یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
ویژگی نظام اسلامی
اسلام دینی است كه دارای نظام ویژه خود میباشد كه لازم است برای شناخت این نظام ویژه، به ویژگیهای آن بپردازیم. اسلام دینی است كه دارای نظام ویژه خود میباشد كه لازم است برای شناخت این نظام ویژه، به ویژگیهای آن بپردازیم و آن ویژگیها عبارتند از:
۱- حاكمیت روح توحیدی:
نظام اسلامی، نظام تعاون، احسان، عدل و ایثار است نه نظام استثمار، استخدام، استعباد و استعمار و آن چه كه رشته همه شئون نظام را به همدیگر پیوند میدهد و بر آن مجموعه حاكم است، اصل توحید و الهی بودن است، در این نظام هیچكس حق تعدی به دیگران و تحمیل بر آنها را ندارد. آیات فراوانی در قرآن، همه را در برابر مقررات الهی یكسان دانسته، روح حاكم را روح عبادی معرّفی كرده است نه طغیان، در حالی كه در نظامهای دیگر، روح حاكم روح تمتع مادی است نه روح تعبّد توحیدی، روح گرایش به لذات و مادیات است نه گرایش به معنویات. هر كس هر آن چه را بخواهد از آن استفاده كند و از هر راهی كه بخواهد برود، همان راه را طی میكند ولی در نظام الهی چنین نیست.
۲- محو فاصله طبقاتی:
در نظام اسلامی فاصله طبقاتی پذیرفته نشده است، یعنی اموال و ثروتهای نظام اسلامی در اختیار گروه خاصی نیست. در سوره مباركه حشر میفرماید: انفال و غیر آن را به گونهای تقسیم كنید كه ثروتهای نظام اسلامی در دست گروه خاصّی دور نزند: «ما افاء اللّه علی رسوله من اهل القری فللّه و للرسول ولذی القربی و الیتامی و المساكین و ابن السبیل كی لایكون دولهًٔ بین الاغنیاء منكم؛(۱) آن چه خدا از دارایی ساكنان آن قریهها عاید پیامبرش گردانید، از آن خدا و از آن پیامبر او و متعلق به خویشاوندان نزدیك وی و یتیمان و بینوایان و در راهماندگان است تا میان توانگران شما دست به دست نگردد.» این یك اصل حاكم بر اقتصاد اسلامی است. تداول ثروت و دور زدن آن باید در دست همه مردم باشد. نظام اقتصادی اسلام نظیر نظام كاپیتالیسم غرب نیست. در نظامهای غربی، مجموعه ثروت در دست یك گروه خاصّی است و بقیه باید نیروی انسانی صرف كنند و مجموعه اصیل ثروت بین ثروتمندان تداول میشود. نظام سوسیال شرق نیز همینطور است، با این تفاوت كه در شرق دولت سالاری است و سرمایهها فقط در اختیار دولت است و از دولتی به دولت دیگر منتقل میشود، در دسترس مردم نیست. قهراً نظام سرمایه داری یا نظام كمونیستی و سوسیالیستی هر دو محكوم است. در نظامهای سوسیالیستی، مردم كارگر دولت و دولت مالك درآمد مردم و كارفرمای آنان است. اسلام این «دولت سالاری» را نمیپذیرد. در نظام اسلامی «للرجال نصیبٌ ممّا اكتسبوا و للنساء نصیبٌ ممّا اكتسبن؛(۲) هر كس مالك چیزی است كه كسب كردهاند و باید بگونهای مالك شوند كه ثروت در دست همه دور بزند، قهراً امتیازهای درآمدی به گروه خاصی داده نمیشود، موافقتهای اصولی برای همه است و راه تولید بر روی همگان بطور مساوی باید گشوده باشد، اما در نظام شرق نوع افراد، نیروی انسانی خود را در اختیار صاحبان ثروت قرار میدهند و از این راه جیره دریافت میكنند كه در واقع این یك بردگی مدرن است اما در اسلام مال به سه قسم تقسیم میشود:
۱- اموال شخصی: یعنی اموالی كه دستاورد كار و كسب افراد است و یا مالی است كه از راه ارث به آنان رسیده است.
۲- اموال عمومی: كه مال و فیء مسلمانان است از آن جهت كه مسلمان هستند، یعنی مال عنوان مسلمین است.
۳- اموال حكومتی: كه نه مال عنوان مسلمین است نه مال اشخاص معین، بلكه مال حكومت اسلامی است، مانند انفال، ناگفته نماند..انفال، غیر از اموالی است كه فیء مسلمانان است. وجوهات بریّه كه قسمت مهم مسائل مالی را در اسلام تشكیل میدهد از این قسم است، مانند: زكات و خمس. بیست درصد از كلّ درآمدها به عنوان خمس باید از مردم دریافت شود، خمس در بسیاری از قسمتها از كل درآمد است نه بعد از صرف هزینه، مانند معادن كه قبل از كسر نمودن هزینه سال محاسبه میشود. تنها ارباح مكاسب است كه بیست درصد از سود خالص به عنوان خمس است، یعنی سودی كه هم هزینه كار و هم هزینه زندگی سالانه از آن كسر شده است و این رقم رقم سنگینی است، حال اگر مردم نمیپردازند، مسئله دیگری است. اگر نظام اسلامی گفت مردم باید بیست درصد از تمام درآمدها را بپردازند، این مال مربوط به تك تك اشخاص نیست حتی ده درصد آن هم كه سهم امام (ع) است مال مقام امامت است نه مال شخص امام، چون اگر مال شخص امام باشد باید بعد از رحلت او به صورت ارث به ورثهاش منتقل شود در حالی كه چنین نیست. این مال سِمَت امامت است.گرچه سِمَت امامت نیز مالك نیست بلكه در حقیقت امام، «ولیّ تصرف» است و اما ده درصد دیگر كه سهم سادات است، آن هم مال سادات نیست، چون فقر در آن شرط است، مال سادات فقیر است كه باید هزینه سالانه آنان را به اندازه كفاف تأمین كرد. بدیهی است كه بخش كمی از این ده درصد تمام سادات نیازمند را تأمین میكند و بقیّه سهم سادات و نیز درآمد معادن كه رقم نجومی و بالایی را تشكیل میدهد، نه مال مردم است نه فیء مسلمانان است، نه مال جمیع، نه مال مجموع، بلكه مال سِمَت امامت است، مثل اینكه چیزی مال دولت باشد كه مربوط به سمت است نه اشخاص. نظام اسلامی دولتی دارد كه به صورت «امامت» ظهور میكند كه او ولیّ این كارها است. امام نیز مالك نیست ولی است مانند متولی اوقاف كه بر حسب وقف و هدف واقف، ولیّ در تصرّف است نه مالك آن.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حجاب دولت ترکیه حسین امیرعبداللهیان انتخابات جنگ مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم نماز جمعه مجلس افغانستان حسن روحانی
هواشناسی سیل زاهدان تهران شهرداری تهران فضای مجازی باران سازمان هواشناسی یسنا آتش سوزی هلال احمر سامانه بارشی
قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی مسکن تورم قیمت طلا حقوق بازنشستگان ارز ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما پایتخت مسعود اسکویی موسیقی مهران غفوریان دفاع مقدس صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه امیرعبداللهیان اوکراین نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر بارسلونا باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال علی خطیر بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام گوگل اپل ناسا عکاسی تبلیغات مایکروسافت کولر
توت فرنگی آلرژی چاقی کبد چرب