یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
استعاره و زبان
استعاره مفهومی کمکی است که برای رساندن مفاهیم سخت و دیریاب از جهان هستی مورد استفاده قرار میگیرد. هم اسطوره و هم فلسفه، زبانی استعاری دارند که جهان بیرون ذهن را با کمک استعاره به جهان ذهنی تقلیل میدهند تا آن را قابل فهم سازند.
در هر دو مورد ما در واقع با تلاش بشری روبهرو هستیم که برای گریز از امر ناشناخته برای غلبه بر ترس از طبیعت ناشناخته، سعی کرده تا آن ناشناخته بیرونی و درونی (طبیعت بیرونی و درونی) را نظم ببخشد و آن را معنادار ساخته تا بتواند آن را تحمل کند. بیشک فقدان عناصر قدرتمندی مثل وزن، قافیه و استعاره ضربه مهلکی بر استدلال انتزاعی در فلسفه وارد میکند.
ویکو ادعا میکند که همین تمایزی که بین «حقیقی» و «استعاری» قائل هستیم، تنها در جوامعی دیده میشود که توانایی تفکر انتزاعی را کسب کردهاند. هر جا که تفکر «انضمامی» است، مثل مورد بچهها، یا در آنچه مردمشناس فرانسوی، کلود لوی اشتراوس «ذهن وحشی» نامیده است، چنین تمایزی وجود ندارد. خلاصه آنکه استعاره «گل و بتهدوزی» تفننی بر امور واقع نیست؛ راهی است برای تجربه کردن آن امور واقع؛ راهی است برای اندیشیدن و زندگی کردن؛ نمایش خیالی حقیقت است.
اگر زبان را نظامی سازمند، قائم به ذات و خودمختار بدانیم تجربه را با شرایط خود و به روش خود تقسیمبندی میکند و در جریان این فرآیند «قالب» خاص خود را بر جهان آنهایی میزند که به این زبان سخن میگویند.
پس در نتیجه زبان و تجربه کنش و واکنش دارند و تردیدی باقی نمیگذارد که چنان در اساس درهم ادغام شدهاند که دشوار میتوان آنها را دو وجود مجزا دانست. زبان، واقعیت را به هیات خود خلق میکند، پس کاربرد زبان به این شکل، اساسا مستلزم آن است که از طریق یک نوع واقعیت به واقعیت دیگر برسد. این فرآیند در اساس فرآیندی «انتقالی» است و استعاره به عنوان یکی از مفاهیم زبانی نقش بسزایی در این مورد دارد.
واژه metaphor، از واژه یونانی Metaphora گرفته شده که خود مشتق است از Meta به معنای «فرا» و Pherein به معنای «بردن».
مقصود از این واژه، دسته خاصی از فرآیندهای زبانی است که در آنها جنبههایی از یک شیء به شیء دیگر «فرابرده» یا منتقل میشوند، به نحوی که از شیء دوم به گونهای سخن میرود که گویی شیء اول است. استعاره را همواره اصلیترین شکل زبان مجازی دانستهاند. زبان مجازی یعنی زبانی که مقصودش همان نیست که میگوید. عبارات هرگاه در معنای حقیقی با یک شیء در ارتباط باشند، به شیء دیگری نیز میتوان منتقلشان کرد. این تصرف به صورت انتقال یا فرابری در میآید و هدفش دست یافتن به معنای جدید، وسیعتر، خاص یا دقیقتر است.
صورتهای مختلف «انتقال» را صناعات ادبی یا انواع مجاز مینامند. یعنی چرخشهای زبان از معنای حقیقی به سوی معنای مجازی.
یونانیان تردیدی نداشتند که زبان از برجستهترین ویژگیهای انسان است، تا آنجا که برای تعریف انسان از زبان استفاده میکردند. به نظر آنان، انسان حیوان ناطق است و همین توانایی تفکر، انسان را از سایر جانوران متمایز میکند. از نظر ارسطو فنون زبان به سه مقوله متمایز تقسیم میشود: منطق، فن خطابت و فن شعر. تفاوت این سه مقوله تا حدود زیادی از استعاره ناشی میشود.
شعر از استعاره بسیار سود میجوید زیرا با فرآیند محاکات [یا تقلید] سر و کار بسیار دارد و ویژگیاش جستجوی «تمایز» در بیان است. اما هدف منطق و خطابت به ترتیب «ایضاح» و «امتناع» است و هر چند ممکن است این دو برای ایجاد تاثیراتی خاص از استعاره سود جویند، پیش از همه با رسانه نثر و ساختارهای کلام «متعارف» سر و کار مییابند. ارسطو، استعاره را به منزله جدا شدن از شیوههای متعارف زبان میداند. از نظر او، استعاره نوعی «اضافه افزوده» به زبان است، «چاشنی زدن به گوشت» است. او هشدار میدهد که زیادهروی در کاربرد استعاره ممکن است زبان متعارف را بیش از حد لزوم به شعر تشبیه کند و صراحتا میگوید که این راه به جایی نمیبرد.
از نظر ارسطو کلمات غریب، تنها مایه سردرگمی ما میشوند؛ کلمات متعارف هم فقط آنچه را از پیش میدانیم به ما منتقل میکنند؛ تنها با استعاره میتوان به بهترین وجهی چیزی تازه به حاصل آورد. در واقع، استعاره بخشی از فرآیند یادگیری است.
به نظر میرسد که دیدگاه کلاسیک نسبت به زبان و استعاره، استعاره را «انفکاکناپذیر» از زبان میداند؛ صناعتی که میتوان توان برای حصول تاثیرات ویژه و از پیش اندیشیده وارد زبان کرد. این تاثیرات به زبان کمک میکنند تا به آنچه هدف اصلیاش تلقی میشود برسد، یعنی افشای «واقعیت جهانی» که بلاتغییر ورای آن قرار دارد. این دیدگاهی است که میتوان آن را رمانتیک نامید و به موجب آن استعاره از زبان جداییناپذیر است؛ زبانی که بالضروره استعاری است و واقعیتی که در نهایت محصول غایی کنش و واکنش اساسا استعاری کلمات است .
علیرضا محمدی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست