دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

روز مردان «فراری» در «مانیكور»


روز مردان «فراری» در «مانیكور»

راننده های «فراری» همانطور كه در مسابقات زمان سنجی طی روزهای جمعه و شنبه گذشته بر رقبا سایه انداخته بودند, غروب روز یكشنبه در مسابقه گراندپری اتومبیلرانی فرانسه در پیست مانیكور این كشور نیز هر دو رتبه اول را مال خود كردند تا مانع از سومین پیروزی متوالی لوئیس همیلتون, پیشاهنگ بریتانیایی و پدیده رقابت های امسال «فرمول یك» و ستاره جدید تیم مك لارن شوند

راننده‌های «فراری» همانطور كه در مسابقات زمان‌سنجی طی روزهای جمعه و شنبه گذشته بر رقبا سایه انداخته بودند، غروب روز یكشنبه در مسابقه گراندپری اتومبیلرانی فرانسه در پیست مانیكور این كشور نیز هر دو رتبه اول را مال خود كردند تا مانع از سومین پیروزی متوالی لوئیس همیلتون، پیشاهنگ بریتانیایی و پدیده رقابت‌های امسال «فرمول یك» و ستاره جدید تیم مك‌لارن شوند.

در این ارتباط كیمی رایكونن فنلاندی رتبه اول را مال خود كرد و فیلیپه ماسای برزیلی نیز دوم شد و «فراری» پس از پشت‌سر نهادن ۷ تورنمنت اولیه فصل و تجربه‌كردن اوقاتی خوب و بد در كنار یكدیگر، این بار واقعاً اوج گرفت.

با این حال همیلتون ۲۲ ساله كه اولین سیاهپوست حاضر در رقابت‌های «فرمول یك» در تاریخ برگزاری این پیكارهاست، باز بر سكوی سوم ایستاد تا در تمامی ۸ تورنمنت فصل روی سكوی افتخار قرار گرفته باشد و به اولین راننده در تاریخ «فرمول یك» بدل شود كه در همان اولین فصل حضورش در میدان در تمامی ۸ مسابقه اول خود، یكی از ۳ رتبه نخست را مال خود كرده است. همیلتون اضافه بر این، با كسب این رتبه از آلونسو، هم‌تیمی مشهورش در صدر جدول پیكارهای امسال ۱۴ پوئن جلو افتاد و امید بیشتری برای كسب عنوان قهرمانی جهان به‌دست آورد. آلونسو كه در هر دو فصل گذشته با پیراهن تیم رنو قهرمان دنیا شده بود، در پیست مانیكور به رتبه هفتمی اكتفا كرد تا با یك نمایش بالنسبه ضعیف دیگر گامی تازه از هم‌تیمی جوان و جاه‌طلب خود عقب بیفتد.اما در طول مسابقه دو راننده فراری میدان و مجال چندانی به زوج مك‌لارن كه امسال یك جنگ خصوصی و مجزا با یكدیگر بر سر قهرمانی به‌راه انداخته‌اند، ندادند و سرعت‌شان در حین پشت‌سر گذاشتن چندین و چند باره پیست مانیكور بیش از آن بود كه مردان مك‌لارن در این روز خاص حریف‌شان شوند. در نهایت و در جنگ رودرروی ماسا با رایكونن، این راننده فنلاندی بود كه در دور چهل‌وهفتم از رقیب و دوست برزیلی‌اش جلو افتاد و تا پایان در صدر ماند.

● مشكلات فنی

در مورد آلونسو و نزول او، این نكته نیز گفتنی است كه وی پیكار یكشنبه را به‌سبب مشكلات فنی‌ای كه یك روز پیش‌تر برای اتومبیلش در دور مقدماتی (تعیین خط) پیش آمده بود، از رده و رتبه دهم در بین شركت‌كنندگان شروع كرد و با این حساب صعود او تا رده هفتم جدول نهایی را باید نوعی پیروزی خفیف برای او تلقی كرد اما او در ۳ تورنمنت اخیر دائماً و مكررا از رقیب خود عقب افتاده است و اگر تا پایان تورنمنت پنجم امتیازی برابر با لوئیس داشت، در هر ۳ تورنمنت بعد از آن زیر دست وی ایستاده و به تبع آن عقب‌افتادگی‌های وی ابتدا ۸ امتیاز، سپس ۱۰ پوئن و اینك ۱۴ امتیاز شده است.شاید ماسا به‌رغم نایب‌قهرمان‌شدن در مانیكور، هنوز ۱۷ امتیاز از پیشاهنگ شگفتی‌ساز فصل كمتر داشته باشد اما لااقل فاصله موجود قدری كاهش یافته است.

همیلتون تا قبل از مسابقات امسال «فرمول یك» فقط یك راننده امتحانی و ذخیره در این تیم بود و هیچكس گمان نداشت كه این‌طور به‌پا خیزد و بدرخشد. با این حال او به لطف آشنایی كاملش با شرایط فنی و امكانات تیم مك‌لارن و از آنجا كه در این تیم به نوعی خانه‌زاد بوده، توانسته است به بهترین و غیرمنتظره‌ترین نتایج برسد و حتی آلونسو را با همه خونسردی و تبحری كه وی دارد، پشت سر بگذارد. با این حال اگر فقط یكشنبه شب را مبنا بگذاریم، این شب و این مسابقه به راننده‌های مك‌لارن و به‌ویژه رایكونن تعلق داشت.

● در یك لحظه

این راننده آرام ولی سریع فنلاندی كه در فصل ۲۰۰۵ نایب قهرمان جهان شد، گفت: «به لطف استارت خوبی كه داشتم، توانستم به آنچه می‌خواهم برسم. سعی كردم در مراحل و مقاطع لازم به ماسا فشار بیاورم و در نهایت در یك لحظه مساعد از او جلو زدم. انتظار داشتم كه دقایق و وقایع سختی را بگذرانم و همین‌طور نیز شد، ولی خوشحالم كه به هر حال برنده شدم زیرا در این سری رقابت‌ها به جز رتبه اولی هیچ چیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد و اگر برنده نشوید، رتبه‌های دومی و سومی شما را هم نادیده می‌گیرند و یك باخت می‌انگارند».

برای رایكونن این دومین پیروزی فصل بعد از برد هفته نخست وی، در تورنمنت آغازین فصل در استرالیا (در دهه سوم اسفند۸۵) بود و یازدهمین پیروزی او طی عمرش به حساب می‌آمد. ماسا كه تسلیم رایكونن شد، در رقابت‌های زمان‌سنجی قدری بهتر از رایكونن عمل كرده و در نهایت مسابقه اصلی را پیشاپیش همگان شروع كرده بود اما همان‌طور كه پیشتر گفتیم، سرعت ریسك‌آمیز و بیشتر رایكونن در نهایت باعث تنزل ماسا تا رده دوم شد. با این حال ماسا می‌گفت: «باور من این است كه دلیل اصلی اول نشدن من ترافیك و ازدحام ماشین‌ها و فاصله كم آنها با یكدیگر در لحظاتی از مسابقه و همچنین توقفی بود كه ناخواسته در وسط مسابقه شامل حالم شد و در آن مقاطع زمان‌ زیادی را از دست دادم كه جبران آن بعدا برایم امكانپذیر نشد».

● نتایج گراندپری فرانسه

۱) كیمی رایكونن از فنلاند (تیم فراری) با ۵۴/۳۰ـ۱ ساعت

۲) فیلیپه ماسا از برزیل (فراری) با ۴۱۴/۲ دقیقه اختلاف

۳) لوئیس همیلتون از بریتانیا (مك‌لارن) با ۳ دقیقه اختلاف

● جدول رده‌بندی كلی

۱) لوئیس همیلتون :۶۴ امتیاز

۲) فرناندو آلونسو از اسپانیا (مك‌لارن): ۵۰ امتیاز

۳) فیلیپه ماسا: ۴۷ امتیاز

● رده‌بندی تیمی

۱) مك‌لارن :۱۱۴ امتیاز

۲) فراری: ۸۹ امتیاز

۳) سائوبر: ۴۸ امتیاز

منبع: UPI