشده " بیمار " شده اند .
و
فرق بسیار است بین بیداری و بیماری :
۱) شخص بیدار با احتیاط حرکت می کند
فرد بیمار با عجله می خواهد برسد .
۲) شخص بیدار با کسب معرفت شروع می کند
فرد بیمار با تکیه بر خیالات خود سیر می کند .
۳) شخص بیدار با استاد همراه می شود
فرد بیمار با همراهانی از خود غافل تر ، هم نوا می شود .
۴) شخص بیدار با توبه آغاز می کند و بر عمل تکیه دارد
فرد بیمار با عجب و غرور ، خود را یکه تاز میدان سلوک می داند .
۵) شخص بیدار با تلاش و سعی از نفس خود می گذرد
فرد بیمار با کارهایش به هوای نفس خدمت می کند .
۶) شخص بیدار با گذشت زمان ، اخلاقش لطیف تر و عیوبش رو به کاهش است
فرد بیمار هر روز بر عیب هایش مصرتر می شود .
۷) شخص بیدار خود را مدیون هستی و خالقش می داند
فرد بیمار طلب کارانه با حضرت حق مواجه می شود .
و .............
پس قدم اول به " بیداری " رسیدن و از " بیماری " خلاص شدن است که این مهم هم بدون " معرفت نفس " امکان ندارد .
" معرفت نفس " هم بدون اصل " تفکر " به نتیجه نمی رسد .
یعنی وقتی انسان فهمید که اشرف مخلوقات است تاره باید بوسیله تیشه فکر و کنکاش در وجود خویش ، چشمه های حیات خود را بیابد .
بهرحال باید مراقبه نفس کرد و الا دام های این راه آن قدر زیاد و آنچنان پر زرق و نما ست که :
خیلی ها تا کرامتی از بزرگی و ولی خدایی می شنوند ، می خواهند صاحب کرامتی بشوند و یا وقتی از عشاق کوی دوست سخنی شنیده می شود ، می خواهند خود را عارف و دلباخته معرفی کنند و هنوز سیر معنوی را طی نکرده و سالک نشده اند می خواهند واصل گردند .
محمد صالحی
منبع :
کتاب - نهال شوق – محمد لک علی آبادی – ص ۱۵ تا ۲۰
http://mahsan.parsiblog.com/
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست